Polski system medialny 1989-2011
Obecnie chyba nikt nie ma wątpliwości, że polskie media funkcjonują według zasad
typowych dla demokratycznych systemów medialnych. Mamy gwarancje wolności mediów oraz
instytucję czuwającą nad demokratycznym ładem, istnieje dynamicznie rozwijający się
i zmieniający rynek mediów z bogatą ofertą tytułów prasowych, stacji radiowych i
telewizyjnych, portali internetowych.
Rośnie nowe pokolenie twórców i odbiorców mediów, które nie pamięta kluczowego
dla losów kraju okresu transformacji ustrojowej i związanej z tym przebudowy systemu
medialnego oraz obaw i dylematów towarzyszących temu procesowi, a także problemów, z
którymi borykali się dziennikarze i właściciele mediów niemal z dnia na dzień
uczący się funkcjonowania w nowych realiach politycznych i rynkowych.
Z myślą o nich powstała ta publikacja. Jej celem jest przypomnienie zmian w polskim
systemie medialnym po 1989 r. i – już z perspektywy czasu – ocena ich skutków.
Intencją autorów poszczególnych rozdziałów było podjęcie niełatwej próby bilansu
tego niezwykle ciekawego okresu. Pokazali oni zarówno ewolucję, jaką przeszły
poszczególne media i sektory rynku medialnego, jak i nowe zjawiska, które pojawiły się
w tym okresie i znacząco wpłynęły na strukturę oraz charakter współczesnego
polskiego systemu medialnego, a także zwracają uwagę na pewne jego specyficzne
elementy, które rzadko stają się przedmiotem analiz medioznawczych.
Wstęp 7
Część I U źródeł transformacji systemu medialnego Polski
Katarzyna Pokorna-Ignatowicz
Od leninowskiej koncepcji prasy do wolnych mediów. Koncepcja „nowego ładu
informacyjnego” w „Porozumieniach Okrągłego Stołu” 13
Danuta Waniek
Regulacje prawne i polityka medialna w Polsce w latach 1989–2011 35
Zbigniew Bajka
Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków 57
Dariusz Baran
Internet w Polsce 75
Część II Transformacja głównego nurtu mediów w Polsce
Joanna Konopka
Ogólnopolska prasa codzienna po 1989 roku 95
Jarosław Grzybczak
Czasopisma i ich wydawcy 123
Kinga Zdrojewska
Rynek radiowy w Polsce po 1989 roku. Od pierwszych stacji komercyjnych do sieci
sformatowanych 147
Katarzyna Vanevska
Telewizja komercyjna 165
Magdalena Oleszkowicz
Publiczne radio i telewizja w Polsce 191
Część III Media lokalne, regionalne i niszowe
Tadeusz Gałka
Media lokalne w systemie medialnym III RP 213
Paweł Jezierski
Media katolickie 241
Anna Frątczak
Dwadzieścia lat emancypacji: polska prasa feministyczna i LGBT
271
Marta Majorek, Justyna Wojniak
Biuletyn Informacji Publicznej jako przykład cyfryzacji dostępu do informacji
publicznej w Polsce 289
Noty o autorach 303
304 strony, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka