ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SPORY O EDUKACJĘ WCZORAJ I DZIŚ


ŚLUSARCZYK M.

wydawnictwo: AFM , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 53.90 Twoja cena  51,21 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Spory o edukację wczoraj i dziś


Na pierwszy rzut oka wydaje się, że aby napisać książkę podobną do tej, którą teraz Oficyna Wydawnicza AFM oddaje do rąk czytelników, wystarczy dobrze orientować się w dwu porównywanych kulturach i właściwych im systemach szkolnych. Zapewne są to warunki konieczne, ale czy wystarczające?

Porównywanie procesów nominalnie takich samych, ale przebiegających w odmiennych kulturach wymaga przyjęcia pewnego obiektywnego układu odniesienia. Bez niego nie sposób przecież orzec, czy analizy porównawcze, a tym bardziej myślenie per analogiam, mają w ogóle sens. Obiektywny układ odniesienia. Co nim może być, zwłaszcza w przypadku systemów szkolnych, którym Magdalena Ślusarczyk poświęciła tę książkę?

Zapewne tylko uniwersalny system wartości lub, odwołując się do tradycji Tadeusza Kotarbińskiego, powszechniki etyczne derywowane z istoty człowieka jako gatunku, a nie z modalnych wzorów osobowości uformowanych pod wpływem procesów dziejowych konkretnych społeczeństw (zwłaszcza narodowych) oraz ich wyobrażeń o swoich i obcych, a także przekonań o należnej im "misji cywilizacyjnej" Tylko przyjmując możliwość stworzenia takiego systemu i uznania go zarówno za podstawę porządku konstytucyjnego państw, jak i stosunków międzynarodowych można podjąć próbę zrozumienia systemów szkolnych jako jednej z przyczyn generujących konfliktogenne wyobrażenia i postawy nękających dzieje ludzkości, a także zainicjować działania zmierzające do ich usunięcia.


Hieronim Kubiak, Przedmowa

Wstęp
1.Od średniowiecza do współczesności - oświata na przestrzeni wieków
1.1.Niemieckie tradycje zmian oświatowych: Marcin Luter, rewolucja przemysłowa i polityka Ottona von Bismarcka
1.2.Tradycje polskie: od kazimierzowskiej Akademii Krakowskiej do Komisji Edukacji Narodowej

Część pierwsza: Komu zależy na szkole?

1.Kształcenie i wychowanie pomiędzy polityką a religią - spór o duszę czy realizacja instrumentalnych celów?
1.1.Edukacja tematem wyborczym - polityczne uwarunkowania reform systemów oświaty
1.2.Czyja szkoła? Religia i przekształcenia systemów oświaty
2."Człowiek jest niczym ponad to, co uczyni z nim wychowanie". Koncepcja człowieka i obywatela w szkole

Część druga: Kto interesuje się reformami?

1.Partnerzy czy grupy interesu?
1.1.Komu podlega oświata? Państwo, land, samorząd, organizacje niepubliczne
2.Partie polityczne i edukacja - Niemcy: od tradycyjnych programów do podobnych rozwiązań; Polska: przedwojenne koncepcje i budowa programów po 1989 r.
3.Nauczyciele i rodzice - partnerzy czy przeciwnicy?
4.Wsparcie reformy przez kręgi gospodarcze i środowiska uczelniane?

Część trzecia: Czy reiormy edukacji sq potrzebne?

1.Powszechna szkoła, równe szansę? Główne cele reform systemów szkolnych
2.Czego i jak uczyć. Zmiany programowe w reformach oświaty
3.Infrastruktura oświatowa
4.Szkoła w służbie gospodarki i rynku pracy
5.Skutki reform wynikające z wpływu rynku pracy - studia wyższe dla każdego?

Podsumowanie - ciągłość i zmiana systemów oświatowych

1.Reformy systemu oświatowego - tak czy nie?
2.Nowy paradygmat oświatowy?
3.Narodowy system oświatowy i wielokulturowe społeczeństwo
4.Strategie reform oświatowych

Spis tabel
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks osób


248 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022