ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WŁADZE PUBLICZNE W DEMOKRATYCZNYM PAŃSTWIE PRAWA


BIERNAT T. - PRAWO - INSTYTUCJE - ZASOBY

wydawnictwo: AFM , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 44.10 Twoja cena  41,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Władze publiczne w demokratycznym państwie prawa

Prawo - Instytucje - Zasoby


Książka dotyczy relacji pomiędzy charakterem władzy publicznej w państwie demokratycznym a szeroko pojmowanym ładem społecznym (porządkiem społecznym).

Tego rodzaju przedsięwzięcia badawcze należą w literaturze polskiej do rzadkości.

Z recenzji wydawniczej prof. zw dr hab. Krzysztofa Pałeckiego


Wstęp

I. Władza. Władza publiczna. Przedmiot i sposób badania
1. Wokół pojęcia władzy publicznej
2. Refleksja nad władzą. Konstruowanie teorii czy budowa modeli?
2.1. Badanie naukowe a przedmiot poznania
2.2. Badanie zjawisk społecznych - konstruowanie teorii
2.3. Badanie zjawisk społecznych - budowa modeli

II. Formalna analiza władzy
1. Intuicyjne rozumienie władzy
2. Przesłanki formalnej analizy władzy
3. Substancjonalne i relacjonalne ujęcie władzy
4. Podstawy władzy
5. Cechy władzy
5.1. Konflikt jako cecha władzy
5.2. Konsensus jako cecha władzy
5.3. Środki sprawowania władzy
5.4. Instytucjonalizacja jako cecha władzy
5.5. Motyw dominacji jako cecha władzy
6. Formalna analiza władzy- podsumowanie

III. Społeczny kontekst władzy.
Władza w społeczeństwie zorganizowanym i jej formy
1. Autonomia jednostki a władza
2. Społeczny wymiar władzy
3. Władza a ład społeczny
4. Władza publiczna a forma organizacji społeczeństwa
5. Poziomy zorganizowania społeczeństwa a władza
6. Zorganizowanie a typ systemu. System demokratyczny a asymetria relacji podmiotów władzy
7. Formy władzy publicznej i ich charakterystyka
8. Władze publiczne a władza polityczna
9. Władza publiczna a formy władztwa publicznego. Kwestie dyskusyjne - problemy teoretyczne
9.1. Uprawnienie władcze a dodatkowe postacie władzy publicznej
9.2. Władza administracji publicznej i jej specyfika
9.3. Władza "przekazana" i jej specyfika
9.4. Władza "wspierana" i jej specyfika
9.5. "Ułomne" instytucje władcze i ich specyfika
9.6. Podsumowanie

IV. Demokratyczne państwo prawa a władza publiczna
1. Władza publiczna a idea demokratycznego państwa prawa
2. Państwo prawa - państwo prawne. Kwestie terminologiczne
3. Państwo prawa a pojęcie "the rule of law"
4. Koncepcje państwa prawa w doktrynie
5. Demokratyczne państwo prawa - współczesny model
5.1. Demokratyczne państwo prawa a instytucje ustrojowe
6. Demokratyczne państwo prawa a władza publiczna - respektowanie praw człowieka - granice władzy
7. Demokratyczne państwo prawa jako nadrzędna zasada systemu prawnego a władze publiczne
7.1. Zasada zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa
7.2. Zasada proporcjonalności
7.3. Zasada praworządności
8. Demokratyczne państwo prawa - próby ustalenia standardu

V. Prawny wymiar władzy publicznej
1. "Prawo władzy"
2. Konstytucja a władza
3. Prawny wymiar władzy - analizy teoretyczne
4. Instrumenty prawne a regulacje dotyczące władzy publicznej
4.1. Zasady prawne dotyczące władzy
4.2. Powszechnie obowiązujące źródła prawa - podstawa władzy publicznej
4.3. Wewnętrzne i autonomiczne akty prawne
4.4. Wewnętrzna struktura aktów prawnych a charakterystyka władzy publicznej
5. Podział i typologia przepisów (norm) prawnych regulujących stosunki władzy publicznej
5.1. Przykłady schematów interpretacyjnych
6. Charakterystyka typu regulacji prawnych dotyczących władzy publicznej
6.1. Normy ustrojowe
6.2. Normy określające sposób tworzenia władzy
6.3. Normy określające sposób utraty władzy
6.4. Normy dotyczące podmiotów ubiegających się o pełnienie funkcji władczych
6.5. Normy regulujące grę o zdobycie władzy
6.6. Normy instytucjonalne
6.7. Normy kompetencyjne
6.8. Normy określające rozstrzyganie sporów na tle wykonywania władzy
6.9. Normy określające proces decyzyjny
6.10. Normy określające pozyskiwanie zasobów władzy
6.11. Normy określające funkcjonowanie władzy w otoczeniu
6.12. Normy określające współuczestnictwo obywatelskie we władzy
6.13. Normy kooperacyjne
6.14. Normy określające jawność działania władzy
6.15. Normy określające odpowiedzialność za działania władzy
6.16. Normy wyznaczające granice władzy
6.17. Normy zawieszające prawne reguły funkcjonowania władzy
7. Szczególny typ norm dotyczący środków realizacji władzy publicznej-prawnie gwarantowanego przymusu
8. Korelacja poziomu regulacji prawnej i środków realizacji władzy z wyróżnieniem prawnie gwarantowanego przymusu. Pole władzy publicznej. Zjawiska pokrewne

VI. Instytucjonalny wymiar władzy. Organy władzy publicznej
1. Pojęcie instytucji władzy
2. Instytucje a organy władzy publicznej
3. Podstawy analizy instytucjonalnej
3.1. Poziom organizacji politycznej społeczeństwa a organy władzy publicznej
3.2. Instytucje władzy publicznej a podstawowa zasada ustrojowa
3.3. Funkcje władzy publicznej a instytucje władzy
3.4. Domena władzy a instytucje władzy
3.5. Struktura wewnętrzna a instytucje/organy władzy
4. Instytucje/organy władzy państwa
4.1. Organy władzy ustawodawczej
4.2. Organy władzy sądowniczej
4.3. Organy władzy wykonawczej i administracji
5. Instytucje/organy władzy samorządowej
5.1. Instytucje władzy samorządowej a standardy wypracowane przez Radę Europy
6. Instytucjonalizacja władzy na poziomie ponadpaństwowym
6.1. Przesłanki analizy instytucjonalnej na poziomie ponadpaństwowym
6.2. Specyfika systemu UE
6.2.1. Brak jednolitego ośrodka władzy
6.2.2. Prawnie zdefiniowane domeny działania władzy
6.2.3. Oryginalne instrumenty działania władzy w UE
6.3. Instytucje władcze w Unii Europejskiej
7. Instytucje władzy publicznej. Przykład tabeli korelacyjnej
8. Problemy teoretyczne dotyczące instytucjonalizacji władzy

VII. Zasoby władzy
1. Ogólna charakterystyka środków/zasobów władzy
2. Środki materialne
3. Informacja i formy komunikowania
4. Organizacja i procesy decyzyjne w instytucjach władzy
5. Przywództwo
6. Legitymizacja

Zakończenie. Przemiany w sferze władzy

Bibliografia


242 strony, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- TRYB USTAWODAWCZY W SEJMIE RP I W PARLAMENTACH PAŃSTW UE
BOŻYK ST.

- ZASADA PRAWIDŁOWEJ LEGISLACJI W POGLĄDACH TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
ZALASIŃSKI T.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022