|
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
KAPISZEWSKA M. RED. wydawnictwo: AFM , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 23.00 Twoja cena 21,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Krajowe Ramy Kwalifikacji
biurokratyczna konieczność czy szansa na poprawę jakości kształcenia w
uczelniach?
Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (stosowany skrót KRK) wprowadzone
znowelizowana ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym 18 marca 2012 roku i wdrażane od
października 2011 roku nie są jeszcze w ustawodawstwie rozdziałem zamkniętym.
Niedługo wejdzie w życie kolejna nowelizacja do właśnie znowelizowanej ustawy.
Oznacza to, że można założyć z dużym prawdopodobieństwem, że wiele zagadnień i
wątpliwości poruszanych w tej monografii, a dotyczących tak różnych paragrafów samej
ustawy, jak i rozporządzeń może zostać wkrótce zmienionych bądź uzupełnionych.
Wprowadzenie (Maria Kapiszewska)
Rozdział 1. Rys historyczny Procesu Bolońskiego (Natalia Potopianek)
Proces Boloński i jego założenia
Zmiany w systemie kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego
Forma i tok studiów
Zajęcia dydaktyczne, e-learning
Nauczanie w języku obcym
Mobilność studentów i pracowników
Kierunki zamawiane
Wprowadzenie nowego profilu kształcenia
Program i standardy kształcenia
Uznawalność wykształcenia i nowe wzory dyplomów ukończenia studiów
Badanie losów absolwentów
Podsumowanie
Rozdział 2. Krajowe Ramy Kwalifikacji w kontekście taksonomii celów
kształcenia w szkole wyższej (Danuta Skulicz)
Rozdział 3. Metody ewidencji i analizy powiązań efektów kształcenia w ramach
krajowych ram kwalifikacji (Tadeusz Grabiński)
Wprowadzenie
Ewidencja powiązań efektów kształcenia
Schematy analizy powiązań efektów kształcenia
Konstrukcja tabel powiązań efektów kształcenia
Macierze powiązań efektów kształcenia
Parametry opisowe macierzy powiązań
Podsumowanie
Rozdział 4. Jakość kształcenia - wdrażanie procedur. Przykład Krakowskiej
Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (Barbara Stoczewska)
Wprowadzenie.
Jakość kształcenia w dokumentach europejskich
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia w Polsce w świetle nowych
uregulowań prawnych
Co to jest jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym - kłopoty z definicją
Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja
Frycza Modrzewskiego - procedury wdrażające, pierwsze doświadczenia i refleksje
Podsumowanie
Rozdział 5. Programy studiów w oparciu o Krajowe Ramy Kwalifikacji - wybrane
problemy prawne (Robert Krawczyk)
Wprowadzenie
Wątpliwości definicyjne
Krajowe Ramy Kwalifikacji a standardy kształcenia i wzorcowe efekty kształcenia
Obowiązek monitorowania losów absolwentów
Trudności związane ze stosowaniem niektórych przepisów wykonawczych
Mobilność pionowa a osiągalność efektów kształcenia na studiach drugiego stopnia
Podsumowanie
Rozdział 6. Bieżące problemy i perspektywy wdrażania Ram Kwalifikacji
(Jadwiga Mirecka)
Rozdział 7. Procedury opiniowania kierunkowych efektów kształcenia przez
studentów (Tadeusz Grabiński, Anna Merklinger-Gruchała)
Wprowadzenie
Techniki pozyskiwania opinii
Organizacja i przebieg badań
Struktura zbioru danych
Ustalenie charakteru cech dodatkowych oraz pożądanego rzędu ich wielkości
Definicje binarnych cech dodatkowych
Struktura kompletnej macierzy danych
Weryfikacja danych źródłowych
Podsumowanie
Rozdział 8. Ewaluacja zajęć dydaktycznych przez studentów. Teoria i praktyka
(Maria Kapiszewska, Anna Merklinger-Gruchała)
Wprowadzenie: ewaluacja procesu nauczania
Z historii ewaluacji i sposobów jej prowadzenia
Przykłady ewaluacji
Zmiany w świadomości studenta: kreatywność i innowacyjność
Student nie chce już być biernym uczestnikiem procesu kształcenia.
Ewaluacja w Krakowskiej Akademii
Podsumowanie 3
Rozdział 9. Błędy w procesie kształcenia i ewaluacji na poziomie akademickim.
Superwizja jako sposób ich ograniczania i eliminowania (Anna Kosuh)
Wprowadzenie
Błędy nauczycieli akademickich w procesie kształcenia i ewaluacji
Możliwości superwizji w ograniczaniu i eliminowaniu błędów powstałych w procesie
kształcenia oraz ewaluacji na poziomie akademickim
Rodzaje i główne problemy w superwizji
Refleksje końcowe
Rozdział 10. Uczelniany System Kształcenia na Odległość a KRK (Marta
Woźniak-Zapór)
Wprowadzenie
Kształcenie na odległość w ujęciu uczelnianym w Polsce
Założenia uczelnianego systemu kształcenia na odległość na przykładzie KAAFM
Kształcenie na odległość a KRK
Kształcenia na odległość w ocenie studentów
Podsumowanie
Rozdział 11. Udział interesariuszy zewnętrznych w procesie tworzenia i
doskonalenia programów kształcenia i zapewnienia pracy absolwentom (Mariusz
Parlicki)
Wprowadzenie
Dlaczego według pracodawców uczelnie wyższe w Polsce kształcą bezrobotnych
Charakterystyka zmian rekomendowanych przez pracodawców jako koniecznych dla ograniczenia
bezrobocia wśród absolwentów
Uczelnia wyższa i jej otoczenie
Miejsce i znaczenie interesariuszy zewnętrznych w wewnętrznym systemie zapewnienia
jakości kształcenia i w procesie budowy wysokiej kultury jakości kształcenia
Rola wybranych jednostek organizacyjnych uczelni wyższych w budowaniu relacjiwspółpracy
z interesariuszami zewnętrznymi
Sposoby włączenia interesariuszy zewnętrznych do prac wewnętrznego systemu zapewnienia
jakości kształcenia i do budowy wysokiej kultury jakości kształcenia
Podsumowanie
Rozdział 12. Opracowywanie zasad i narzędzi monitorowania losów i karier
absolwentów - metodologia i dotychczasowe wyniki (Dominika Sozańska)
Wprowadzenie
Tradycje monitorowania losów i karier absolwentów
Badania prowadzone w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Podsumowanie
Post scriptum: Krajowe Ramy Kwalifikacji mitręga czy szansa na poprawę
szkolnictwa wyższego (Maria Kapiszewska)
156 stron, Format: 21.0x29.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|