Odczytywanie współczesności
Perspektywa antropologiczna, etyczna i edukacyjna
Książka stawia nas w centrum zagadnień niesłychanie ważnych, a kto wie, czy nie
takich, które zadecydują o losach ludzkości.
Wśród nich znajduje się samopoznanie człowieka, pragnienie zdobycia o sobie, o
cywilizacji, którą stworzył, jasnej wiedzy i możliwie trafnej diagnozy co do szczebla
rozwoju, na którym się znalazł, a na którym proste stosowanie się do nakazów
własnej sprzeczności nie może już obiektywnie zapewnić ludzkości wystarczającego
poczucia wewnętrznej pewności siebie.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Józefa Bańki
Wstęp.
Część pierwsza Odczytywanie współczesności - możliwości i ograniczenia
Rozdział I. Zagubieni w niepojętym świecie - próby odczytywania i rozumienia
świata ponowoczesnego
Rozdział II. Wielokierunkowość filozoficznego i naukowego odczytywania świata
ludzkiego
Rozdział III. Czy filozofia współczesna "odzwierciedla" kulturę moralną?
Rozdział IV. Cywilizacja współczesna z perspektywy filozofii edukacji
Rozdział V. Wpływ medialnego obrazu rzeczywistości na świadomość poznawczą
człowieka współczesnego
Rozdział VI. Rozważania dodatkowe. Czy wielcy intelektualiści są nam jeszcze
potrzebni?
1.Myśliciel i humanista publicznie odepchnięty
2.Racje Don Kichota
Część druga Świat, w którym żyjemy - kryzys i nadzieja
Rozdział I. Cywilizacja w zagrożeniu - rozdroża, dylematy i sprzeczności
Rozdział II. Dwie teorie współczesności
Rozdział III. Globalizacja, czyli "to, co się dzieje z nami wszystkimi"
Rozdział IV. Odczytywanie środowiska życia człowieka z perspektywy filozofii
ekologicznej
Rozdział V. Cywilizacja współczesna w świetle filozofii ekologicznej i odmiennych
ujęć teoretycznych
Rozdział VI. Medialny obraz rzeczywistości a standardy życia społecznego
Część trzecia Jednostka i wspólnota w świecie ponowoczesnym - problemy
moralne, egzystencjalne i edukacyjne
Rozdział I. Zmiany w sferze myślenia i bytowania człowieka
"ponowoczesnego". Trudności "bycia razem"
Rozdział II. Moralność w ponowoczesnym świecie - kryzys i nadzieja
Rozdział III. Etyka globalna - zawiązki, cele, wyzwania
Rozdział IV. Czy człowiek współczesny może być w pełni istotą racjonalną?
Rozdział V. Poszukiwania edukacyjne w ponowoczesności - narodziny nowej duchowości
Rozdział VI. Dylematy i antynomie postpedagogiki (antypedagogiki)
Rozdział VII. Cywilizacyjne konteksty współczesnego kryzysu edukacyjnego
Rozdział VIII. Zapaść wychowawcza szkoły - niepokój i nadzieja
Rozdział IX. Idee "nowego wychowania" a postmodernistyczna myśl pedagogiczna -
wyzwania i perspektywy pedagogiki doby ponowoczesności
Zamiast zakończenia
Literatura
In place of an epilogue
Indeks nazwisk
358 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka