Idea integracji europejskiej sięga swymi początkami czasów średniowiecza i
monarchii Karola Wielkiego, zwolennika jedności świata chrześcijańskiego. Jednakże
właściwa historia integracji europejskiej rozpoczęła się po zakończeniu II wojny
światowej wraz z podpisaniem przez 6 państw (Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg,
Niemcy, Włochy) tzw. Traktatu Paryskiego1, na mocy którego w 1952 r. powstała
Europejska Wspólnota Węgla i Stali (EWWiS). Jej cel stanowiło wspieranie rozwoju
gospodarczego i wzrostu zatrudnienia oraz podniesienie poziomu życia w państwach
członkowskich poprzez ustanowienie wspólnego rynku węgla i stali. Powstała z czasem
idea rozszerzenia współpracy pomiędzy państwami członkowskimi także na inne
dziedziny niż sektor węgla i stali, znalazła swój wyraz w podpisanych 25.3.1957 r. w
Rzymie Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Gospodarczą oraz Traktacie
ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. Oba traktaty weszły w życie
1.1.1958 r. Traktat powołujący Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA) dotyczył
sektora produkcji i eksploatacji energii atomowej. Natomiast Traktat ustanawiający
Europejską Wspólnotę Gospodarczą (EWG) obejmował przede wszystkim dziedziny
gospodarcze. Z upływem czasu to EWG stała się najważniejszą Wspólnotą, a EWWiS oraz
EWEA nabrały wobec niej charakteru wspierającego.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wykaz orzeczeń ETS
Wstęp
1. Charakterystyka harmonizacji opodatkowania korporacyjnego w UE
1.1. Rynek wewnętrzny jako punkt wyjścia procesów harmonizacji opodatkowania
korporacyjnego
1.2. Istota i przesłanki harmonizacji opodatkowania korporacyjnego
1.2.1. Istota harmonizacji opodatkowania korporacyjnego
1.2.2. Przesłanki harmonizacji opodatkowania korporacyjnego
1.2.2.1. Negatywne skutki różnic pomiędzy systemami opodatkowania korporacyjnego
1.2.2.2. Podatkowe przeszkody w transgranicznej działalności przedsiębiorców w ramach
rynku wewnętrznego
1.3. Ewolucja koncepcji harmonizacji opodatkowania korporacyjnego
1.4. Powstanie koncepcji CCCTB
1.5. Wnioski końcowe
2. Ogólne założenia koncepcji CCCTB
2.1. Istota koncepcji CCCTB
2.2. Zakres podmiotowy CCCTB
2.3. CCCTB jako podstawa fakultatywna lub obligatoryjna
2.4. Standardy rachunkowości jako punkt wyjścia dla ustalania dochodu podatkowego na
potrzeby CCCTB
2.5. Zasady ogólne CCCTB
2.6. Wnioski końcowe
3. Elementy koncepcji CCCTB charakterystyczne dla krajowych podstaw opodatkowania
3.1. Dochód podlegający opodatkowaniu
3.1.1. Pojęcia przychodów i kosztów
3.1.2. Pojęcie dochodu i zasady jego ustalania
3.1.3. Zyski i straty kapitałowe
3.2. Aktywa trwałe
3.2.1. Definicja aktywów trwałych oraz ich wycena do celów amortyzacji
3.2.2. Amortyzacja aktywów trwałych
3.2.3. Szczególne uregulowania dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz aktywów
finansowych
3.3. Rezerwy i straty
3.3.1. Rezerwy jako koszty podatkowe
3.3.2. Zasady pokrywania strat
3.4. Wnioski końcowe
4. Elementy koncepcji CCCTB związane z objęciem nią podatników z różnych
państw członkowskich
4.1. Grupa CCCTB
4.2. Konsolidacja w ramach Grupy CCCTB
4.3. Zakres terytorialny CCCTB
4.4. Podział CCCTB
4.5. Ramy prawnoadministracyjne CCCTB
4.6. Wnioski końcowe
5. Uwarunkowania i zagrożenia związane z wprowadzeniem koncepcji CCCTB
5.1. Uwarunkowania wprowadzenia koncepcji CCCTB
5.1.1. Uwarunkowania prawne przyjęcia dyrektywy o CCCTB i zastosowania procedury
komitologii
5.1.2. Uwarunkowania polityczne
5.1.3. Alternatywne wobec dyrektywy instrumenty prawne wprowadzenia koncepcji CCCTB
5.2. Zagrożenia związane z wprowadzeniem koncepcji CCCTB
5.2.1. Wpływ przyjęcia koncepcji CCCTB na realizację założeń rynku wewnętrznego
5.2.2. Wpływ przyjęcia koncepcji CCCTB na zjawiska konkurencji podatkowej w UE
5.3. Wnioski końcowe
6. Alternatywne koncepcje i kierunki harmonizacji opodatkowania korporacyjnego w
UE
6.1. Koncepcje wspólnej podstawy opodatkowania alternatywne wobec CCCTB
6.1.1. Europejski Podatek Dochodowy od Osób Prawnych i Obowiązkowa Zharmonizowana Jedna
Podstawa Opodatkowania
6.1.2. Opodatkowanie zgodnie z przepisami Państwa Pochodzenia
6.1.2.1. Geneza i istota koncepcji
6.1.2.2. Ocena koncepcji
6.2. Kierunki harmonizacji opodatkowania korporacyjnego alternatywne wobec koncepcji wspólnej
podstawy opodatkowania
6.2.1. Spontaniczna harmonizacja państw członkowskich i harmonizacja "tylnymi
drzwiami" ETS
6.2.2. Harmonizacja punktowa
6.3. Wnioski końcowe
Zakończenie
Załącznik
Bibliografia
Indeks rzeczowy
506 stron, oprawa miękka