W publikacji przedstawiono koncepcję procesowego podejścia do
działalności przedsiębiorstwa, scharakteryzowano znaczenie innowacyjności dla
konkurencyjności przedsiębiorstw i omówiono działalność innowacyjną małych i
średnich przedsiębiorstw.
Głównym celem książki jest pokazanie, jak w teorii i praktyce wygląda
proces pozyskiwania środków unijnych.
Autorka koncentruje uwagę na zagadnieniach związanych z modelowaniem procesu
pozyskiwania środków unijnych przez polskie przedsiębiorstwa oraz szczegółowym
badaniem tego procesu na przykładzie przemysłu meblarskiego.
Wprawdzie na rynku dostępnych jest wiele opracowań poświęconych
wykorzystaniu środków unijnych do finansowania działalności przedsiębiorstw, jednak z
reguły mają one charakter fragmentaryczny, a ich autorzy koncentrują się na wybranej
metodologii.
Tymczasem praktyka gospodarcza wskazuje, zależnie od konkretnej sytuacji przedsiębiorstw
należy stosowaç różne podejścia czy metodologie pozyskiwania środków.
Spis treści:
Przedmowa
Rozdział 1. Przedsiębiorstwo w ujęciu podejścia procesowego
1.1.Wprowadzenie
1.2.Geneza przedsiębiorstwa jako systemu
1.2.1.Systemowe podejście do przedsiębiorstwa
1.2.2.Przedsiębiorstwo jako system ekonomiczny
1.2.3.Przedsiębiorstwo jako system społeczny
1.2.4.Przedsiębiorstwo jak system cybernetyczny
1.3.Istota podejścia procesowego w przedsiębiorstwie
1.3.1.Założenia podejścia procesowego
1.3.2.Proces ijego rodzaje
1.4.Instrumenty podejścia procesowego
1.4.1.Łańcuch wartości według M. Portera
1.4.2.Zrównoważona karta wyników
1.4.3.Instrumenty wdrażania filozofii kaizen
1.5.Procedura wdrażania podejścia procesowego w przedsiębiorstwie.
Rozdział 2. Innowacyjność przedsiębiorstw w świetle transformacji polskiej
gospodarki
2.1.Wprowadzenie
2.2.Innowacyjność w przedsiębiorstwie
2.2.1.Istota i znaczenie innowacji
2.2.2.Pojęcie innowacji
2.2.3.Dynamizm innowacyjny
2.2.4.Uwarunkowania procesu innowacyjnego
2.3.Innowacyjność a konkurencyjność przedsiębiorstw
2.3.1.Klasyczne i współczesne ujęcie konkurencyjności
2.3.2.Przegląd strategii konkurencji
2.3.3.Alians strategiczny jako narzędzie konkurowania
2.2.1.Innowacyjność jako cecha konkurencyjności
2.4.Badania literaturowe innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw
2.4.1.Specyfika innowacyjności przedsiębiorstw
2.4.2.Działalność innowacyjna przedsiębiorstw
2.4.3.Innowacyjność przedsiębiorstw w regionie opolskim
Rozdział 3. Modelowanie procesu pozyskiwania środków unijnych
3.1.Pojęcie modelowania
3.2.Identyfikacja procesu pozyskiwania środków unijnych
3.3.Struktura procesu pozyskiwania środków unijnych
3.3.1.Opracowanie projektu przedsięwzięcia
3.3.2.Przygotowanie montażu finansowego projektu
3.3.3.Przygotowanie unijnej aplikacji projektu
3.3.4.Realizacja projektu przedsięwzięcia
3.4.Matryca logiczna projektu jako narzędzie pozyskiwania środków unijnych
Rozdział 4. Finansowanie środkami unijnymi polskich przedsiębiorstw
4.1.Uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw polskiej gospodarki
4.2.Finansowanie w okresie programowania 2004-2006
4.3.Finansowanie w okresie programowania 2007-2013
4.4.Perspektywa finansowania w okresie 2014-2020
Rozdział 5. Badania procesu pozyskiwania środków unijnych w przemyśle
meblarskim
5.1.Procedura pozyskiwania środków unijnych
5.1.1.Etapowość pozyskiwania środków unijnych
5.1.2.Ramy instytucjonalne i prawne pozyskiwania środków unijnych
5.1.3.Zarządzanie finansowe środkami unijnymi
5.2.Czynniki stymulujące i hamujące pozyskiwanie środków unijnych przez
przedsiębiorstwa
5.3.Zarys problemu badawczego
5.4.Przesłanki badania procesu pozyskiwania środków unijnych
5.5.Potencjał innowacyjny przedsiębiorstw meblarskich
5.5.1.Charakterystyka potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw
5.5.2.Źródła finansowania działalności innowacyjnej
Rozdział 6. Weryfikacja modelu pozyskiwania środków unijnych w
przedsiębiorstwie meblarskim
6.1.Metodyka badań
6.2.Identyfikacja działalności przedsiębiorstwa meblarskiego
6.3.Realizacja unijnych projektów przedsiębiorstwa meblarskiego
6.4.Studium przypadku projektu unijnego przedsiębiorstwa meblarskiego
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
256 stron, B5, oprawa miękka