cena netto + 5% Vat
Zasada równowagi instytucjonalnej w prawie unii europejskiej
Traktat z Lizbony, który wszedł w życie pod koniec 2009 roku, spowodował
gruntowaną zmianę wielu czynników kształtujących system instytucjonalny Unii
Europejskiej. Dotyczy to nie tylko np. podziału kompetencji instytucji unijnych;
wprowadzone zmiany odcisnęły swe piętno na całym systemie prawnym UE. Doskonale widać
to na przykładzie równowagi instytucjonalnej prawa wspólnotowego (Unii Europejskiej),
której poświęcone jest to opracowanie.
Równowaga instytucjonalna budziła wiele kontrowersji wśród znawców prawa
wspólnotowego jeszcze przed wejściem w życie Traktatu z Lizbony. Obecnie te dyskusje
tylko się wzmogły. Wątpliwości wokół uznania równowagi instytucjonalnej za zasadę
ogólną prawa wspólnotowego (Unii Europejskiej), jej związki z tradycyjnie pojmowanym
podziałem władzy (zwłaszcza wobec nowej klasyfikacji aktów prawa wtórnego UE) czy jej
rola w zakresie równoważenia interesów ponadnarodowych i państwowych w Unii
Europejskiej – to tylko niektóre z wątpliwości, z którymi muszą zmierzyć się
dziś politycy, prawnicy i politologowie zajmujący się sprawami unijnymi.
Wskazane zagadnienia prowokują pytania ogólniejszej natury, m.in. o definicję, istotę
i klasyfikacje samych zasad ogólnych prawa wspólnotowego (Unii Europejskiej).
Zagadnienia te, choć fundamentalne, wciąż są niewystarczająco doprecyzowane. I tę
właśnie lukę ma wypełnić niniejsze opracowanie.
Co ważne, w podjętej analizie uwzględniono regulacje TUE i TFUE już w brzmieniu
nadanym Traktem z Lizbony, z uwzględnieniem całego dorobku prawnego Wspólnot.
Pozwoliło to, poza analizą samej równowagi instytucjonalnej, uchwycić szereg cech
systemu instytucjonalnego UE w kontekście jej ewolucji. Dzięki temu zaś praca nabiera
charakteru całościowej i aktualnej analizy stanu prawnego Wspólnot Europejskich.
Spis treści
Rozdział 1
Zasady ogólne prawa wspólnotowego (Unii Europejskiej) a zasady prawa
1.1. Pojęcie zasad prawa
1.1.1. Opisowe i dyrektywalne rozumienie zasad prawa
1.1.2. Zasady a reguły prawne
1.2. Zasady ogólne w systemie prawa międzynarodowego publicznego
1.3. Zasady ogólne prawa wspólnotowego (UE)
1.3.1. Pojęcie zasad ogólnych prawa wspólnotowego
1.3.2. Geneza i klasyfikacje zasad ogólnych prawa wspólnotowego
1.3.3. Zasady ogólne prawa wspólnotowego w systemie źródeł prawa wspólnotowego
1.3.4. Funkcje zasad ogólnych prawa wspólnotowego
1.3.5. Zasady ogólne prawa wspólnotowego a reforma Unii Europejskiej
1.4. Podsumowanie
Rozdział 2
Równowaga instytucjonalna jako zasada ogólna prawa wspólnotowego (Unii
Europejskiej)
2.1. Źródła i geneza zasady równowagi instytucjonalnej
2.2. Treść i zakres podmiotowy zasady równowagi instytucjonalnej
2.2.1. Treść zasady równowagi instytucjonalnej
2.2.2. Zakres podmiotowy równowagi instytucjonalnej
2.3. Próba klasyfikacji równowagi instytucjonalnej
jako zasady ogólnej prawa UE
2.4. Podsumowanie
Rozdział 3
Równowaga instytucjonalna a wykonywanie funkcji prawodawczych, wykonawczych i
sądowniczych w Unii Europejskiej
3.1. Zasada równowagi instytucjonalnej a zasada podziału władzy w tradycyjnym
ujęciu
3.2. Równowaga instytucjonalna jako czynnik podziału władzy w Unii Europejskiej
3.2.1. Równowaga instytucjonalna a stanowienie unijnego prawa wtórnego
3.2.2. Procedura stanowienia budżetu
3.2.3. Równowaga instytucjonalna a funkcje wykonawcze Unii Europejskiej
3.2.4. Równowaga instytucjonalna a unijne funkcje sądownicze
3.3. Podsumowanie
Rozdział 4
Równowaga instytucjonalna poza tradycyjnym podziałem władzy
4.1. Procedury zmiany Traktatów
4.1.1. Zwykła procedura zmiany
4.1.2. Uproszczone procedury zmiany
4.1.3. Zmiany prawa pierwotnego przez traktaty akcesyjne. Możliwość wystąpienia z Unii
4.2. Stanowienie aktów nieustawodawczych
4.3. Równowaga instytucjonalna a wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa Unii
Europejskiej
4.4. Porozumienia międzyinstytucjonalne
4.4.1. Podstawa i charakter prawny porozumień międzyinstytucjonalnych
4.4.2. Porozumienia międzyinstytucjonalne a zachowanie równowagi instytucjonalnej
4.5. Podsumowanie
Rozdział 5
Równowaga instytucjonalna jako czynnik balansu interesów reprezentowanych przez
instytucje Unii Europejskiej
5.1. Rada Europejska i Rada
5.2. Komisja
5.3. Parlament Europejski
5.4. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
5.5. Trybunał Obrachunkowy
5.6. Europejski Bank Centralny
5.7. Podsumowanie
344 strony, miękka oprawa