Publikacja będzie pierwszym całościowym opracowaniem, analizującym
akty prawne funkcjonujące w tzw. III filarze UE, czyli w obszarze współpracy policyjnej
i sądowej w sprawach karnych.
Tematyka ta jest mniej znana teoretykom i praktykom prawa, choć III filar UE
jest obecnie najszybciej rozwijającą się dziedziną prawa UE, o czym świadczą
orzeczenia TK w sprawie europejskiego nakazu aresztowania, traktatu akcesyjnego czy też
najnowsze orzecznictwo ETS.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Część pierwsza. Charakterystyka prawa w III filarze Unii Europejskiej.
Zagadnienia ogólne
Rozdział I. Rozwój współpracy w sprawach karnych państw członkowskich Unii
Europejskiej
1. Główne etapy tworzenia europejskiego obszaru prawa karnego
1.1. Działalność grupy TREV1
1.2. Europejska Współpraca Sądowa
1.3. Współpraca policyjna i sądowa w ramach porozumień zawieranych poza ramami
prawnymi WE/UE
1.3.1. Porozumienia z Schengen
1.3.2. Konwencja z Priim
2. Kilka uwag na temat wpływu organizacji międzynarodowych na rozwój i kształt
instrumentów prawnych w III filarze UE
3. Zmiany w przepisach traktatowych dotyczących współpracy policyjnej i sądowej w
sprawach karnych w UE - od Maastricht do Nicei
3.1. Przyjęcie Traktatu o Unii Europejskiej
3.2. Reforma III filara UE dokonana przez Traktat amsterdamski
3.3. Zmiany wprowadzone przez Traktat z Nicei
4. Perspektywy rozwoju współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych - od Tampere
do Programu haskiego
Rozdział II. Zakres współpracy państw członkowskich w ramach III filara Unii
Europejskiej
1. Przedmiotowy zakres współpracy państw członkowskich w III filarze UE
1.1. Przepisy tytułu VI Traktatu o Unii Europejskiej
1.2. Podział zakresu przedmiotowego między I a III filarem UE
2. Stosowanie zasady pomocniczości (subsydiarności)
3. Podział kompetencji między UE a państwami członkowskimi w III filarze
4. Suwerenność państw w związku z podjęciem współpracy w sprawach karnych
Rozdział III. Charakterystyka prawa w III filarze Unii Europejskiej
1. Kontrowersje co do międzyrządowego charakteru współpracy w III filarze UE
2. Bezpośredni i pośredni skutek aktów prawnych w III filarze UE
3. Zasada lojalności (solidarności)
4. Zasada pierwszeństwa prawa III filara UE
Część druga. Charakterystyka poszczególnych instrumentów prawnych w III
filarze Unii Europejskiej
Rozdział IV. Decyzje ramowe
1. Podstawa prawna przyjmowania decyzji ramowych
2. Rodzaje decyzji ramowych
3. Budowa decyzji ramowej
3.1. Struktura decyzji ramowej
3.2. Przepisy uchylające w decyzjach ramowych
4. Procedura przyjmowania decyzji ramowych
5. Zasady implementacji decyzji ramowych do prawa krajowego
5.1. Moc wiążąca decyzji ramowych
5.2. Metody implementacji decyzji ramowych
5.3. Zakres i technika implementacji
5.4. Konsekwencje nieprawidłowej lub nieterminowej implementacji decyzji ramowych
5.5. Sprawozdania Komisji - ocena stopnia implementacji
6. Decyzja ramowa a dyrektywa - harmonizacyjny charakter decyzji ramowych
7. Przykłady implementacji wybranych decyzji ramowych
7.1. Decyzja ramowa w sprawie europejskiego nakazu aresztowania i procedury wydawania
osób między państwami członkowskimi
7.1.1. Implementacja do polskiego porządku prawnego
7.1.2. Implementacja decyzji ramowej w innych państwach członkowskich UE - wybrane
problemy
7.2. Decyzja ramowa w sprawie wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych
7.3. Decyzja ramowa w sprawie zwalczania terroryzmu
Rozdział V. Umowy międzynarodowe w obszarze współpracy policyjnej i sądowej w
sprawach karnych
1. Uwagi wstępne
2. Konwencje zawierane na podstawie art. 34 TUE
2.1. Zawarte konwencje
2.2. Procedura zawierania konwencji
2.3. Miejsce konwencji w systemie instrumentów prawnych Unii Europejskiej
2.4. Przykłady konwencji zawartych na podstawie tytułu VI TUE - wybrane problemy
2.4.1. Konwencja o utworzeniu Europejskiego Urzędu Policji
2.4.2. Konwencja w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich
2.4.3. Konwencja o pomocy prawnej w sprawach karnych
3. Inne umowy międzynarodowe zawierane na podstawie TUE
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Procedura zawierania umów z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi
3.3. Moc wiążąca umów międzynarodowych zawieranych na podstawie art. 38 TUE
4. Porozumienia z Schengen
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Włączenie acąuis Schengen do systemu prawnego Unii Europejskiej
4.2.1. Dorobek prawny Schengen
4.2.2. Procedura włączenia dorobku Schengen w ramy prawne UE
4.3. Obecny charakter prawny acquis Schengen
4.3.1. Miejsce dorobku prawnego Schengen w systemie instrumentów prawnych Unii
Europejskiej
4.3.2. Wykładnia postanowień konwencji wykonawczej w drodze orzecznictwa ETS
4.3.3. Szczególny status niektórych państw
Rozdział VI. Pozostałe instrumenty prawne w obszarze współpracy policyjnej i
sądowej w sprawach karnych w Unii Europejskiej
1. Decyzje
1.1. Przepisy TUE dotyczące decyzji
1.2. Różnice pomiędzy decyzją ramową a decyzją w obszarze współpracy policyjnej i
sądowej w sprawach karnych
1.3. Różnice pomiędzy decyzją z tytułu VI TUE a decyzją wspólnotową
1.4. Różnice pomiędzy decyzją a umową międzynarodową w PWBiS
1.5. Przykłady decyzji
1.5.1. Decyzja w sprawie utworzenia Eurojustu
1.5.2. Decyzja w sprawie ustanowienia ramowego programu w sprawie współpracy policyjnej
i sądowej w sprawach karnych AGIS
1.5.3. Decyzja w sprawie stosowania do Gibraltaru konwencji w sprawie zwalczania korupcji
urzędników WE lub funkcjonariuszy państw członkowskich
2. Wspólne stanowiska
3. Wspólne działania
4. Inne instrumenty wykorzystywane w obszarze współpracy policyjnej i sądowej w
sprawach karnych w UE
4.1. Uchwały
4.2. Inne dokumenty
Rozdział VII. Jurysdykcja ETS w III filarze Unii Europejskiej
1. Uwagi ogólne
2. Orzeczenia prejudycjalne
3. Skarga o stwierdzenie nieważności aktów III filara UE
4. Rozstrzyganie sporów
Część trzecia. Propozycje reformy instrumentów prawnych w obszarze
współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych w Unii Europejskiej
Rozdział VIII. Krytyka obowiązujących przepisów TUE dotyczących instrumentów
prawnych w III filarze Unii Europejskiej
1. Przegląd opinii wskazujących na konieczność zmian w III filarze UE
2. Prace grup roboczych Konwentu Europejskiego
2.1. Raport końcowy III grupy roboczej "Osobowość prawna"
2.2. Raport końcowy DC grupy roboczej "Uproszczenie"
2.3. Raport końcowy X grupy roboczej "Wolność, bezpieczeństwo i
sprawiedliwość"
Rozdział IX Propozycje reformy instrumentów prawnych w obszarze współpracy
policyjnej i sądowej w sprawach karnych według Traktatu ustanawiającego Konstytucję
dla Europy
1. Uwagi ogólne
2. Instrumenty prawne w PWBiS
2.1. Katalog instrumentów prawnych w PWBiS
2.2. Ustawa europejska i europejska ustawa ramowa w PWBiS
2.3. Pozostałe instrumenty prawne
2.3.1. Rozporządzenia europejskie
2.3.2. Decyzje europejskie
2.3.3. Zalecenia i opinie
2.4. Procedura przyjmowania aktów prawnych w PWBiS
3. Przepisy TrK dotyczące instytucji w PWBiS
3.1. Główne instytucje w przepisach TrK
3.2. Jurysdykcja ETS w PWBiS
3.3. Rola parlamentów narodowych
4. Kompetencje Unej w obszarze współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych -
zmiany zaproponowane przez Traktat konstytucyjny
4.1. Ogólne kompetencje UE w zakresie współpracy policyjnej i sądowej w sprawach
karnych
4.2. Kompetencje UE do zawierania umów międzynarodowych w obszarze współpracy
policyjnej i sądowej w sprawach karnych
Rozdział X. Traktat reformujący Unię Europejską - mandat Konferencji
międzyrządowej 2007
1. Uwagi ogólne
2. Zmiany w Traktacie o Unii Europejskiej
3. Zmiany w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską (Traktat o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej)
Rozdział XI. Inne możliwe rozwiązania dotyczące instrumentów prawnych w
obszarze współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych w Unii Europejskiej
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz stron internetowych
Wykaz aktów prawnych oraz innych dokumentów Unii Europejskiej
372 strony, A5, oprawa miękka