Książka poświęcona jest ograniczeniom swobód rynku wewnętrznego oraz
reguł konkurencji ze względu na interes publiczny w prawie energetycznym Unii
Europejskiej.
Autor przedstawia zagadnienia niezbędne dla zrozumienia istoty interesu
publicznego w prawie energetycznym Unii Europejskiej i skupia się na praktyce stosowania
prawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Komisją Europejską – w
sprawach, w których państwa członkowskie powoływały się na własny interes publiczny
w sektorze energetycznym w celu uzasadnienia odstępstw od swobód rynku wewnętrznego lub
reguł konkurencji. Szczególną uwagę w tym zakresie poświęca kwestii bezpieczeństwa
energetycznego.
Spis treści:
Wstęp
Wykaz skrótów
Bibliografia
Rozdział I. Pojęcie i źródła prawa energetycznego Unii Europejskiej
1.Zakres przedmiotowy pojęcia prawo energetyczne Unii Europejskiej
1.1.Pojęcie prawa energetycznego Unii Europejskiej
1.2.Prawo energetyczne Unii Europejskiej a krajowe prawo energetyczne
1.3.Zasady podziału kompetencji w prawie energetycznym Unii Europejskiej
2.Źródła prawa energetycznego Unii Europejskiej
2.1.Rozwój polityki energetycznej Unii Europejskiej w ujęciu historycznym
2.1.1.Okres 1951-1973
2.1.2.Okres 1973-1988
2.1.3.Okres 1988-2003
2.1.4.Okres od 2003 r
2.2.Prawo pierwotne
2.2.1.Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali
2.2.2.Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej
2.2.3.Od Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą do Traktatu o
funkcjonowaniu Unii Europejskiej
2.2.3.1."Przełom Maastricht"
2.2.3.2.Zmiany wynikające z Traktatu z Lizbony
2.2.4.Charakter prawny relacji pomiędzy traktatami założycielskimi
2.3.Prawo pochodne
2.3.1.Rozporządzenia
2.3.2.Dyrektywy
2.3.3.Decyzje
2.3.4.Umowy międzynarodowe
2.3.5.Tak zwane "prawo miękkie" (softlaw)
3.Wnioski
Rozdział II. Pojęcie interesu publicznego w prawie Unii Europejskiej
1.Uwagi wprowadzające
2.Interes publiczny w prawie krajowym
2.1.Definicja interesu publicznego
2.2.Interes publiczny a interes państwa w prawie krajowym
3.Interes publiczny w prawie Unii Europejskiej
3.1.Pojęcie interesu publicznego w prawie pierwotnym Unii Europejskiej
3.1.1.Bezpośrednie odesłanie do kategorii interesu publicznego
3.1.2.Pośrednie odesłanie do kategorii interesu publicznego
3.1.2.1.Interes publiczny w świetle swobód rynku wewnętrznego
3.1.2.2.Interes publiczny w świetle reguł konkurencji
3.1.2.3.Interes publiczny w świetle przepisów dotyczących zbliżania ustawodawstw
3.1.2.4.Interes publiczny w świetle pozostałych przepisów Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej
3.2.Pojęcie interesu publicznego w prawie pochodnym (ze szczególnym uwzględnieniem
prawa energetycznego)
3.3.Organ uprawniony do zdefiniowania interesu publicznego w prawie unijnym
3.4.Test interesu publicznego
3.4.1.Elementy testu interesu publicznego
3.4.1.1.Pozaekonomiczny charakter interesu publicznego
3.4.1.2.Rzeczywisty cel wprowadzanych ograniczeń ze względu na interes publiczny
3.4.1.3.Nieadministracyjny charakter interesu publicznego
3.4.2.Znaczenie testu interesu publicznego
3.5.Interes publiczny a interes unijny
3.5.1.Pojęcie interesu unijnego
3.5.2.Interes unijny jako przeciwwaga dla interesu publicznego państw członkowskich
3.6.Interes publiczny a interes innego państwa członkowskiego
3.7.Interes publiczny a interes państwa w prawie Unii Europejskiej
4.Wnioski
Rozdział III. Ograniczenia swobód i zasad rynku wewnętrznego ze względu na
interes publiczny w prawie energetycznym Unii Europejskiej
1.Uwagi wprowadzające
2.Sektor energetyczny z perspektywy swobód rynku wewnętrznego
2.1.Energia jako towar
2.2.Swobodny przepływ pracowników w sektorze energetycznym
2.3.Działalność gospodarcza w sektorze energetycznym w świetle swobody
przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
2.4.Swoboda przepływu kapitału i "złota akcja" w sektorze energetycznym
3.Zasady rynku wewnętrznego energii jako element interesu unijnego
3.1.Zasada dostępu osób trzecich
3.2.Rozdział przedsiębiorstw zintegrowanych pionowo (unbundling)
3.3.Niezależność organów regulacyjnych
4.Swobody rynku wewnętrznego a interes publiczny w prawe energetycznym Unii Europejskiej
4.1.Bezpieczeństwo energetyczne jako element interesu publicznego (bezpieczeństwa
publicznego)
4.1.1.Próba definicji pojęcia bezpieczeństwa energetycznego
4.1.2.Instrumenty prawne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego
4.1.3.Swobody rynku wewnętrznego a zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego w
orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
4.1.3.1.Ograniczenia swobody przepływu towarów ze względu na bezpieczeństwo
energetyczne
4.1.3.2.Ograniczenia swobody przedsiębiorczości oraz swobody przepływu kapitału ze
względu na bezpieczeństwo energetyczne ("złota akcja") w świetle
orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
4.1.3.3.Rola "złotej akcji" w zapewnianiu bezpieczeństwa energetycznego
4.2.Bezpieczeństwo publiczne jako podstawa przyznania wyłącznego prawa importu energii
4.3.Minimalne ceny energii jako element interesu publicznego (porządku publicznego)
5.Interes publiczny w świetle zasad rynku wewnętrznego energii
5.1.Klauzula państwa trzeciego i ponadnarodowy interes publiczny w prawie energetycznym
Unii Europejskiej
5.2.Niezależność organów regulacyjnych jako gwarancja zapewnienia bezpieczeństwa
energetycznego
6.Wnioski
Rozdział IV. Ograniczenia reguł konkurencji ze względu na interes publiczny w
prawie energetycznym Unii Europejskiej
1.Uwagi wprowadzające
2.Sektor energetyczny w świetle reguł konkurencji
2.1.Zakaz antykonkurencyjnych praktyk przedsiębiorstw w prawie energetycznym Unii
Europejskiej
2.1.1.Zakaz porozumień ograniczających konkurencję w prawie energetycznym Unii
Europejskiej
2.1.2.Nadużywanie pozycji dominującej w prawie energetycznym Unii Europejskiej
2.2.Przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji przedsiębiorstw energetycznych
2.3.Zastosowanie art. 106 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do sektora
energetycznego
2.3.1.Prawa specjalne lub wyłączne oraz działalność państwowych monopoli w sektorze
energetycznym
2.3.2.Świadczenie przez przedsiębiorstwa energetyczne usług w ogólnym interesie
gospodarczym w świetle obowiązków użyteczności publicznej
2.4.Pomoc państwa dla przedsiębiorstw energetycznych
3.Reguły konkurencji a interes publiczny w prawie energetycznym Unii Europejskiej
3.1.Zakaz antykonkurencyjnych praktyk przedsiębiorstw energetycznych
3.1.1.Wyłączenia spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję
3.1.2.Nadużywanie pozycji dominującej przez przedsiębiorstwo energetyczne świadczące
usługi w ogólnym interesie gospodarczym
3.2.Kontrola połączeń i przejęć a bezpieczeństwo energetyczne w prawie energetycznym
Unii Europejskiej
3.3.Reguły konkurencji a świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym
3.4.Pomoc państwa dla przedsiębiorstw energetycznych w interesie publicznym
3.4.1.Tak zwana pomoc dopuszczalna w sektorze energetycznym
3.4.2.Pomoc państwa a świadczenie przez przedsiębiorstwa energetyczne usług w ogólnym
interesie gospodarczym
3.5.Usprawiedliwienie przyznania praw wyłącznych oraz działalności państwowych
monopoli w sektorze energetycznym na podstawie art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej
4.Wnioski
Zakończenie
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz opinii rzeczników
generalnych
Indeks rzeczowy
337 stron, A5, oprawa miękka