ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

HOMO IURIDICUS CZŁOWIEK JAKO PODMIOT PRAWA PUBLICZNEGO


CHAUVIN T.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 115.90 Twoja cena  110,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Homo iuridicus

Człowiek jako podmiot prawa publicznego


Prawo (tekst prawny) wytwarza na swoje potrzeby abstrakcyjny i generalny obraz człowieka, nieprzekładający się na realne i pełne rozumienie człowieczeństwa. Mimo tego zainteresowanie państwa człowiekiem, a w konsekwencji tworzone przez państwo regulacje prawne, starają się uchwycić w formie normatywnej jego istotę (eidos).

Ochrona przyrodzonej ludzkiej godności i autonomii może być skuteczna jedynie wtedy, gdy ich nosiciel istnieje dla prawa jako podmiot prawa - homo iuridicus.

Obraz człowieka, a z nim model podmiotowości pozwalający się wyedukować z gałęzi prawa zaliczanych do prawa publicznego, jest szerszy i o wiele bardziej złożony niż ten proponowany przez prawo prywatne.


Wykaz skrótów

Bibliografia

Część I. Prawo jako porządek budowany na antropologii

Wprowadzenie

Rozdział I. Prawo i antropologia
1. Homo iuridicus
1.1. Porządek prawny a obraz człowieka
1.2. Homo iuridicus - rys historyczny
1.3. Człowiek umowy i człowiek ustawy
2. Wybór antropologii filozoficznej
2.1. Antropologia przyrodnicza i antropologia kulturowa
2.2. Wybór antropologii filozoficznej
3. Prawo i antropologia - stosunek dyskursów
4. Antropologia filozoficzna - przedmiot i rys historyczny
4.1. Założenia ogólne
4.2. Rys historyczny nurtu
4.2.1. Klasyczna antropologia filozoficzna
4.2.2. Antropologia personalistyczna
5. Antropologia filozoficzna a wiedza naukowa o człowieku
6. Koncepcja człowieka w świetle wybranych stanowisk antropologii filozoficznej
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Max Scheler
6.3. Helmuth Plessner
6.4. Arnold Gehlen
6.5. Jacques Maritain
6.6. Karol Wojtyła (papież Jan Paweł II)

Rozdział II. Prawo publiczne
1. Prawo publiczne i prawo prywatne
1.1. Idea podziału
1.2. Inspiracje historyczne
1.3. Kryteria podziału
1.3.1. Uwagi ogólne
1.3.2. Kryterium podmiotowe (organiczne)
1.3.3. Kryterium podrzędności (równorzędności)
1.3.4. Kryterium celowościowe (interesu)
2. Sfera publiczna i sfera prywatna
2.1. Upadek polis według Hannah Arendt
2.2. Teoria społeczna Jurgena Habermasa - wybrane twierdzenia
2.3. Wnioski
3. Prawo publiczne
3.1. Znaczenie określenia "publiczne"
3.2. Prawo publiczne
3.2.1. Tożsamość prawa publicznego
3.2.2. Gałęzie prawa publicznego
3.2.2.1. Prawo konstytucyjne
3.2.2.2. Prawo administracyjne
3.2.2.3. Prawo karne

Rozdział III. Podmiotowość prawna człowieka
1. Wybrane koncepcje podmiotowości - rys filozoficzny
2. Podmiotowość antropologiczna
2.1. Wyróżniki człowieczeństwa w perspektywie podmiotowości antropologicznej
2.2. Podmiotowość obiektywna i podmiotowość subiektywna - ich użyteczność dla prawa
2.3. Osobowy charakter człowieka jako podstawa podmiotowości antropologicznej
3. Podmiotowość prawna człowieka
3.1. Charakterystyka podmiotu prawa
3.2. Prawo do podmiotowości prawnej jako prawo podmiotowe
3.3. Formalnoprawne warunki podmiotowości prawnej
3.3.1. Uznanie przez społeczność warunkiem podmiotowości prawnej?
3.3.2. Formalne warunki podmiotowości w polskim prawie
3.3.2.1. Ewidencja ludności
3.3.2.2. Akta stanu cywilnego. Zmiana imion i nazwisk
3.3.2.3. Prawo do obywatelstwa i status obywatela
3.3.2.4. Ochrona danych osobowych
3.4. Prawo podmiotowe
3.4.1. Publiczne prawa podmiotowe
3.4.2. Publiczne prawa podmiotowe w Konstytucji RP
3.4.3. Publiczne prawa podmiotowe a prawa człowieka
3.5. Pojęcie stosunku prawnego i sytuacji prawnej
3.5.1. Publiczne prawa podmiotowe jako sytuacje prawne
4. Podmiotowość, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych osób fizycznych - relacja pojęć
4.1. Podmiotowość cywilnoprawna nasciturusa?

Część II. Wyróżniki antropologiczne i prawo publiczne

Rozdział IV. Godność człowieka jako źródło podmiotowości prawnej
1. Godność - ujęcie antropologiczne i jego użyteczność dla prawa
2. Filozoficzne ujęcie godności a wyzwania wynikające z postępu naukowego
3. Treść zasady godności ludzkiej
4. Godność jako kategoria konstytucyjna
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Charakter prawny normy art. 30 Konstytucji RP
4.3. Godność jako źródło podmiotowości prawnej
4.4. Charakter idei godności w Konstytucji RP
4.5. Godność człowieka jako źródło wolności i praw człowieka i obywatela
5. Znaczenie i gwarancje godności w prawie karnym
5.1. Godność człowieka jako sprawcy
5.1.1. Kara jako problem antropologiczny, społeczny i prawny
5.1.2. Poszanowanie godności sprawcy na gruncie prawa karnego
5.2. Naruszenie godności działaniem bezprawnym (godność ofiary)
6. Prawo administracyjne a godność człowieka

Rozdział V. Cielesność
1. Wybrane stanowiska antropologii filozoficznej w kwestii cielesności człowieka
1.1. Klasyczna antropologia filozoficzna
1.1.1. Dualizm czy jedność - problem cielesności w koncepcji Schelera
1.1.2. Arnold Gehlen i koncepcja istoty naznaczonej brakiem
1.1.3. Helmuth Plessner - ciało jako medium człowieczeństwa
1.2. Ciało w ujęciu personalistów
2. Ciało ludzkie w obliczu zagrożeń - aspekty etyczne i prawne
3. Życie i zdrowie ludzkie - perspektywa publicznoprawna
3.1. Życie ludzkie. Prawo do życia. Ochrona życia
3.2. Prawnokarna ochrona życia człowieka
3.2.1. Początkowy i końcowy moment ochrony
3.2.2. Przestępstwa przeciwko życiu
3.2.3. Prawnokarna ochrona życia dziecka poczętego
3.2.3.1. Status prawny embrionu in vitro
3.2.3.2. Ochrona życia i zdrowia dziecka poczętego in utero
3.3. Potrzeby i zagrożenia egzystencjalne człowieka a prawo administracyjne
4. Prawo do ochrony zdrowia
4.1. Definicja zdrowia
4.2. Ochrona i promocja zdrowia
4.3. Prawo do ochrony zdrowia (prawo do zdrowia)
5. Zdrowie jako dobro chronione prawem karnym

Rozdział VI. Sprawczość (człowiek jako podmiot sprawczy)
1. Wolność
1.1. Dwa znaczenia wolności
1.2. Wolność jako kategoria antropologii filozoficznej
1.3. Wolność jako kategoria prawna
1.4. Regulacja zasady wolności w prawie konstytucyjnym
1.5. Wolność jako zasada ustroju i zasada systemu praw i wolności
1.6. Wolność jako prawo podmiotowe
1.7. Wolność człowieka a prawo administracyjne
1.8. Wolność człowieka jako dobro chronione prawem karnym
2. Podmiotowość sprawcza jako kategoria antropologii i prawa
3. Pojęcie czynu
4. Odpowiedzialność kategorią antropologiczną
4.1. Romana Ingardena ontyczna koncepcja odpowiedzialności
4.2. Max Scheler - osoba moralna a człowiek
4.3. Karol Wojtyła i odpowiedzialność odniesiona do prawdy
5. Odpowiedzialność prawna jako konsekwencja odpowiedzialności ontycznej
5.1. Czyn i odpowiedzialność w prawie karnym
5.1.1. Charakterystyka czynu zabronionego
5.1.2. Działanie i zaniechanie
5.1.3. Bezprawność czynu
5.1.4. Karalność czynu
5.1.5. Karygodność czynu
5.1.6. Zasada winy

Rozdział VII. Uspołecznienie
1. Prawo publiczne jako treść i granica przestrzeni uspołecznienia
2. Mowa (język) a uspołecznienie
3. Uspołecznienie w ujęciu antropologii filozoficznej
3.1. Zasada autonomii i zasada wzajemności jako moralne podstawy  życia uspołecznionego
3.2. Wspólnota jako etyczny wymiar uspołecznienia
3.2.1. Zasada solidarności Maxa Schelera
3.2.2. Idea uczestnictwa Karola Wojtyły
3.2.3. Humanizm integralny Jacquesa Maritaina
3.2.4. Wspólnota, społeczeństwo i prawo w ujęciu Helmutha Plessnera
4. Zasada uspołecznienia i dobro wspólne w prawie pozytywnym
4.1. Zasada solidarności
4.2. Dobro wspólne i interes publiczny
4.2.1. Dobro wspólne jako kategoria prawa publicznego
4.2.1.1. Próba definicji
4.2.1.2. Dobro wspólne jako kategoria konstytucyjna
4.2.1.3. Dobro wspólne jako przedmiot ochrony norm prawnokarnych
4.2.1.4. Dobro wspólne jako kategoria prawa administracyjnego
4.2.2. Interes publiczny
5. Uspołecznienie jako źródło ograniczeń dla praw człowieka
5.1. Ograniczenie wolności i praw w międzynarodowym prawie praw człowieka - zasady ogólne
5.2. Ograniczanie praw i wolności w regulacjach konstytucyjnych
5.2.1. Przepis art. 31 ust. 3 jako lex generalis
5.2.2. Formalne i materialne przesłanki stosowania ograniczeń
5.2.2.1. Przesłanki formalne
5.2.2.2. Zasada proporcjonalności (test konieczności)
5.2.2.3. Przesłanki materialne
5.2.3. Koncepcja istoty poszczególnych praw i wolności jako granica ograniczeń

Podsumowanie - podmiotowość prawna człowieka jako kryterium summa divisio

Indeks rzeczowy


510 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022