|
HOMO IURIDICUS CZŁOWIEK JAKO PODMIOT PRAWA PUBLICZNEGO
CHAUVIN T. wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 115.90 Twoja cena 110,11 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Homo iuridicus
Człowiek jako podmiot prawa publicznego
Prawo (tekst prawny) wytwarza na swoje potrzeby abstrakcyjny i generalny obraz
człowieka, nieprzekładający się na realne i pełne rozumienie człowieczeństwa. Mimo
tego zainteresowanie państwa człowiekiem, a w konsekwencji tworzone przez państwo
regulacje prawne, starają się uchwycić w formie normatywnej jego istotę (eidos).
Ochrona przyrodzonej ludzkiej godności i autonomii może być skuteczna jedynie
wtedy, gdy ich nosiciel istnieje dla prawa jako podmiot prawa - homo iuridicus.
Obraz człowieka, a z nim model podmiotowości pozwalający się wyedukować z
gałęzi prawa zaliczanych do prawa publicznego, jest szerszy i o wiele bardziej złożony
niż ten proponowany przez prawo prywatne.
Wykaz skrótów
Bibliografia
Część I. Prawo jako porządek budowany na antropologii
Wprowadzenie
Rozdział I. Prawo i antropologia
1. Homo iuridicus
1.1. Porządek prawny a obraz człowieka
1.2. Homo iuridicus - rys historyczny
1.3. Człowiek umowy i człowiek ustawy
2. Wybór antropologii filozoficznej
2.1. Antropologia przyrodnicza i antropologia kulturowa
2.2. Wybór antropologii filozoficznej
3. Prawo i antropologia - stosunek dyskursów
4. Antropologia filozoficzna - przedmiot i rys historyczny
4.1. Założenia ogólne
4.2. Rys historyczny nurtu
4.2.1. Klasyczna antropologia filozoficzna
4.2.2. Antropologia personalistyczna
5. Antropologia filozoficzna a wiedza naukowa o człowieku
6. Koncepcja człowieka w świetle wybranych stanowisk antropologii filozoficznej
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Max Scheler
6.3. Helmuth Plessner
6.4. Arnold Gehlen
6.5. Jacques Maritain
6.6. Karol Wojtyła (papież Jan Paweł II)
Rozdział II. Prawo publiczne
1. Prawo publiczne i prawo prywatne
1.1. Idea podziału
1.2. Inspiracje historyczne
1.3. Kryteria podziału
1.3.1. Uwagi ogólne
1.3.2. Kryterium podmiotowe (organiczne)
1.3.3. Kryterium podrzędności (równorzędności)
1.3.4. Kryterium celowościowe (interesu)
2. Sfera publiczna i sfera prywatna
2.1. Upadek polis według Hannah Arendt
2.2. Teoria społeczna Jurgena Habermasa - wybrane twierdzenia
2.3. Wnioski
3. Prawo publiczne
3.1. Znaczenie określenia "publiczne"
3.2. Prawo publiczne
3.2.1. Tożsamość prawa publicznego
3.2.2. Gałęzie prawa publicznego
3.2.2.1. Prawo konstytucyjne
3.2.2.2. Prawo administracyjne
3.2.2.3. Prawo karne
Rozdział III. Podmiotowość prawna człowieka
1. Wybrane koncepcje podmiotowości - rys filozoficzny
2. Podmiotowość antropologiczna
2.1. Wyróżniki człowieczeństwa w perspektywie podmiotowości antropologicznej
2.2. Podmiotowość obiektywna i podmiotowość subiektywna - ich użyteczność dla prawa
2.3. Osobowy charakter człowieka jako podstawa podmiotowości antropologicznej
3. Podmiotowość prawna człowieka
3.1. Charakterystyka podmiotu prawa
3.2. Prawo do podmiotowości prawnej jako prawo podmiotowe
3.3. Formalnoprawne warunki podmiotowości prawnej
3.3.1. Uznanie przez społeczność warunkiem podmiotowości prawnej?
3.3.2. Formalne warunki podmiotowości w polskim prawie
3.3.2.1. Ewidencja ludności
3.3.2.2. Akta stanu cywilnego. Zmiana imion i nazwisk
3.3.2.3. Prawo do obywatelstwa i status obywatela
3.3.2.4. Ochrona danych osobowych
3.4. Prawo podmiotowe
3.4.1. Publiczne prawa podmiotowe
3.4.2. Publiczne prawa podmiotowe w Konstytucji RP
3.4.3. Publiczne prawa podmiotowe a prawa człowieka
3.5. Pojęcie stosunku prawnego i sytuacji prawnej
3.5.1. Publiczne prawa podmiotowe jako sytuacje prawne
4. Podmiotowość, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych osób fizycznych -
relacja pojęć
4.1. Podmiotowość cywilnoprawna nasciturusa?
Część II. Wyróżniki antropologiczne i prawo publiczne
Rozdział IV. Godność człowieka jako źródło podmiotowości prawnej
1. Godność - ujęcie antropologiczne i jego użyteczność dla prawa
2. Filozoficzne ujęcie godności a wyzwania wynikające z postępu naukowego
3. Treść zasady godności ludzkiej
4. Godność jako kategoria konstytucyjna
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Charakter prawny normy art. 30 Konstytucji RP
4.3. Godność jako źródło podmiotowości prawnej
4.4. Charakter idei godności w Konstytucji RP
4.5. Godność człowieka jako źródło wolności i praw człowieka i obywatela
5. Znaczenie i gwarancje godności w prawie karnym
5.1. Godność człowieka jako sprawcy
5.1.1. Kara jako problem antropologiczny, społeczny i prawny
5.1.2. Poszanowanie godności sprawcy na gruncie prawa karnego
5.2. Naruszenie godności działaniem bezprawnym (godność ofiary)
6. Prawo administracyjne a godność człowieka
Rozdział V. Cielesność
1. Wybrane stanowiska antropologii filozoficznej w kwestii cielesności człowieka
1.1. Klasyczna antropologia filozoficzna
1.1.1. Dualizm czy jedność - problem cielesności w koncepcji Schelera
1.1.2. Arnold Gehlen i koncepcja istoty naznaczonej brakiem
1.1.3. Helmuth Plessner - ciało jako medium człowieczeństwa
1.2. Ciało w ujęciu personalistów
2. Ciało ludzkie w obliczu zagrożeń - aspekty etyczne i prawne
3. Życie i zdrowie ludzkie - perspektywa publicznoprawna
3.1. Życie ludzkie. Prawo do życia. Ochrona życia
3.2. Prawnokarna ochrona życia człowieka
3.2.1. Początkowy i końcowy moment ochrony
3.2.2. Przestępstwa przeciwko życiu
3.2.3. Prawnokarna ochrona życia dziecka poczętego
3.2.3.1. Status prawny embrionu in vitro
3.2.3.2. Ochrona życia i zdrowia dziecka poczętego in utero
3.3. Potrzeby i zagrożenia egzystencjalne człowieka a prawo administracyjne
4. Prawo do ochrony zdrowia
4.1. Definicja zdrowia
4.2. Ochrona i promocja zdrowia
4.3. Prawo do ochrony zdrowia (prawo do zdrowia)
5. Zdrowie jako dobro chronione prawem karnym
Rozdział VI. Sprawczość (człowiek jako podmiot sprawczy)
1. Wolność
1.1. Dwa znaczenia wolności
1.2. Wolność jako kategoria antropologii filozoficznej
1.3. Wolność jako kategoria prawna
1.4. Regulacja zasady wolności w prawie konstytucyjnym
1.5. Wolność jako zasada ustroju i zasada systemu praw i wolności
1.6. Wolność jako prawo podmiotowe
1.7. Wolność człowieka a prawo administracyjne
1.8. Wolność człowieka jako dobro chronione prawem karnym
2. Podmiotowość sprawcza jako kategoria antropologii i prawa
3. Pojęcie czynu
4. Odpowiedzialność kategorią antropologiczną
4.1. Romana Ingardena ontyczna koncepcja odpowiedzialności
4.2. Max Scheler - osoba moralna a człowiek
4.3. Karol Wojtyła i odpowiedzialność odniesiona do prawdy
5. Odpowiedzialność prawna jako konsekwencja odpowiedzialności ontycznej
5.1. Czyn i odpowiedzialność w prawie karnym
5.1.1. Charakterystyka czynu zabronionego
5.1.2. Działanie i zaniechanie
5.1.3. Bezprawność czynu
5.1.4. Karalność czynu
5.1.5. Karygodność czynu
5.1.6. Zasada winy
Rozdział VII. Uspołecznienie
1. Prawo publiczne jako treść i granica przestrzeni uspołecznienia
2. Mowa (język) a uspołecznienie
3. Uspołecznienie w ujęciu antropologii filozoficznej
3.1. Zasada autonomii i zasada wzajemności jako moralne podstawy życia
uspołecznionego
3.2. Wspólnota jako etyczny wymiar uspołecznienia
3.2.1. Zasada solidarności Maxa Schelera
3.2.2. Idea uczestnictwa Karola Wojtyły
3.2.3. Humanizm integralny Jacquesa Maritaina
3.2.4. Wspólnota, społeczeństwo i prawo w ujęciu Helmutha Plessnera
4. Zasada uspołecznienia i dobro wspólne w prawie pozytywnym
4.1. Zasada solidarności
4.2. Dobro wspólne i interes publiczny
4.2.1. Dobro wspólne jako kategoria prawa publicznego
4.2.1.1. Próba definicji
4.2.1.2. Dobro wspólne jako kategoria konstytucyjna
4.2.1.3. Dobro wspólne jako przedmiot ochrony norm prawnokarnych
4.2.1.4. Dobro wspólne jako kategoria prawa administracyjnego
4.2.2. Interes publiczny
5. Uspołecznienie jako źródło ograniczeń dla praw człowieka
5.1. Ograniczenie wolności i praw w międzynarodowym prawie praw człowieka - zasady
ogólne
5.2. Ograniczanie praw i wolności w regulacjach konstytucyjnych
5.2.1. Przepis art. 31 ust. 3 jako lex generalis
5.2.2. Formalne i materialne przesłanki stosowania ograniczeń
5.2.2.1. Przesłanki formalne
5.2.2.2. Zasada proporcjonalności (test konieczności)
5.2.2.3. Przesłanki materialne
5.2.3. Koncepcja istoty poszczególnych praw i wolności jako granica ograniczeń
Podsumowanie - podmiotowość prawna człowieka jako kryterium summa divisio
Indeks rzeczowy
510 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|