Polskie bezpośrednie inwestycje za granicą
Metodologia teorii ugruntowanej
Studium teoretyczno-empiryczne dotyczące istotnego – z punktu widzenia rozwoju
polskiej przedsiębiorczości – zagadnienia internacjonalizacji działalności
gospodarczej polskich przedsiębiorstw wpisuje się także w nurt badań nad
umiędzynarodowieniem firm z krajów rozwijających się. O ile aktywność inwestycyjna
podmiotów z gospodarek wysoko rozwiniętych została dotąd dość dobrze rozpoznana, o
tyle wciąż niewiele jest prac na temat zagranicznych inwestycji bezpośrednich
podejmowanych przez przedsiębiorstwa z gospodarek rozwijających się. Tymczasem te
właśnie firmy od początku XXI w. rozpoczęły zagraniczną ekspansję, upatrując w tym
sposobu na czerpanie korzyści z posiadanych przewag konkurencyjnych i budowanie nowych w
związku z dostępem do światowych zasobów materialnych i niematerialnych.
Zjawisko zagranicznej aktywności inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw zostało
zbadane z wykorzystaniem metodologii teorii ugruntowanej. Próba wyjaśnienia jej
uwarunkowań i skutków – na podstawie ocen i opinii uzyskanych od przedstawicieli
objętej badaniem grupy polskich firm, pozwoliła na sformułowanie hipotezy dotyczącej
ekspansji polskich podmiotów gospodarczych na dojrzałych rynkach zachodnich.
Doświadczenie przedsiębiorstw, zwłaszcza tych, które uzyskały sukces w efekcie
internacjonalizacji, ma istotne znaczenie dla dalszych perspektyw polskich inwestycji
zagranicznych.
Streszczenie
Summary
Wprowadzenie
1. Ekspansja międzynarodowa firm w świetle teorii
2. Inwestycje z krajów Europy Srodkowo-Wschodniej w świetle
przeprowadzonych badań
3. Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne
3.1. Stan faktyczny
3.2. Przegląd dotychczasowych badań poświęconych polskim inwestycjom bezpośrednim za
granicą
3.2.1. Intensywność, formy i finansowanie BIZ
3.2.2. Rezultaty wybranych badań nad polskimi BIZ
4. Ramy koncepcyjne badań - metodologia teorii ugruntowanej
4.1. Wprowadzenie do GTM - Grounded Theory Method
4.2. Odmiany metody teorii ugruntowanej (GTM)
4.2.1. Ujęcie klasyczne GTM
4.2.2. Wersja zmodyfikowana GTM
4.2.3. Perspektywa konstruktywistyczna GTM
4.3. Praktyka stosowania GTM w ekonomii i naukach o zarządzaniu
4.4. Badania nad ekspansją polskich firm za granicą z wykorzystaniem GTM
4.5. Praktyczne aspekty prowadzonych badań - zastosowana metodologia
5. Dyskusja i rezultaty
5.1. Prezentacja badanych przypadków
5.1.1. Uwagi ogólne
5.1.2. Studia przypadków badanych przedsiębiorstw
5.2. Proces wyłaniania się teorii niższego rzędu (substantive theoryj
5.2.1. Kodowanie otwarte w ramach poszczególnych przypadków
5.2.2. Kodowanie selektywne i zogniskowane - porównania między przypadkami
5.2.3. Model prawidłowości ekspansji objętych badaniem przedsiębiorstw na rynkach
Europy Zachodniej
5.3. Propozycja hipotezy badawczej - przybliżenie teorii ugruntowanej
Zakończenie
Bibliografia
290 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka