|
AGRESYWNOŚĆ KOMPETENCJE SPOŁECZNE I SAMOOCENA RESOCJALIZOWANYCH
BARTKOWICZ ZD. wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 44.80 Twoja cena 42,56 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich
przestępczość w okresie dorosłości
Celem przedstawionych badań było wyodrębnienie predyktorów przestępczości
nieletnich po zakończeniu resocjalizacji instytucjonalnej (teoretyczny) i sformułowanie
implikacji dotyczących oddziaływań resocjalizacyjnych w zakresie poszczególnych
wymiarów funkcjonowania psychospołecznego wychowanków (praktyczny).
Najważniejsze przesłanie tej pracy zawiera się w pedagogicznym ujęciu podjętego
problemu badawczego. Mimo że oparta o przesłanki interdyscyplinarne (kryminologiczne,
psychologiczne) jest ona na wskroś pedagogiczna - poczynając od aparatury pojęciowej,
argumentacji, eksponowania edukacyjnych aspektów resocjalizacji, po proponowane
rozwiązanie odnoszące się do metodyki pracy z jednostkami wykolejonymi społecznie.
Wstęp
ROZDZIAŁ I. Sukces i fiasko resocjalizacji nieletnich
1.1. Wykolejenie społeczne i jego diagnozowanie
1.2. Nieletni jako sprawcy czynów karalnych
1.3. Resocjalizacja zakładowa nieletnich
1.4. Skuteczność resocjalizacji nieletnich
1.4.1. Pojęcie resocjalizacji
1.4.2. Kryteria skuteczności
1.5. Predyktory skutecznej resocjalizacji
1.5.1. Czynniki ryzyka i czynniki ochraniające. Odporność psychiczna
1.5.2. Predyktory recydywy i przestępczości gwałtownej
1.6. Współczesne koncepcje resocjalizacji a zagadnienie jej skuteczności
ROZDZIAŁ II. Funkcjonowanie psychospołeczne nieletnich w aspekcie zadań i
efektów resocjalizacji
2.1. Agresywność w obrazie wykolejenia nieletnich i zadań resocjalizacyjnych
2.1.1. Pojęcie i formy agresji
2.1.2. Definicja i klasyfikacja przemocy
2.1.3. Przemoc i agresja w perspektywie sprawcy i ofiary
2.1.4. Teorie agresji i przemocy
2.1.5. Agresja i przemoc w zakładach resocjalizacyjnych
2.1.6. Agresywność i udział w przemocy jako predyktory nieprzystosowania i konfliktu z
prawem
2.2. Kompetencje społeczne osób wykolejonych społecznie a zadania resocjalizacyjne
2.2.1. Kompetencje społeczne i ich struktura
2.2.2. Kompetencje społeczne w kontekście procesu wykolejenia i resocjalizacji
2.2.3. Kompetencje społeczne a psychologia pozytywna
2.3. Samoocena w aspekcie wykolejenia i resocjalizacji osób wykolejonych
2.3.1. Pojęcie samooceny i jej struktura
2.3.2. Samoocena jako regulator postępowania
2.3.3. Samoocena a agresja i przestępczość
ROZDZIAŁ III. Metodologia badań własnych
3.1. Problematyka badawcza
3.2. Cel badań, problemy badawcze i hipotezy robocze
3.3. Metoda i techniki badawcze
3.3.1. Skala do Badania Przemocy (SBP)
3.3.2. KwestionariuszNastroje i Humory Bussa i Durkee
3.3.3. Skala Wykolejenia (SW] Brodsky‘ego i O‘Neal-Smotherana w tłumaczeniu
Radochońskiego
3.3.4. Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS) Matczak
3.3.5. Skala Samooceny (TSCS) Fittsa
3.3.6. Inwentarz Samowiedzy Wiechnik i Drwala
3.3.7. Kwestionariusz danych osobowych
3.4. Organizacja badań i kryteria doboru grup
3.5. Charakterystyka badanych grup
3.6. Procedura statystyczna
ROZDZIAŁ IV. Agresywność resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w
okresie dorosłości
4.1. Przejawianie, doznawanie i ocena przemocy przez nieletnich w świetle badania Skalą
do Badania Przemocy (SBP) a ich przestępczość w okresie dorosłości
4.1.1. Percepcja przemocy przez nieletnich i ich rówieśników
4.1.2. Wyniki w SBP a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie
dorosłości
4.1.3. Ocena poszczególnych aktów przemocy a przestępczość w okresie dorosłości
4.1.3.1. Rygoryzm - liberalność badanych w ocenie poszczególnych aktów przemocy
4.1.3.2. Ocena poszczególnych aktów przemocy a długość pobytu w ośrodku i
przestępczość w wieku dorosłym
4.1.3.3. Częstość występowania poszczególnych aktów przemocy w środowisku w ocenie
nieletnich i grupy porównawczej
4.1.3.4. Ocena częstości występowania poszczególnych aktów przemocy w otoczeniu a
długość pobytu w ośrodku i przestępczość w wieku dorosłym
4.1.3.5. Akty przemocy przejawianej i doświadczanej przez nieletnich i grupę
porównawczą
4.1.3.6. Stosowanie i doświadczanie poszczególnych aktów przemocy a pobyt w ośrodku i
przestępczość w okresie dorosłym
4.1.4. Bycie sprawcą a ofiarą agresji i przemocy w badanych grupach
4.1.5. Subtypy Sprawca-Ofiara w badanych grupach
4.1.6. Zmienne SBP jako predyktory karalności, aktywności (uporczywości) kryminalnej i
rodzaju przestępstwa. Regresja logistyczna
4.1.6.1. Skale SBP jako predyktory przestępczości
4.1.6.2. Wyniki w poszczególnych pozycjach skali A jako predyktory przestępczości
4.1.6.3. Wyniki w poszczególnych pozycjach Skali C jako predyktory przestępczości
4.1.6.4. Wyniki w poszczególnych pozycjach Skali B jako predyktory przestępczości
4.1.6.5. Wyniki w poszczególnych pozycjach Skali D jako predyktory przestępczości
4.1.6.6. Subtypy Sprawca-Ofiara jako predyktory przestępczości. Regresja logistyczna
4.2. Agresywność nieletnich w świetle badania kwestionariuszem Nastroje i Humory a ich
kariera przestępcza w okresie dorosłości
4.2.1. Agresywność nieletnich i grupy porównawczej
4.2.2. Wyniki w kwestionariuszu Nastroje i Humory a długość pobytu w ośrodku oraz
przestępczość w okresie dorosłości
4.2.3. Wyniki w kwestionariuszu Nastroje i Humory Bussa-Durkee jako predyktory
przestępczości - analiza regresji logistycznej
4.3. Zachowania antyspołeczne badanych w świetle badania Skalą Wykolejenia a ich
przestępczość w okresie dorosłości
4.3.1. Zachowania antyspołeczne nieletnich i grupy porównawczej -
4.3.2. Wyniki w Skali Wykolejenia a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w
okresie dorosłości
4.3.3. Wyniki w Skali Wykolejenia jako predyktory przestępczości - analiza regresji
logistycznej
Podsumowanie
ROZDZIAŁ V. Kompetencje społeczne i samoocena nieletnich a ich przestępczość
w okresie dorosłości
5.1. Poziom kompetencji społecznych nieletnich w świetle badania kwestionariuszem
Kwestionariusza Kompetencji Społecznych (KKS) Matczak a ich przestępczość w okresie
dorosłości.
5.1.1. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych badanych nieletnich i grupy
porównawczej
5.1.2. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach społecznych nieletnicł a długość
pobytu w ośrodku oraz przestępczość w okresie dorosłości
5.1.3. Umiejętności społeczne badanych jako predyktory przestępczości - analiza
regresji logistycznej
5.2. Samoocena nieletnich mierzona Skalą TSCS Fittsa a ich przestępczość w okresie
dorosłości
5.2.1. Samoocena nieletnich oraz grupy porównawczej w świetle badania skalą TSCS Fittsa
5.2.2. Wyniki w skali TSCS Fittsa a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość w
okresie dorosłości
5.2.3. Wyniki w skali TSCS Fittsa jako predyktory przestępczości - analiza regresji
logistycznej
5.3. Samoocena nieletnich w świetle badania Inwentarzem Samowiedzy a ich przestępczość
w okresie dorosłości
5.3.1. Samoocena nieletnich i grupy porównawczej
5.3.2. Wyniki w Inwentarzu Samowiedzy a długość pobytu w ośrodku oraz przestępczość
w okresie dorosłości
5.3.3. Wyniki w Inwentarzu Samowiedzy jako predyktory przestępczości - analiza regresji
logistycznej
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i wykresów
Aneks
296 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|