Logistyka miasta i regionu
Metody ilościowe w decyzjach przestrzennych
Obecnie logistyka wywiera coraz większy wpływ na przestrzenną alokację przepływów
transportowych i lokalizację powierzchni magazynowych w regionach oraz na obszarach
metropolitalnych. Podejmowanie decyzji logistycznych w tym zakresie wymaga zastosowania
metod ilościowych pozwalających na racjonalizację i optymalizację przepływów oraz
lokalizacji elementów infrastruktury punktowej.
Książka pokazuje, jak rozpoznać sytuacje problemowe pojawiające się w związku z
decyzjami przestrzennymi oraz jakie metody ilościowe zastosować w celu ich rozwiązania.
Przedstawione przykłady pomogą czytelnikowi podejmować w sposób racjonalny decyzje
w zakresie logistyki przestrzennej.
Do najważniejszych zagadnień poruszanych w publikacji zaliczamy m.in. metody:
- ilościowe wykorzystywane do oceny atrakcyjności logistycznej regionu,
- wsparcia decyzji zawiązanych z wyborem lokalizacji centrów logistycznych,
- prognozowania stanowiące podstawę kształtowania instrumentów logistyki
przestrzennej.
Książka ta może być przydatna zarówno dla przedstawicieli środowiska naukowego,
jak i dla studentów uczelni ekonomicznych oraz technicznych, specjalizujących się w
logistyce czy gospodarce przestrzennej.
Wstęp
Rozdział 1. Logistyka i jej potencjał wzrostu konkurencyjności regionów
1.1. Pojęcie i istota logistyki regionu
1.2. Systemowe ujęcie logistyki regionu
1.3. Infrastruktura logistyczna a pozycja konkurencyjna regionu
1.4. Wykorzystanie metod ilościowych w procesie wdrażania koncepcji logistyki regionu
Rozdział 2. Zastosowanie metod przestrzennych do oceny atrakcyjności
logistycznej regionów
2.1. Potencjał logistyczny regionu jako warunek jego konkurencyjności
2.2. Metody taksonomiczne w ocenie atrakcyjności logistycznej regionów
2.3. Możliwości wykorzystania metody taksonomii wrocławskiej i diagramu Czekanowskiego
do oceny atrakcyjności logistycznej regionów
2.4. Atrakcyjność logistyczna regionów w świetle metody Hellwiga
Rozdział 3. Lokalizacja centrów logistycznych a atrakcyjność regionu
3.1. Centra logistyczne jako czynnik wspierający obsługę regionu
3.2. Koszty jako główny wyznacznik lokalizacji centrum logistycznego
3.3. Metody wyznaczania promienia obsługi logistycznej
Rozdział 4. Dostępność jako przejaw atrakcyjności logistycznej regionu
4.1. Zakres przedmiotowy i pojęcie dostępności regionu
4.2. Identyfikacja dostępności regionu na podstawie wskaźników wyposażenia
infrastrukturalnego
4.3. Wykorzystanie modeli grawitacji do pomiaru potencjalnej dostępności regionu
4.4. Zachowania użytkowników jako podstawa pomiaru dostępności terytorialnej
Rozdział 5. Ocena atrybutów transportu zbiorowego jako podstawa kształtowania
instrumentów logistyki miejskiej
5.1. Charakterystyki przejazdu jako element modelowania zachowań komunikacyjnych
5.2. Analiza conjoint jako metoda oceny atrybutów komunikacji miejskiej
5.3. Wykorzystanie analizy czynnikowej do oceny atrybutów
determinujących wybór środka transportu
Rozdział 6. Rola prognozowania ruchu w kształtowaniu instrumentów logistyki
miasta i regionu
6.1. Prognozowanie ruchu w mieście jako metoda identyfikacji przyszłego zatłoczenia
6.2. Rola prognozowania w realizacji inwestycji w infrastrukturę logistyczną
6.3. Ekstrapolacja trendu i możliwości jej zastosowania w prognozowaniu ruchu
6.4. Metody adaptacyjne prognozowania szeregów czasowych i ich wykorzystanie w planowaniu
zadań transportu zbiorowego
6.5. Wyodrębnianie wahań cyklicznych i sezonowych jako podstawa wdrażania instrumentów
ograniczania kongestii
Rozdział 7. Wybrane metody oceny efektywności projektów logistycznych w
mieście i regionie
7.1. Efektywność ekonomiczna jako miernik oceny projektów logistycznych
7.2. Zastosowanie analizy efektywności kosztowej do oceny projektów logistycznych
7.3. Analiza wielokryterialna i możliwości jej zastosowania do oceny projektów
logistycznych
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Spis map
230 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka