Uniwersytet ponad granicami
Internacjonalizacja Szkolnictwa Wyższego w Polsce i w Niemczech
Znakomite połączenie wiedzy i refleksji teoretycznej na temat internacjonalizacji z
imponującym doświadczeniem praktyka znającego od podszewki świat międzynarodowej
promocji i marketingu. Na taką właśnie książkę czekało nasze szkolnictwo wyższe!
Prof. Andrzej Koźmiński
Książka stanowi dogłębne studium porównawcze procesów internacjonalizacji
szkolnictwa wyższego w Niemczech i w Polsce.
Zawiera także szereg interesujących propozycji innowacji i usprawnień
wykraczających poza to porównanie. Propozycji ważnych ze względu na wyzwania stojące
przed polskimi uczelniami nie tylko w kontekście europejskiego rynku pracy i
Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Wyzwania te wymagają zwiększenia
międzynarodowej konkurencyjności naszych szkół wyższych. Zaletą książki jest
połączenie perspektywy ściśle naukowej ze zorientowanymi na praktykę zaleceniami.
W globalizującym się świecie zmieniają się funkcje uniwersytetu. Szkolnictwo
wyższe staje się międzynarodowe, tak jak to miało miejsce w wiekach średnich!
Książka Bianki Siwińskiej w bardzo interesujący sposób pokazuje procesy
internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. Proponowane przez Autorkę sugestie działań
zasługują na najwyższą uwagę.
Wstęp
Rozdział I
Czym jest internacjonalizacja szkolnictwa wyższego?
1.1. Podstawowe definicje
1.1.1. I nternacjonalizacja a globalizacja
1.1.2. I nternacjonalizacja a europeizacja
1.1.3. Czwarta misja?
1.2. Propozycja podejścia badawczego i zastosowane metody
1.2.1. I nstytucjonalizm, izomorfizm, transfer polityki
1.2.2. Metodologia
1.2.3. Modele teoretyczne
Rozdział II
Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Niemczech
2.1. Uwarunkowania
2.2. Główni aktorzy
2.3. Formy internacjonalizacji
2.4 Proces internacjonalizacji
2.4.1. Wstępna faza
2.4.2. Faza kwantytatywna
Rola marketingu międzynarodowego
Wzrost liczby studentów zagranicznych
Inicjatywy transnacjonalne
2.4.3. Faza kwalitatywna Exzellenzinitiative
Dalsze inicjatywy projakościowe
2.5. Perspektywy niemieckiej internacjonalizacji
2.6. Problemy internacjonalizacji niemieckiego szkolnictwa wyższego
2.7. Próba określenia modelu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Niemczech
Rozdział III
Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce
3.1. Uwarunkowania
Uwarunkowania historyczne
Uwarunkowania społeczne
Uwarunkowania kulturowe
Uwarunkowania prawno-ustrojowe
Uwarunkowania polityczno-ideologiczne
Uwarunkowania ekonomiczne
Uwarunkowania demograficzne
3.2. Główni aktorzy
3.3. Formy internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce
3.4. Proces internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce
3.4.1. Wstępna faza
3.4.2. Pionierskie inicjatywy
3.4.3. Programy europejskie
3.5. Faza kwantytatywna
3.5.1. Rozwój Procesu Bolońskiego
3.5.2. Ustawodawstwo warunkujące umiędzynarodowienie uczelni
3.5.3. Pozycjonowanie na międzynarodowym rynku edukacyjnym
3.5.4. Rozbudowa potencjału internacjonalizacyjnego
Liczba studentów zagranicznych
Umiędzynarodowienie w Rankingu Szkół Wyższych
Dyfuzja internacjonalizacji
Rozbudowa programów anglojęzycznych
Osadzenie internacjonalizacji na polskich uczelniach
3.6. Problemy internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego
3.7. Próba określenia modelu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce
Rozdział IV
Porównanie procesu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Polsce i w
Niemczech
4.1. Podobieństwa i różnice procesu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego
w Polsce i w Niemczech
4.1.1. Punkt startowy i dynamika
4.1.2. Mobilność przychodząca
4.1.3. O ferta akademicka
4.1.4. Mobilność wychodząca
4.1.5. Finansowanie internacjonalizacji
4.1.6. O toczenie prawne procesu internacjonalizacji
4.1.7. Efektywność procesu internacjonalizacji
4.1.8. Porównanie modeli internacjonalizacji szkolnictwa wyższego
w Polsce i w Niemczech
4.2. Perspektywy rozwoju procesu internacjonalizacji w Polsce
4.2.1. Rozwój procesu internacjonalizacji polskich uczelni po 2009 roku
4.2.2. I nternacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce 2013
4.2.3. Scenariusze rozwojowe
4.2.4. A naliza w typie SWOT internacjonalizacji polskiego szkolnictwa wyższego
4.3. Propozycje usprawnień w zakresie rozwoju internacjonalizacji polskiego szkolnictwa
wyższego
Zakończenie
Summary (in English)
Bibliografia
Indeks osób
Indeks instytucji i organizacji
394 stron, B5, oprawa miękka