Bezpieczeństwo i ochrona w cywilnej komunikacji lotniczej
na przykładzie Polski, Stanów Zjednoczonych i Izraela
Studium politologiczno-prawne.
Problematyka bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym sięga swoimi korzeniami czasów
wcześniejszych, nim z samolotu uczyniono instrument szybkiego przemieszczania się na
duże odległości, czyli powstała komunikacja lotnicza. (...)
Każde badanie naukowe jest celowym poznawaniem wybranego wycinka rzeczywistości
przyrodniczej, społecznej, politycznej czy też kulturowej. (...)
Przedmiotem podjętych badań jest fenomen ochrony w komunikacji lotniczej jako
współczesny paradygmat bezpieczeństwa zarówno wewnętrznego, jak i międzynarodowego w
analitycznym aspekcie porównawczym systemów ochrony lotnictwa cywilnego w Polsce,
Stanach Zjednoczonych i Izraelu.
Wykaz ważniejszych skrótów
Wstęp
Rozdział I
Paradygmaty współczesnego bezpieczeństwa
1.1. Teoretyczne aspekty bezpieczeństwa
1.1.1. Bezpieczeństwo jako kategoria — kwestie terminologiczne
1.1.2. Bezpieczeństwo jako wartość i potrzeba
1.1.3. Typologie bezpieczeństwa
1.2. Bezpieczeństwo a ochrona lotnictwa cywilnego
1.2.1. Perspektywa operacyjna
1.2.2. Akty bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym jako determinanty ochrony
1.3. Hermeneutyka bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym
1.4. Współczesne środowisko bezpieczeństwa w komunikacji lotniczej
1.4.1. Rozpad świata dwubiegunowego
1.4.2. Postmodernizm i globalizacja
1.4.3. Fundamentalizm islamski
Rozdział II
Globalny i regionalny system przeciwdziałania aktom bezprawnej ingerencji
2.1. Ewolucja prawa międzynarodowego w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
2.1.1. Konwencja chicagowska
2.1.2. Konwencja tokijska
2.1.3. Konwencja haska
2.1.4. Konwencja montrealska
2.1.5. Konwencja pekińska
2.2. Instytucje i mechanizmy ochrony w wymiarze globalnym
2.2.1. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego
2.2.2. Załącznik 17 do konwencji chicagowskiej — systemowe rozwiązania ochrony
lotnictwa cywilnego w wymiarze globalnym
2.3. Ochrona lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej
2.3.1. Ochrona lotnictwa cywilnego jako przykład wspólnej polityki bezpieczeństwa
2.3.2. System ochrony lotnictwa cywilnego w prawodawstwie Unii Europejskiej — ewolucja i
stan obecny
2.4. Instytucje europejskie w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego
Rozdział III
System ochrony lotnictwa cywilnego w Europie na przykładzie Polski
3.1. Środowisko bezpieczeństwa Polski
3.1.1. Stan bezpieczeństwa wewnętrznego Polski i zagrożenia jako determinanty ochrony
lotnictwa cywilnego
3.1.2. Katastrofa smoleńska — punkt zwrotny w myśleniu o bezpieczeństwie wewnętrznym
3.2. Wymiar instytucjonalny ochrony lotnictwa cywilnego w Polsce
3.2.1. Urząd Lotnictwa Cywilnego
3.2.2. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
3.2.3. Minister właściwy do spraw wewnętrznych
3.2.4. Minister obrony narodowej
3.2.5. Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego
3.2.6. Inne podmioty
3.3. Wymiar organizacyjny i procesualny ochrony lotnictwa cywilnego w Polsce
3.3.1. Ochrona portu lotniczego
3.3.2. Kontrole bezpieczeństwa
3.3.3. Przedmioty zabronione i przewóz broni palnej
3.3.4. Ochrona statku powietrznego na ziemi i w locie
3.3.5. Szkolenie personelu
3.3.6. Kontrola jakości
3.4. Zarządzanie kryzysowe i fizyczne zwalczanie aktów bezprawnej ingerencji
3.4.1. Zarządzanie kryzysowe — model strategiczny i styczne lokalne
3.4.2. Obieg informacji i sztab kryzysowy
3.4.3. Rozwiązywanie sytuacji kryzysowych w lotnictwie cywilnym — casusy i podmioty
dedykowane
3.5. Transformacja systemu ochrony lotnictwa cywilnego w Polsce
3.5.1. Założenia systemowe
3.5.2. Prywatyzacja bezpieczeństwa w badaniach empirycznych
Rozdział IV
Ochrona lotnictwa cywilnego w Stanach Zjednoczonych jako element ewolucji polityki
bezpieczeństwa po 11 września 2001 r.
4.1. Filozofi a i środowisko bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych
4.1.1. Uwarunkowania geopolityczne bezpieczeństwa
4.1.2. Strategia bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych
4.1.3. Wolność jednostki a bezpieczeństwo państwa — walka z terroryzmem jako
aksjomat bezpieczeństwa po 11 września 2001 r
4.2. Aspekt prawny ochrony lotnictwa cywilnego w Stanach Zjednoczonych
4.2.1. Ochrona lotnictwa cywilnego w USA przed 11 września 2001 r
4.2.2. Ochrona lotnictwa cywilnego w USA po 11 września 2001 r
4.3. Wymiar instytucjonalny ochrony lotnictwa cywilnego w Stanach Zjednoczonych
4.3.1. Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego
4.3.2. Urząd Ochrony Transportu
4.3.3. Federalne Biuro Śledcze
4.3.4. Podmioty zarządzające
4.4. Wymiar organizacyjny i procesualny ochrony lotnictwa cywilnego w Stanach
Zjednoczonych
4.4.1. Ochrona portu lotniczego
4.4.2. Proces kontroli bezpieczeństwa
4.4.3. Przedmioty zabronione
4.4.4. Ochrona statku powietrznego na ziemi i w locie
4.5. Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Rozdział V
Ochrona lotnictwa cywilnego jako szczególny wymiar bezpieczeństwa wewnętrznego
Izraela
5.1. Filozofia i środowisko bezpieczeństwa Izraela
5.1.1. Zewnętrzne uwarunkowania geopolityczne bezpieczeństwa
5.1.2. Krytyczne zagrożenia terrorystyczne w lotnictwie cywilnym jako szczególny wymiar
bezpieczeństwa wewnętrznego
5.2. Wymiar prawny i instytucjonalny ochrony lotnictwa cywilnego w Izraelu
5.2.1. Środowisko instytucjonalno-prawne ochrony lotnictwa cywilnego 366
5.2.2. Wymiar instytucjonalny
5.3. Wymiar organizacyjny i procesualny ochrony lotnictwa cywilnego w Izraelu
5.3.1. Informacje wywiadowcze
5.3.2. Ochrona portu lotniczego
5.3.3. Kontrola bezpieczeństwa pasażerów, bagażu kabinowego i rejestrowanego
5.3.4. Ochrona statku powietrznego na ziemi i w locie
5.4. Fizyczne zwalczanie aktów terroru lotniczego i zarządzanie kryzysowe 404
Uwagi końcowe
Spis tabel ,wykresów, diagramów i rysunków zawartych w pracy
Bibliografia
455 stron, B5, oprawa twarda