Personel w organizacjach zhierarchizowanych
Autor w sposób dojrzały, przemyślany i metodologicznie konsekwentnie analizuje
zagadnienia związane z personelem organizacji zhierarchizowanych.
Akcentuje możliwe sposoby oddziaływania na przedstawicieli służb mundurowych, aby
jako przedstawiciele organizacji publicznych byli efektywni, kreatywni i cieszyli się
uznaniem społeczeństwa, co ma szczególny wymiar w odniesieniu do społeczności
lokalnych. Problematyka ta jest istotna i ciągle aktualna. Słusznie prof. Ścibiorek
podkreśla, że przepisy, instrukcje i różnego rodzaju poradniki nie można traktować
jako panaceum na problemy pracownicze. To tylko wskazówki, których umiejętne
zastosowanie pozwoli na osiągnięcie zakładanego celu.
Prof. dr hab. Zbigniew Ścibiorek - profesor zwyczajny Wyższej
Szkoły Policji w Szczytnie od lat zajmuje się kwestiami ludzkimi i pracowniczymi. Jest
autorem szeregu publikacji, z których zdecydowana większość dotyczy zagadnień
dotyczących personelu różnego rodzaju organizacji, zwłaszcza instytucji publicznych. W
swoich opracowaniach wyraża pogląd, że ludzie to najcenniejszy kapitał każdej firmy.
Kwestią niezwykle złożoną jest jednak dotrzeć do pojedynczych osób i zespołów, aby
"uruchomić" tam drzemiące możliwości. Szczególnie trudne jest to w
organizacjach zhierarchizowanych, które funkcjonują w dość specyficznych warunkach i
realizują niecodzienne zadania. To, co mocno akcentuje autor, nakłada na przełożonych
szereg dodatkowych obowiązków związanych z oddziaływaniem na podwładnych.
WSTĘP
1. UWARUNKOWANIA FUNKCJONOWANIA WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
1.1.Kontekst teoretyczny i praktyczny
1.2.Kultura organizacji
1.3.Etyka prowadzonej działalności
2. IMPLIKACJE ODDZIAŁYWANIA NA PERSONEL
2.1.Konieczność zmian kompetencji
2.2.Strategie oddziaływania na personel
2.2.1.Kwestie ogólne
2.2.2.Paradygmaty współpracy z personelem
2.3.Decyzje personalne w procesie dowodzenia (zarządzania) organizacją zhierarchizowaną
3. POZYSKIWANIE PERSONELU
3.1.Marketing kadrowy
3.2.Planowanie
3.3.Proces rekrutacji
3.4.Selekcja kandydatów
3.5.Rozwiązania alternatywne
4. WPROWADZANIE DO PRACY
4.1.Trudne początki
4.2.Tworzenie zespołów i grup społecznych
4.3.Zachowania w zespole (grupie)
4.4.Jak przeciwdziałać niekorzystnym zjawiskom?
5. MOTYWOWANIE PERSONELU
5.1.Istota i źródła motywacji
5.2.Uwarunkowania systemu motywacyjnego
5.3.Wybrane teorie i koncepcje motywacyjne
5.4.Zróżnicowane funkcje motywatorów
5.5.Refleksje końcowe
6. OCENIANIE PERSONELU
6.1.Ogólne założenia
6.2.Proces oceniania
6.3.Błędy popełniane przy ocenianiu
6.4.Wykorzystanie wyników oceniania
7. REFLEKSJE ZWIĄZANE Z WYNAGRADZANIEM PERSONELU
7.1.Założenia systemu wynagrodzeń
7.2.Dodatkowe świadczenia niefinansowe
8. DYLEMATY ROZWOJU ZAWODOWEGO
8.1.Potrzeba inwestowania w personel
8.2.Diagnoza potencjału zawodowego i jej implikacje
8.3.Kilka wskazówek praktycznych
8.4.Uwarunkowania kariery
8.4.1.Planowanie kariery
8.4.2.Modele karier
8.5.Podsumowanie
9.PARTYCYPACJA PRACOWNICZA
9.1.Moda czy konieczność?
9.2.Determinanty systemu innowacyjno-partycypacyjnego
10. PERSONEL W PROCESIE PRZEOBRAŻEŃ
10.1.Zmiany a ludzie,
10.2.Nie tylko czarny scenariusz przeobrażeń
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
296 stron, B5, oprawa twarda