Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Komentarz
Niniejsza pozycja przedstawia wyczerpujący i zarazem praktyczny komentarz do Ustawy z
4.2.1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bogato ilustrowany :
najnowszymi tezami z orzecznictwa (autorzy zwracają szczególną uwagę na znaczną
zmianę linii orzeczniczej, widoczną w zmienionym spojrzeniu sądów na instytucje
związane z prawem autorskim i prawami pokrewnymi),
aktualnymi poglądami teoretyków,
dorobkiem doktryny.
Komentarz obejmuje także tematykę szczególną prawa autorskiego m.in.: przepisy
dotyczące programów komputerowych i utworów audiowizualnych, a także regulacji
dotyczących organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi.
Niniejsze, 2. wydanie Komentarza zawiera omówienie wszelkich zmian od czasu ukazania
się poprzedniego wydania, ze szczególnym uwzględnieniem zmian (obecnie jeszcze de lege
ferenda) wynikających z konieczności implementacji 2 kluczowych w tym zakresie dyrektyw
Parlamentu Europejskiego i Rady – tzw. dyrektywy w sprawie „utworów osieroconych”
oraz dyrektywy „muzycznej”.
Dyrektywa w sprawie niektórych dozwolonych sposobów korzystania z utworów
osieroconych wprowadza jednolite dla całej Unii Europejskiej zasady korzystania z dzieł
osieroconych (w myśl dyrektywy są to utwory lub przedmioty praw pokrewnych, których
podmioty uprawnione nie są znane lub nawet jeżeli są znane, to ich odnalezienie jest
niemożliwe; przy czym, w przypadku utworu, do którego istnieje kilka podmiotów
uprawnionych, jeżeli co najmniej jeden z nich został zidentyfikowany i odnaleziony, to
utworu takiego nie uważa się za utwór osierocony), które zostały po raz pierwszy
opublikowane lub – w przypadku braku publikacji – nadane na terytorium państwa
członkowskiego UE. Zakresem dyrektywy objęte są także dzieła, które nie zostały
nigdy nadane ani opublikowane, pod warunkiem, że zostały one publicznie udostępnione za
zgodą uprawnionych podmiotów przez organizacje kultury, które wymienia dyrektywa.
Jednocześnie przepisy dyrektywy nadają pewne uprawnienia tym organizacjom (tj.
ogólnodostępnym bibliotekom, placówkom oświatowym, muzeom, archiwom, instytucjom
odpowiedzialnym za dziedzictwo filmowe oraz dźwiękowe a także nadawcom publicznym
mającym siedzibę w państwach członkowskich), w zakresie przeprowadzenia masowej
digitalizacji swoich zbiorów lub archiwów w celu utworzenia europejskich bibliotek
cyfrowych.
Dyrektywa muzyczna ma na celu wprowadzenie odpowiednich ram prawnych regulujących
zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi, którymi administrują organizacje zbiorowego
zarządzania w imieniu podmiotów praw autorskich, poprzez określenie przepisów
zapewniających skuteczniejsze zarządzanie wszystkimi organizacjami zbiorowego
zarządzania oraz ich większą przejrzystość, a także poprzez promowanie i ułatwianie
udzielania przez organizacje zbiorowego zarządzania reprezentujące twórców licencji
wieloterytorialnych dotyczących praw autorskich do utworów muzycznych. Dyrektywa ma na
celu szczegółowe uregulowanie działań w zakresie dostosowania usług świadczonych na
rzecz członków i użytkowników tych organizacji w zakresie wydajności, dokładności,
przejrzystości i odpowiedzialności do wymagań organizacji zbiorowego zarządzania
prawami autorskimi we wszystkich sektorach. Wraz z rozwojem jednolitego rynku
internetowych treści kulturowych wystąpiła konieczność dokonania zmiany w systemie
udzielania licencji dotyczących praw autorskich, zwłaszcza licencji dotyczących praw
autorskich do utworów muzycznych, w związku z trudnościami doświadczanymi przez
dostawców internetowych usług muzycznych w nabywaniu licencji na wykorzystanie
zbiorczego repertuaru na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego.
Komentarz, oprócz wydawców i producentów oraz samych twórców i artystów-wykonawców
będzie z pewnością przydatny dla sędziów, adwokatów i radców prawnych, a także
wszystkich zainteresowanych zagadnieniami z tematyki Prawa autorskiego.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Rozdział 1. Przedmiot prawa autorskiego
Art. 1-7
Rozdział 2. Podmiot prawa autorskiego
Art. 8-15a
Rozdział 3. Treść prawa autorskiego
Oddział 1. Autorskie prawa osobiste
Art. 16
Oddział 2. Autorskie prawa majątkowe
Art. 17-22
Oddział 3. Dozwolony użytek chronionych utworów
Art. 23-35
Rozdział 4. Czas trwania autorskich praw majątkowych
Art. 36-40
Rozdział 5. Przejście autorskich praw majątkowych
Art. 41-68
Rozdział 6. Przepisy szczególne dotyczące utworów audiowizualnych
Art. 69-73
Rozdział 7. Przepisy szczególne dotyczące programów komputerowych
Art. 74-772
Rozdział 8. Ochrona autorskich praw osobistych
Art. 7X
Rozdział 9. Ochrona autorskich praw majątkowych
Art. 79-80
Rozdział 10. Ochrona wizerunku, adresata korespondencji i tajemnicy źródeł
informacji
Art. 81-84
Rozdział 11. Prawa pokrewne
Wprowadzenie
Oddział 1. Prawa do artystycznych wykonań
Art. 85-93
Oddział 2. Prawa do fonogramów i wideogramów
Art. 94-96
Oddział 3. Prawa do nadań programów
Art. 97-99
Oddział 3‘. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych
Art. 99‘-995
Oddział 4. Postanowienia wspólne dotyczące praw pokrewnych
Art. 100-103
Rozdział 12. Organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami
pokrewnymi
Wprowadzenie
Art. 104-110
Rozdział 12. Komisja Prawa Autorskiego
Oddział 1. Przepisy ogólne
Art. 110-110
Oddział 2. Zatwierdzanie tabel wynagrodzeń
Art. 11O-11O
Oddział 3. Wskazywanie organizacji właściwej w rozumieniu ustawy
Art. 110
Oddział 4. Rozstrzyganie sporów
Art. 110
Oddział 5. Pozostałe postępowania
Art. 110
Oddział 6. Postępowanie przed sądem
Art. 110-110
Rozdział 122. Kontrola produkcji nośników optycznych
Art. 110-110
Rozdział 13. Fundusz Promocji Twórczości
Art. 111-114
Rozdział 14. Odpowiedzialność karna
Art. 115-123
Rozdział 15. Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 124-129
Odnośnik nr 1
Indeks rzeczowy
920 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa twarda