RACHUNEK KOSZTÓW W ZRÓWNOWAŻONEJ OCENIE DOKONAŃ UCZELNI WYŻSZEJ
Wybór tematu należy uznać za nadzwyczaj trafny i to zarówno z
teoretycznego (poznawczego), jak i aplikacyjnego punktu widzenia. Ocena efektywności
procesów zachodzących w uczelniach wyższych to zagadnienie będące w centrum
zainteresowania zarówno decydentów centralnych, przesądzających o kształcie
szkolnictwa wyższego w Polsce, jak i zarządzających szkołami oraz wchodzącymi w ich
skład jednostkami organizacyjnymi [...]. Zaproponowana przez Autora metodyka stwarza
duże możliwości analizy efektywności działania uczelni zarówno w czasie, jak i
przestrzeni. Może więc być podstawą oceny benchmarkingowej.
z recenzji prof. dr. hab. Jerzego Gierusza
[...] praca dr. Remigiusza Napiecka pt. Rachunek kosztów w zrównoważonej ocenie
dokonań uczelni wyższej dotyczy interesującej problematyki współczesnej
rachunkowości. Zawiera rozważania zarówno o charakterze teoretycznym, jak i
aplikacyjnym, co jest ważne w przypadku rachunkowości, która jest dyscypliną
praktyczną [...]. Jest to pierwsza praca zwarta o charakterze monografii naukowej w
naszym kraju poświęcona problematyce pomiaru dokonań w uczelniach wyższych z
wykorzystaniem instrumentów rachunkowości.
z recenzji prof. dr. hab. Edwarda Nowaka
Wstęp
1. Informacja jako istota rachunkowości
Wprowadzenie
1.1. Rachunkowość jako język komunikacji
1.2. Metody poznawcze rachunkowości
1.3. Paradygmaty rachunkowości
1.4. Rachunek kosztów jako element rachunkowości
1.4.1. Przedmiot rachunku kosztów
1.4.2. Klasyfikacja rachunku kosztów
Podsumowanie
2. Pomiar w rachunkowości
Wprowadzenie
2.1. Ewolucja pomiaru w rachunkowości
2.2. Pomiar w rachunkowości jako nauce społecznej
2.3. Pomiar kapitału ludzkiego i jego interpretacja w rachunkowości
Podsumowanie
3. Dokonania uczelni wyższych
Wprowadzenie
3.1. Rodzaje dokonań uczelni wyższych
3.2. Przychody uczelni wyższej jako funkcja dokonań
3.2.1. Przychody z działalności edukacyjnej uczelni wyższej
3.2.2. Przychody z działalności statutowej uczelni wyższej
3.3. Przedmiot oceny dokonań uczelni wyższych
3.4. Miary i procedury pomiaru dokonań uczelni wyższych
3.4.1. Dokonania obszaru dydaktycznego
3.4.2. Dokonania obszaru naukowego
3.4.3. Wykorzystanie miar dokonań do budowy rankingów uczelni wyższych
3.5. Krytyka metod i miar dokonań uczelni wyższej
Podsumowanie
4. Model rachunku kosztów uczelni wyższej
Wprowadzenie
4.1. Koncepcja modelu rachunku kosztów uczelni wyższej
4.1.1. Założenia dotyczące obszarów działalności uczelni wyższej
4.1.2. Główne zasoby uczelni wyższej
4.1.3. Metodyka rachunku kosztów uczelni wyższej
4.2. Egzemplifikacja empiryczna rachunku kosztów
4.2.1. Przesłanki wyboru uczelni wyższej
4.2.2. Wykorzystanie rachunku kosztów w ocenie dokonań uczelni wyższej
4.2.2.1. Perspektywa dydaktyczna
4.2.2.2. Perspektywa procesów wewnętrznych
4.2.2.3. Perspektywa naukowa
4.2.2.4. Perspektywa odbiorcy
4.3. Pomiar efektywności z wykorzystaniem metody DEA
4.4. Ocena współzależności głównych obszarów działania uczelni wyższej
4.5. Zrównoważona ocena efektywności uczelni wyższej
Podsumowanie
Zakończenie
Załącznik
Bibliografia
Spis aktów prawnych
Spis tabel
Spis rysunków
211 stron, B5, oprawa miękka