OBSZAR RECEPCJI TURYSTYCZNEJ W WARUNKACH ROZWOJU ZRÓWNOWAŻONEGO
Efekty społeczno-ekonomiczne rozwoju turystyki postrzegać można przez pryzmat
korzystnych zmian w postaci: wzrostu dochodów z turystyki, wzrostu zatrudnienia, poprawy
standardu życia społeczności odwiedzanych, poprawy i rozwoju infrastruktury, rozwoju
przedsiębiorczości itd. Należy być jednak świadomym występowania także
niekorzystnych zjawisk towarzyszących rozwojowi turystyki i miejsc, w których rozwój
ten następuje.
Dysfunkcje turystyki dotyczą w szczególności zjawisk o charakterze społecznym i
przestrzennym, a wyrażają się we wzroście patologii społecznych, niszczeniu
krajobrazu i degradacji walorów środowiska przyrodniczego i kulturowego. Te zjawiska
wpływają na jakość walorów turystycznych, co w długim okresie może przynieść
negatywne skutki w aspekcie konkurencyjności miejsca przyjmującego turystów.
Przejawiać się to może nie tylko w zmniejszeniu atrakcyjności turystycznej, ale też
obniżeniu odczuwanej przez mieszkańców satysfakcji z jakości życia, co wywołać
może odpływ kapitału społecznego do obszarów bardziej atrakcyjnych. Powoduje to
osłabienie potencjału społecznego i ekonomicznego danego terytorium, co potwierdza, że
niekontrolowany rozwój turystyki może mieć negatywne implikacje również w sferze
ekonomicznej.
Wstęp.
Rozdział 1. Rozwój zrównoważony a turystyka zrównoważona
1.1. Rozwój zrównoważony - ewolucja i istota koncepcji
1.2. Turystyka zrównoważona - podstawowe założenia i krytyka koncepcji
1.2.1. Fazy rozwoju oraz formy turystyki
1.2.2. Rola turystyki zrównoważonej w dążeniu do celów rozwoju zrównoważonego
Rozdział 2. Przestrzenne, funkcjonalne i rynkowe uwarunkowania wyodrębnienia
obszaru recepcji turystycznej
2.1. Obszar recepcji turystycznej - pojęcie i zakres przestrzenno-funkcjonalny
2.2. Produkt turystyczny obszaru - uwarunkowania rynkowe w kontekście marketingu
terytorialnego
Rozdział 3. Obszar recepcji turystycznej w ujęciu systemowym
3.1. Zastosowanie podejścia systemowego w turystyce
3.2. Cele wyodrębnienia i funkcjonowania systemu recepcji turystycznej
3.3. Wpływ otoczenia systemu na jego funkcjonowanie
3.3.1. Systemotwórcza rola ruchu turystycznego
3.3.2. Rola sfery regulacyjnej
3.3.3. Otoczenie systemu recepcji turystycznej w układzie
społeczeństwo-gospodarka-środowisko
3.4. Elementy systemu w realizacji funkcji turystycznej
3.5. Znaczenie relacji w systemie
3.6. Cechy i właściwości systemu
Rozdział 4. Cele turystyki zrównoważonej w systemie recepcji turystycznej
4.1. Przewaga konkurencyjna obszaru recepcji turystycznej
4.2. Zachowanie zasobów środowiska przyrodniczego
4.3. Jakość życia mieszkańców jako cel rozwoju obszaru recepcji turystycznej
Rozdział 5. Bariery w osiąganiu celów turystyki zrównoważonej
5.1. Przesłanki wyboru zakresu podmiotowego badań
5.2. Opis metodologiczny badań
5.3. Ocena atrakcyjności badanych gmin w opinii mieszkańców.
5.4. Działalność władz gminy i współpraca samorządu lokalnego z mieszkańcami
5.5. Wpływ turystyki na rozwój gminy i jakość życia mieszkańców
5.6. Postawy mieszkańców wobec celów rozwoju zrównoważonego
5.7. Diagnoza problemów w dążeniu do celów rozwoju zrównoważonego
Rozdział 6. Propozycje działań strategicznych i taktycznych dla rozwoju
turystyki zrównoważone)
6.1. Zarządzanie strategiczne i orientacja marketingowa w osiąganiu
celów turystyki zrównoważonej
6.2. Zakres i cele analizy strategicznej
6.3. Faza planowania jako proces w dążeniu do celów
6.4. Cechy procesu wdrażania strategii oraz jego kontrola
Zakończenie
Aneks
Literatura
Spis tabel
Spis wykresów
Spis rysunków
300 stron, B5, oprawa miękka