UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I JAKOŚCI W TURYSTYCE W ŚWIETLE BADAŃ KRAJOWYCH
I MIĘDZYNARODOWYCH
Pracownicy Katedry Turystyki Akademii Ekonomicznej w Poznaniu od kilku lat zajmują
się zagadnieniami przedsiębiorczości i jakości w turystyce.
Zagadnienia te rozpatrywane były zarówno w kontekście regionu turystycznego, jak
też przedsiębiorstw i poszczególnych jednostek (badanie postaw przedsiębiorczych).
Dodatkowym impulsem, stymulującym wzrost intensywności badań, a także określającym
nowe pola badawcze, była kilkuletnia współpraca Katedry Turystyki z Instytutem
Zarządzania Strategicznego, Marketingu i Turystyki Uniwersytetu w Innsbrucku w Austrii.
Ostatnie dwa lata tej współpracy dotyczyły problematyki motywacji pracowników, badań
postaw przedsiębiorczych studentów, a także metod pomiaru jakości usług turystycznych
i ich wykorzystania w badaniu upodobań turystów. Wspólne prace pozwoliły na
ujednolicenie metodologii i przeprowadzenie badań o charakterze porównawczym.
Cechą wszystkich zamieszczonych artykułów jest to, że
zaprezentowano w nich zarówno bogatą wiedze teoretyczną, jak też bardzo ciekawe - od
strony metodologicznej i poznawczej - wyniki badań. Są one z pewnością ważnym, ale
wstępnym krokiem na drodze pełniejszego zrozumienia procesów przedsiębiorczości i
jakości w turystyce i tym samym lepszego dostosowania się usługodawców do szybko
zmieniającego się i coraz bardziej wymagającego popytu.
Wstęp (Grzegorz Gołembski)
Christina MOSER, Mike PETERS, Marlies PONTASCH
Motywacje i ich wpływ na zadowolenie z pracy w sektorze turystyki
Marlena BEDNARSKA, Justyna MAJEWSKA
Nastawienie studentów do przedsiębiorczości w świetle badań empirycznych
Marcin OLSZEWSKI
Metody pomiaru jakości usług turystycznych
Birgit PIKKEMAAT
Odkrywanie upodobań turystów - wyniki badań jakościowych w Austrii
Agnieszka NIEZGODA
Wpływ jakości życia mieszkańców gminy na kształtowanie produktu
turystycznego
Piotr ZMYŚLONY
Działania przywódcze przedsiębiorstw jako przejaw ich przedsiębiorczości w
regio-nie turystycznym
Łukasz NAWRÓT
Bariery rozwoju przedsiębiorczości w wybranych gminach kaszubskich
Justyna MAJEWSKA
Zaangażowanie samorządu terytorialnego w kształtowanie przedsiębiorczości na
obszarach w początkowym etapie rozwoju funkcji turystycznej gmin
Marlena BEDNARSKA, Sylwester BIAŁOWĄS
Ryzyko w działalności operacyjnej hotelu - istota i możliwości pomiaru
Grzegorz GOŁEMBSKI, Maciej ANDRZEJEWSKI
Wpływ kanałów dystrybucji elektronicznej na rynek touroperatorów w Polsce
185 stron, B5, oprawa miękka