MIGRACJE I DELOKALIZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Praca omawia wybrane zagadnienia migracji i delokalizacji przedsiębiorstw.
Znaczący wzrost natężenia delokalizacji, będący wyrazem zwiększonej mobilności
przedsiębiorstw wywołuje coraz większe zainteresowanie tym zjawiskiem, przede wszystkim
ze względu na jego wpływ na rynek pracy. Zaniepokojenie wzbudza również, co
podkreślają przeciwnicy delokalizacji, utrata kapitału intelektualnego w przypadku
wykorzystywania przez firmy outsourcingu, co powoduje, że unowocześnianie produkcji
odbywa się wówczas poza przedsiębiorstwem (regionem, krajem macierzystym). Dlatego też
stosunek do zachodzących zmian zarówno ze strony opinii publicznej, jak i władz
terytorialnych różnego szczebla nie jest jednoznaczny. Z jednej strony zachęca się
inwestorów do lokowaniu kapitału w kraju czy regionie, z drugiej negatywnie odbierane
jest zamykanie czy ograniczanie działalności przez przedsiębiorstwa przenoszące swoją
działalność (i kapitał) do innego regionu, a przede wszystkim poza granice kraju.
Przykładem takiego podejścia jest stosunek do wielkich korporacji transnarodowych
mogących przenosić swoją działalność po relatywnie niskich kosztach i jednocześnie
„zabierających" korzyści z określonego miejsca równie szybko, jak je
przyniosły. „Dr Jekyll i Mr Hyde" taki odbiór przedsiębiorstw międzynarodowych
jest jednak nie tyle wynikiem znajomości dogłębnych,rygorystycznie prowadzonych analiz
ekonomicznych, ile negatywnych lub przynajmniej niejednoznacznych odczuć skierowanych do
wielkich graczy rynkowych, często o trudnej do określenia narodowości.
Wstęp
Rozdział 1. Delokalizacja. Definicje i współzależności
1.1. Offshoring i outsourcing
1.1.1. Pojęcia podstawowe
1.1.2. Formy offshoringu i outsourcingu
1.2. Outsourcing, offshoring, delokalizacja - relacje i współzależności
Rozdział 2. Podstawy teoretyczne
2.1. Teorie lokalizacji
2.2. Podejście behawioralne
2.3. Podejście instytucjonalne
2.3.1. Teoria kosztów transakcyjnych
2.4. Przedsiębiorstwa międzynarodowe
2.4.1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
2.5. Koncepcja outsourcingu
Rozdział 3. Mobilność przedsiębiorstw. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne
3.1 Uwarunkowania zewnętrzne
3.1.1 Globalizacja i integracja gospodarcza
3.1.2. Fragmentacja łańcucha wartości i transfer informacji
3.1.3. Stabilność gospodarcza
3.2. Uwarunkowania wewnętrzne migracji integralnych przedsiębiorstw
3.2.1. Wielkość i wiek przedsiębiorstwa
3.2.2. Sektor i branża
3.3. Uwarunkowania delokalizacji przedsiębiorstw
Rozdział 4. Motywy relokacji
4.1. Motywy delokalizacji
4.2. Zmiana wagi motywów delokalizacji
4.3. Motywy migracji przedsiębiorstw
4.3.1. Czynniki wewnętrzne
4.3.2. Czynniki zewnętrzne. Oddziaływanie władz terytorialnych
Rozdział 5. Metody pomiaru
5.1. Pomiar bezpośredni. Bazy danych
5.2. Metody pośrednie
5.2.1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne
5.2.2. Przepływy handlowe
5.2.3. Wielkość zatrudnienia
5.3. Podatność przedsiębiorstw na delokalizację
5.3.1. Model logitowy
Rozdział 6. Efekty delokalizacji
6.1. Wpływ delokalizacji na rynek pracy w kraju macierzystym
6.1.1. Wielkość zatrudnienia
6.1.2. Kwalifikacje i płace
6.2. Produktywność przedsiębiorstw
Rozdział 7. Delokalizacja w dokumentach i działaniach Unii Europejskiej
7.1. Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie zakresu i skutków
delokalizacji przedsiębiorstw
7.2. Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie rozwoju łańcucha
wartości i dostaw
7.3. Komunikat Komisji Europejskiej: Restrukturyzacje i zatrudnienie. Antycypacja i
towarzyszenie restrukturyzacjom na rzecz poprawy zatrudnienia: rola Unii Europejskiej
7.4. Rozporządzenia Rady (WE) ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy
strukturalnych
7.5. Europejski Fundusz Globalizacyjny
7.6. Raporty kohezyjne
Zakończenie
Bibliografia
Spis wykresów
Spis rysunków
Spis tabel
153 strony, B5, oprawa miękka