Ewolucja zarządzania strategicznego w trakcie rozwoju przedsiębiorstw
Projekt badawczy będący przedmiotem publikacji bazuje na założeniu, że wraz z
rozwojem, a zwłaszcza wzrostem Przedsiębiorstw, ewoluują metody zarządzania
strategicznego.
Wpływ na to mają zarówno zmieniające się możliwości rozwojowe wynikające z
doświadczenia, wiedzy, zasobów, jak też i inne wymagania wobec strategii, coraz
bardziej formalne, a także związane z komunikacją i skuteczną realizacją. Owe zmiany
nie zawsze mają charakter pozytywny. Mogą zarówno rozwijać zarządzanie strategiczne,
jak i prowadzić do jego degeneracji.
Celem naukowym projektu było rozpoznanie procesów ewolucji zarządzania
strategicznego w toku rozwoju przedsiębiorstw, zidentyfikowanie trendów pozytywnych i
negatywnych w tym zakresie i na tej podstawie zaprojektowanie modelu rozwoju metod
zarządzania strategicznego odpowiedniego dla kolejnych faz ich dojrzewania.
Ankieta badawcza zawierała:
84 pytania w części zasadniczej,
4 pytania w części rekrutacyjnej,
11 pytań w części metryczkowej.
Pytania w kwestionariuszu pogrupowane zostały w ramach 19 obszarów badawczych, a
odpowiedzi udzielne były przy wykorzystaniu skali Likerta. Otrzymane wyniki poddane
zostały następnie analizom statystycznym w celu opracowania wniosków.
Zarządzanie strategiczne, rozwijane głównie w kontekście dużych firm, posiada ogromny
potencjał, który może być wykorzystany oraz zaoferowany małym i średnim
przedsiębiorstwom. Niniejsza monografia jest w tym aspekcie bardzo istotnym wkładem,
gdyż dostosowanie teorii zarządzania strategicznego do potrzeb mniejszych firm może
nastąpić tylko na podstawie intensywnych badań empirycznych i adekwatnych rekomendacji
wynikających z teorii zarządzania strategicznego.
Dr hab. Justyna Światowiec-Szczepańska, prof. UE
Katedra Zarządzania Strategicznego
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Wstęp (Andrzej Kaleta)
Rozdział 1. Wyzwania współczesnej gospodarki dla zarządzania strategicznego
1.1. Wprowadzenie (Andrzej Kaleta)
1.2. Presja koniunkturalna na współczesne zarządzanie strategiczne (Andrzej Kaleta,
Anna Witek-Crabb))
1.3. Presja społeczna na współczesne zarządzanie strategiczne (Jarosław Ignacy,
Przemysław Wołczek
1.4. Presja konkurencyjna na współczesne zarządzanie strategiczne (Joanna Radomska,
Letycja Sołoducho-Pelc)
1.4.1. Znaczenie wiedzy
1.4.2. Szybkość reakcji i wzrost znaczenia elastyczności przedsiębiorstw
1.4.3. Znaczenie budowania trwałej i elastycznej przewagi konkurencyjnej
1.4.4. Standaryzacja i indywidualizacja
1.4.5. Znaczenie innowacji
1.4.6. Podsumowanie
1.5. Presja innowacyjności na współczesne zarządzanie strategiczne (Krystyna
Moszkowicz)
Rozdział 2. Kluczowe problemy zarządzania strategicznego
2.1. Wprowadzenie
2.2. Proces zarządzania strategicznego (Letycja Sołoducho-Pelc)
2.2.1. Procedura zarządzania strategicznego
2.2.2. Proces tworzenia strategii
2.2.3. Proces realizacji strategii
2.3. Uczestnicy procesu zarządzania strategicznego (Leon Jakubów)
2.4. Forma strategii (Jarosław Ignacy, Przemysław Wołczek)
2.4.1. Podstawowe elementy składowe strategii i stopień jej sformalizowania
2.4.2. Rola wizji
2.4.3. Rola misji
2.4.4. Horyzont czasowy strategii
2.5. Treść strategii - wybór strategiczny (Andrzej Kaleta, Anna Witek-Crabb)
2.5.1. Wybór między strategią dywersyfikacji i koncentracji
2.5.2. Wybór między strategią wyróżnienia i kosztową
2.5.3. Wybór między strategią ekspansji i stabilizacji
2.5.4. Wybór między strategią rozwoju wewnętrznego i zewnętrznego
2.5.5. Strategie łączące różne opcje rozwojowe
2.5.6. Strategie oburęczne
2.5.7. Strategie hybrydowe
2.5.8. Strategie kooperencji
2.6. Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwach różnej skali (Przemysław Wołczek)
Rozdział 3. Zarządzanie strategiczne w badanych przedsiębiorstwach
3.1. Wprowadzenie (Andrzej Kaleta)
3.2. Metodyka badań (Andrzej Kaleta)
3.3. Proces zarządzania strategicznego (Joanna Radomska)
3.3.1. Pytania badawcze
3.3.2. Proces zarządzania strategicznego w całej badanej populacji
3.3.3. Proces zarządzania strategicznego w małych, średnich i dużych
przedsiębiorstwach
3.3.4. Podsumowanie i wnioski
3.4. Uczestnicy procesu zarządzania strategicznego (Piotr Kuczyński, Agata Wojnicka)
3.4.1. Pytania badawcze
3.4.2. Uczestnicy procesu zarządzania strategicznego w całej badanej populacji
3.4.3. Uczestnicy procesu zarządzania strategicznego w małych, średnich i dużych
przedsiębiorstwach
3.4.4. Podsumowanie i wnioski
3.5. Forma strategii - wyniki badań (Jarosław Ignacy, Przemysław Wołczek)
3.5.1. Pytania badawcze
3.5.2. Forma strategii w całej badanej populacji
3.5.3. Forma strategii w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach
3.5.4. Podsumowanie i wnioski
3.6. Treść strategii (Andrzej Kaleta, Anna Witek-Crabb)
3.6.1. Pytania badawcze
3.6.2. Treść strategii w całej badanej populacji
3.6.3. Treść strategii w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach
3.6.4. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 4. Model ewolucji zarządzania strategicznego (Andrzej
Kaleta)
4.1. Wprowadzenie
4.2. Specyfika zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwach różnej skali
4.2.1. Obraz zarządzania strategicznego w małych przedsiębiorstwach
4.2.2. Obraz zarządzania strategicznego w średnich przedsiębiorstwach
4.2.3. Obraz zarządzania strategicznego w dużych przedsiębiorstwach
4.3. Kluczowe zmiany w zarządzaniu strategicznym wywołane wzrostem
przedsiębiorstwa
Zakończenie (Andrzej Kaleta)
Załącznik 1
Załącznik 2
Bibliografia
Indeks
290 stron, Format: 16.5x23.8cm, oprawa miękka