|
REGIONALNY WYMIAR POLITYKI ROZWOJU KAPITAŁU LUDZKIEGO
PRZYGODZKI Z. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 49.50 Twoja cena 47,03 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Regionalny wymiar polityki rozwoju kapitału ludzkiego
Przyklad Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec
Kapitał ludzki jest jednym z filarów gospodarki opartej na wiedzy. Paradoksalnie
jednak ten czynnik rozwoju okazuje się być trudnym obszarem inwestycji, szczególnie w
wymiarze regionalnym. Stąd wiedza o dobrych praktykach i istniejących rozwiązaniach
systemowych jest szczególnie cenna. Istotnym wyzwaniem dla władz publicznych każdego
kraju, w tym także Polski, jest określenie właściwego modelu realizacji i poziomu
decentralizacji polityki rozwoju kapitału ludzkiego. Nie jest to zadanie łatwe,
ponieważ polityka rozwoju kapitału ludzkiego w wymiarze regionalnym jest stosunkowo
młodym obszarem działalności władz publicznych. Stąd trudno o wzorce w pełni
ukształtowane i sprawdzone w zdefiniowanym otoczeniu.
W książce Autorzy dokonują identyfikacji stosowanych modeli polityki rozwoju
kapitału ludzkiego.
Prezentują różne podejścia i warunki funkcjonowania systemów oddziałujących na
wartość kapitału ludzkiego na poziomie regionów. Analizy dotyczą Wielkiej Brytanii,
Niemiec, Włoch i Polski oraz wybranych celowo, dobrze rozwiniętych, regionów w tych
krajach. Badania wskazują, że zależnie od poziomu decentralizacji działań stosowane
są różnorodne podejścia do zakresu inwestycji w kapitał ludzki, kształtowania
systemowych rozwiązań czy poziomu zaangażowania władz samorządowych i innych aktorów
regionalnych.
Do lektury niniejszej pracy Autorzy zapraszają zarówno studentów, pracowników
naukowych, pracowników administracji publicznej różnych szczebli, jak i innych
czytelników, którzy swoimi decyzjami i aktywnością wpływają na procesy
kształtowania regionalnej polityki rozwoju kapitału ludzkiego.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Modele realizacji polityki rozwoju kapitału ludzkiego i jego poziom
zróżnicowania w krajach Unii Europejskiej
1. Kapitał ludzki jako współczesna determinanta rozwoju
2. Miejsce kapitału ludzkiego w polityce rozwoju Unii Europejskiej
3. Zróżnicowanie poziomu rozwoju kapitału ludzkiego w krajach Unii Europejskiej
4. Modele polityki rozwoju kapitału ludzkiego w wybranych krajach Unii Europejskiej –
rola podmiotów regionalnych
Summary
Rozdział II. Polityka rozwoju kapitału ludzkiego we Włoszech w perspektywie
regionalnej
1. Włochy – kraj regionalny – wprowadzenie
2. Problemy i ocena poziomu rozwoju kapitału ludzkiego w układzie regionalnym
3. Ranga regionalnej polityki rozwoju kapitału ludzkiego
3.1. Cele i zakres polityki rozwoju kapitału ludzkiego w kraju i w regionie
3.2. System wdrażania celów strategicznych – operacjonalizacja polityki rozwoju
kapitału ludzkiego
3.2.1. Identyfikacja systemu wdrażania na szczeblu centralnym
3.2.2. Identyfikacja systemu wdrażania na szczeblu samorządowym
3.3. Finansowanie polityki rozwoju kapitału ludzkiego
3.4. System oceny efektywności inwestycji w kapitał ludzki
4. Zakres podmiotowy i kompetencyjny sektora centralnego i samorządowego w realizacji
polityki rozwoju kapitału ludzkiego
5. Narzędzia kreowania polityki kapitału ludzkiego – dobre praktyki regionalne
6. Przyszłość polityki rozwoju kapitału ludzkiego we Włoszech
Sumary
Rozdział III. Polityka rozwoju kapitału ludzkiego w Wielkiej Brytanii w
perspektywie regionalnej
1. Wielka Brytania – kraj unitarny – wprowadzenie
2. Problemy i ocena poziomu rozwoju kapitału ludzkiego w układzie regionalnym
3. Zakres podmiotowy i kompetencyjny realizacji polityki rozwoju kapitału ludzkiego w
Wielkiej Brytanii
3.1. Rola i zadania sektora publicznego centralnego
3.2. Rola i zadania sektora publicznego samorządowego
4. Ranga regionalnej polityki rozwoju kapitału ludzkiego w Wielkiej Brytanii
4.1. Cele i zakres polityki rozwoju kapitału ludzkiego w kraju i w regionie
4.2. System wdrażania celów strategicznych – operacjonalizacja polityki rozwoju
kapitału ludzkiego
4.2.1. Identyfikacja systemu wdrażania na szczeblu centralnym
4.2.2. Identyfikacja systemu wdrażania na szczeblu samorządowym
4.3. Finansowanie polityki rozwoju kapitału ludzkiego
4.4. System oceny efektywności inwestycji w kapitał ludzki
5. Narzędzia kreowania polityki kapitału ludzkiego w Wielkiej Brytanii – dobre
praktyki
6. Przyszłość polityki rozwoju kapitału ludzkiego w Wielkiej Brytanii
Summary
Rozdział IV. Polityka rozwoju kapitału ludzkiego w Republice Federalnej Niemiec
w perspektywie regionalnej
1. Niemcy – kraj federalny – wprowadzenie
2. Problemy i ocena poziomu rozwoju kapitału ludzkiego w układzie regionalnym
3. Ranga regionalnej polityki rozwoju kapitału ludzkiego w Niemczech
3.1. Cele i zakres polityki rozwoju kapitału ludzkiego w obszarze polityki oświatowej
(„Eine” deutsche Bildungspolitik)
3.2. System wdrażania celów strategicznych – operacjonalizacja polityki rozwoju
kapitału ludzkiego
3.2.1. Realizacja koncepcji uczenia się przez całe życie i mobilności
3.2.2. Poprawa jakości i skuteczności kształcenia i szkolenia
3.2.3. Promowanie równości, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej
3.2.4. Zwiększanie kreatywności i innowacyjności, w tym przedsiębiorczości, na
wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia
4. Finansowanie polityki rozwoju kapitału ludzkiego
4.1. Finansowanie edukacji ze źródeł publicznych
4.2. Finansowanie szkolnictwa wyższego w Niemczech
5. Zakres podmiotowy i kompetencyjny realizacji polityki rozwoju kapitału ludzkiego
5.1. Rola i zadania sektora publicznego centralnego i samorządowego
5.1.1. Rząd federalny i Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań
5.1.2. Landy, ich ministerstwa edukacji, kultury i nauki oraz kooperacja na
ponadregionalnym poziomie
5.1.3. Generalna administracja na szczeblu landów
5.2. DFG jako przykład instytucji sektora pozarządowego, zaangażowanej w politykę
kapitału ludzkiego w Niemczech
5.3. Zakres zaangażowania sektora prywatnego w kształtowaniu polityki rozwoju kapitału
ludzkiego
5.4. Przyszłość polityki rozwoju kapitału ludzkiego
Summary
Rozdział V. Polityka rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce w perspektywie
regionalnej
1. Polska – kraj unitarny – wprowadzenie
2. Ranga regionalnej polityki rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce
2.1. Cele i zakres polityki rozwoju kapitału ludzkiego
2.2. System wdrażania celów strategicznych – operacjonalizacja polityki rozwoju
kapitału ludzkiego
2.2.1. Identyfikacja systemu wdrażania na szczeblu centralnym – w kierunku
decentralizacji
2.2.2. Identyfikacja systemu wdrażania na szczeblu samorządowym
2.3. Finansowanie polityki rozwoju kapitału ludzkiego
2.4. Ocena efektywności inwestycji w kapitał ludzki
3. Zakres podmiotowy i kompetencyjny realizacji polityki rozwoju kapitału ludzkiego
3.1. Rola i zadania sektora publicznego centralnego i samorządowego
3.2. Rola i kompetencje sektora pozarządowego i prywatnego w realizacji polityki rozwoju
kapitału ludzkiego
4. Przyszłość polityki rozwoju kapitału ludzkiego w Polsce
Summary
Rozdział VI. System szkolnictwa wyższego w Polsce w obliczu wyzwań gospodarki
opartej na wiedzy
1. Krajowe uwarunkowania zmian w systemie szkolnictwa wyższego
2. Międzynarodowy kontekst reformy szkolnictwa wyższego
3. „Kierunki zamawiane” jako instrument budowania kapitału ludzkiego w gospodarce
opartej na wiedzy
4. Zasięg oddziaływania polskich szkół wyższych
5. Wyzwania w zakresie ewolucji szkolnictwa wyższego
Summary
Bibliografia
200 stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|