Kultura popularna na Bliskim Wschodzie
Globalizacja oraz rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych zasadniczo zmieniły
binarny podział na kulturę wysoką i niską. Okazało się, że kultura popularna może
być poważnym przedmiotem badań. A nawet musi. Zachodzące w ostatnich latach dynamiczne
przemiany społeczno-polityczne w państwach Bliskiego Wschodu ukazały jej siłę. To
zaangażowany hip-hop zagrzewał młodych ludzi do demonstracji, a mury budynków pokryło
rewolucyjne graffi ti. Nie można jednak zakładać, że przed Arabską Wiosną kultury
popularnej w regionie nie było. Arabska Wiosna dopiero ją wydobyła i za sprawą
globalnych środków masowego przekazu, przedstawiła całemu światu. Okazało się tym
samym, że kultura popularna jest warta badania, gdyż w nierozerwalny sposób wiąże
się z religią i polityką, pokazuje jak sami muzułmanie próbują odnaleźć się w
McŚwiecie.
Bliski Wschód, pokazany w tej książce, wcale nie jest dla nas taki daleki. Autorzy
opisują ludzi chodzących do sklepów Ikea, tkwiących godzinami na Facebooku,
oglądających seriale, pasjonujących się piłką nożną, wyrażających za
pośrednictwem graffi ti swoje problemy. Nie zapominają jednak o własnym dziedzictwie i
tradycjach. Takie przedstawienie rzeczywistości Bliskiego Wschodu jest ze wszech miar
potrzebne, ponieważ kultura popularna świata muzułmańskiego i bliskowschodniego to w
Polsce terra incognita. A przemiany na Bliskim Wschodzie są fascynujące. Młodzi polscy
badacze kultur bliskowschodnich przeniknęli w tamtejsze środowisko dzięki temu, że
znają języki, umieją się swobodnie poruszać wśród podobnych sobie młodych ludzi i
przekazują nam rzetelną i obiektywną wiedzę.
Z recenzji profesora Janusza Daneckiego – Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu
Warszawskiego
Spis treści:
Wprowadzenie
Część pierwsza Kultura popularna a rzeczywistość społeczna Bliskiego
Wschodu
Katarzyna Górak-Sosnowska
Kultura popularna na muzułmańskim Bliskim Wschodzie
Marek M. Dziekan
Chamsa („dłoń/ręka Fatimy”) – między islamem, kulturą ludową i
popularną
Sylwia Surdykowska
Klasyczna poezja perska a kultura popularna współczesnego Iranu
Agnieszka Podpora
Figura „(matki) Polki” w kulturze popularnej w Izraelu
Magdalena Nowaczek-Walczak
„Ty tu urządzisz?” – Ikea w świecie arabskim
Michał Moch
Piłka nożna w świecie arabskim. Tożsamość, pasja, manipulacja
Część druga Kultura popularna w służbie polityki
Ałła Kyrydon, Sergij Trojan
Facebook z twarzą Arabskiej Wiosny Ludów: Internet wobec zmian kultury
politycznej w świecie arabskim
Magdalena Zawrotna
Hasła egipskiej Rewolucji 25 stycznia w zwierciadle kultury popularnej.
Karnawalizacja języka w Internecie
Iwona Król
Sposoby kreowania wizerunku monarchy w Jordanii, Maroku i Arabii Saudyjskiej
Hala Kamal
As-saura al-mustamirra: reprezentacja rewolucji egipskiej w kulturze popularnej na
przykładzie graffiti
Magdalena Pinker
Społeczeństwo pisze po murach, czyli porewolucyjne graffiti w Egipcie
Część trzecia Rozrywka
Ewa Machut-Mendecka
Egipskie telenowele: walka i dobrobyt
Magdalena Zaborowska
Seriale irańskie a sytuacja społeczno-polityczna we współczesnym Iranie
Małgorzata Kniaź
Muzułmański fundamentalizm religijny w kinematografii egipskiej
Marta Woźniak
Kiedy blog staje się bestsellerem: Ajza atgawwiz Ghady Abd al-Al
Maciej Klimiuk
Arabska muzyka popularna – fenomen zespołu Mashrou’ Leila
Hanna Gospodarczyk
Słowa przeciwko czołgom – Shadia Mansour i zaangażowany politycznie rap
palestyński
Katarzyna Górak-Sosnowska, Michał Moroz
Muzułmańscy superbohaterzy: „the 99” na tle innych komiksów
Biogramy
298 stron, B5, oprawa miękka