ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WŁADZA A MORALNY WYMIAR PRZYWÓDZTWA


SZCZUPACZYŃSKI J.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 53.59 Twoja cena  50,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Władza a moralny wymiar przywództwa


Przeobrażenia, które zachodzą w światowym systemie gospodarczym są coraz częściej badane pod kątem kształtowania się nowego ładu aksjologiczno-normatywnego. Jest on wynikiem zmian politycznego otoczenia współczesnego biznesu, które wskutek regulacyjnej  aktywności organizacji międzynarodowych zyskało ponadnarodowy wymiar. Przekształcenia instytucjonalne poszerzają zakres społecznej odpowiedzialności biznesu. Rewizji poddane zostały założenia dotyczące relacji pomiędzy biznesem i interesem publicznym, a także uprawnień różnych grup interesariuszy, związanych z działalnością organizacji gospodarczych. Znajduje to wyraz w dominujących doktrynach zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania sferą publiczną, a także nowych rozwiązaniach regulatywnych, do których zaliczyć należy sformalizowane kodeksy etyczne oraz narzędzia zarządzania społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw.

Nowe wzory są adaptowane w gospodarkach lokalnych w różnym tempie i w różnych formach, w zależności od usytuowania w międzynarodowym podziale pracy, reguł ustrojowych, modelu stosunków przemysłowych, aktywności organizacji pozarządowych, tradycji kulturowych i szeregu innych czynników.

Istotną rolę w dyfuzji nowych znaczeń i rozwiązań instytucjonalnych odgrywają ponadnarodowe korporacje, zwłaszcza w takich krajach jak Polska, w których integracja w ramach ponadnarodowych struktur politycznych i gospodarczych przebiegała w warunkach radykalnej zmiany ustrojowej, słabości struktur państwa i społeczeństwa obywatelskiego. Szczególny kontekst warunków politycznych i kulturowych określa kształt adaptacji dominujących wzorów, a tym samym treści etosu grup przywódczych polskiego biznesu.


Wstęp

CZĘŚĆ PIERWSZA

Rozdział I. Standardy etyczne i społeczna odpowiedzialność biznesu w perspektywie politologicznej
1.1. Geneza idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
1.2. Globalizacji a makropolityczna perspektywa analizy społecznej odpowiedzialności biznesu
1.3. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w perspektywie gospodarki lokalnej
1.4. Korporacja jako "obywatel" globalnego świata

Rozdział II. Standardy etyczne jako przedmiot naukowego opisu i wyjaśniania
2.1. Instytucjonalizm jako perspektywa badawcza
2.2. Organizacja i środowisko - teoria uzależnienia od zasobów
2.3. Kontraktualizm
2.4. Dyskusje wokół założeń teorii interesariuszy
2.5. Uwagi końcowe

Rozdział III. Normatywne ograniczenia władzy przywódczej w świetle teorii przywództwa organizacyjnego
3.1. Weberowskie inspiracje koncepcji New Leadership
3.2. Idea przywództwa transformacyjnego i jej moralne odniesienia
3.3. Etyczne ramy przywództwa transakcyjnego
3.4. Normatywne modele etycznego przywództwa
3.5. Podsumowanie

CZĘŚĆ DRUGA

Rozdział IV. Kształtowanie się etosu polskiego biznesu - przegląd ujęć i koncepcji
4.1. Kryzys więzi moralnej społeczeństwa późnej nowoczesności a kondycja moralna polskiego biznesu
4.2. Dziedzictwo państwowego socjalizmu i transformacji ustrojowej
4.3. Etyka zawodowa jako efekt profesjonalizacji organizacyjnego przywództwa
4.4. Standardy etyczne jako efekt instytucjonalizacji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw

Rozdział V. Pojęcia badawcze i metodyka badań własnych
5.1. Pojęcie perspektywy percepcyjnej
5.2. Etos jako kategoria deskryptywna i teoretyczna
5.3. Procedura rekonstrukcji perspektyw percepcyjnych
5.4. Osiowe wymiary moralnych przekonań organizacyjnych przywódców
5.5. Technika zdarzeń krytycznych - od behawiorystycznej do fenomenologicznej interpretacji

Rozdział VI. Moralne perspektywy percepcyjne w świetle badań jakościowych
6.1. Moralne perspektywy percepcyjne menedżerów
6.2. Społeczne role przedsiębiorcy
6.3. Moralne perspektywy percepcyjne przedsiębiorców
6.4. Międzygrupowy izomorfizm perspektyw percepcyjnych
6.5. Moralne aspekty przestrzegania norm prawnych
6.6. Perspektywy percepcyjne a transformacyjny składnik etycznego przywództwa

Rozdział VII. Moralne standardy menedżerów liniowych
7.1. Pojęcie standardu moralnego
7.2. Moralne standardy w ujęciu przedmiotowym
7.3. Normy ogólne jako komponent standardów moralnych
7.4. Podsumowanie

Rozdział VIII. Etyczne wzorce kontraktu, komunikacji i kierowania zespołem w relacjach menedżerów i przedsiębiorców
8.1. Etyczne reguły kontraktu
8.2. Ideał etycznej komunikacji
8.3. Etyczne reguły kierowania zespołem

Rozdział IX. Podejmowanie decyzji zawierających komponent moralnego wyboru w świetle przywódczych narracji
9.1. Typologia procesów decyzyjnych zawierających elementy moralnego wyboru
9.2. Taktyki decyzyjne w sytuacjach postrzeganych jako dylematy moralne
9.3. Temporalny wymiar strategii decyzyjnych
9.4. Podsumowanie

Rozdział X. Procesy etycznego uczenia się organizacji
10.1. Typologia etycznego uczenia się organizacji
10.2. Rozwiązywanie dylematów moralnych jako proces uczenia się
10.3. Przerwana pętla moralnego uczenia się

Rozdział XI. Bariery wdrażania standardów etycznych w narracjach "ludzi biznesu"
11.1. Wewnętrzne źródła braku etyczności w polskich przedsiębiorstwach
11.2. Makrospoteczne otoczenie jako źródło barier etycznego zarządzania
11.3. Podsumowanie

Zakończenie

Załączniki

Bibliografia
Monografie, opracowania, artykuły w pracach zbiorowych
Artykuły
Źródła internetowe


450 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022