Władza a moralny wymiar przywództwa
Przeobrażenia, które zachodzą w światowym systemie gospodarczym są coraz
częściej badane pod kątem kształtowania się nowego ładu aksjologiczno-normatywnego.
Jest on wynikiem zmian politycznego otoczenia współczesnego biznesu, które wskutek
regulacyjnej aktywności organizacji międzynarodowych zyskało ponadnarodowy
wymiar. Przekształcenia instytucjonalne poszerzają zakres społecznej odpowiedzialności
biznesu. Rewizji poddane zostały założenia dotyczące relacji pomiędzy biznesem i
interesem publicznym, a także uprawnień różnych grup interesariuszy, związanych z
działalnością organizacji gospodarczych. Znajduje to wyraz w dominujących doktrynach
zarządzania przedsiębiorstwem i zarządzania sferą publiczną, a także nowych
rozwiązaniach regulatywnych, do których zaliczyć należy sformalizowane kodeksy etyczne
oraz narzędzia zarządzania społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw.
Nowe wzory są adaptowane w gospodarkach lokalnych w różnym tempie i w różnych
formach, w zależności od usytuowania w międzynarodowym podziale pracy, reguł
ustrojowych, modelu stosunków przemysłowych, aktywności organizacji pozarządowych,
tradycji kulturowych i szeregu innych czynników.
Istotną rolę w dyfuzji nowych znaczeń i rozwiązań instytucjonalnych odgrywają
ponadnarodowe korporacje, zwłaszcza w takich krajach jak Polska, w których integracja w
ramach ponadnarodowych struktur politycznych i gospodarczych przebiegała w warunkach
radykalnej zmiany ustrojowej, słabości struktur państwa i społeczeństwa
obywatelskiego. Szczególny kontekst warunków politycznych i kulturowych określa
kształt adaptacji dominujących wzorów, a tym samym treści etosu grup przywódczych
polskiego biznesu.
Wstęp
CZĘŚĆ PIERWSZA
Rozdział I. Standardy etyczne i społeczna odpowiedzialność biznesu w
perspektywie politologicznej
1.1. Geneza idei społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
1.2. Globalizacji a makropolityczna perspektywa analizy społecznej odpowiedzialności
biznesu
1.3. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w perspektywie gospodarki lokalnej
1.4. Korporacja jako "obywatel" globalnego świata
Rozdział II. Standardy etyczne jako przedmiot naukowego opisu i wyjaśniania
2.1. Instytucjonalizm jako perspektywa badawcza
2.2. Organizacja i środowisko - teoria uzależnienia od zasobów
2.3. Kontraktualizm
2.4. Dyskusje wokół założeń teorii interesariuszy
2.5. Uwagi końcowe
Rozdział III. Normatywne ograniczenia władzy przywódczej w świetle teorii
przywództwa organizacyjnego
3.1. Weberowskie inspiracje koncepcji New Leadership
3.2. Idea przywództwa transformacyjnego i jej moralne odniesienia
3.3. Etyczne ramy przywództwa transakcyjnego
3.4. Normatywne modele etycznego przywództwa
3.5. Podsumowanie
CZĘŚĆ DRUGA
Rozdział IV. Kształtowanie się etosu polskiego biznesu - przegląd ujęć i
koncepcji
4.1. Kryzys więzi moralnej społeczeństwa późnej nowoczesności a kondycja moralna
polskiego biznesu
4.2. Dziedzictwo państwowego socjalizmu i transformacji ustrojowej
4.3. Etyka zawodowa jako efekt profesjonalizacji organizacyjnego przywództwa
4.4. Standardy etyczne jako efekt instytucjonalizacji społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstw
Rozdział V. Pojęcia badawcze i metodyka badań własnych
5.1. Pojęcie perspektywy percepcyjnej
5.2. Etos jako kategoria deskryptywna i teoretyczna
5.3. Procedura rekonstrukcji perspektyw percepcyjnych
5.4. Osiowe wymiary moralnych przekonań organizacyjnych przywódców
5.5. Technika zdarzeń krytycznych - od behawiorystycznej do fenomenologicznej
interpretacji
Rozdział VI. Moralne perspektywy percepcyjne w świetle badań jakościowych
6.1. Moralne perspektywy percepcyjne menedżerów
6.2. Społeczne role przedsiębiorcy
6.3. Moralne perspektywy percepcyjne przedsiębiorców
6.4. Międzygrupowy izomorfizm perspektyw percepcyjnych
6.5. Moralne aspekty przestrzegania norm prawnych
6.6. Perspektywy percepcyjne a transformacyjny składnik etycznego przywództwa
Rozdział VII. Moralne standardy menedżerów liniowych
7.1. Pojęcie standardu moralnego
7.2. Moralne standardy w ujęciu przedmiotowym
7.3. Normy ogólne jako komponent standardów moralnych
7.4. Podsumowanie
Rozdział VIII. Etyczne wzorce kontraktu, komunikacji i kierowania zespołem w
relacjach menedżerów i przedsiębiorców
8.1. Etyczne reguły kontraktu
8.2. Ideał etycznej komunikacji
8.3. Etyczne reguły kierowania zespołem
Rozdział IX. Podejmowanie decyzji zawierających komponent moralnego wyboru w
świetle przywódczych narracji
9.1. Typologia procesów decyzyjnych zawierających elementy moralnego wyboru
9.2. Taktyki decyzyjne w sytuacjach postrzeganych jako dylematy moralne
9.3. Temporalny wymiar strategii decyzyjnych
9.4. Podsumowanie
Rozdział X. Procesy etycznego uczenia się organizacji
10.1. Typologia etycznego uczenia się organizacji
10.2. Rozwiązywanie dylematów moralnych jako proces uczenia się
10.3. Przerwana pętla moralnego uczenia się
Rozdział XI. Bariery wdrażania standardów etycznych w narracjach "ludzi
biznesu"
11.1. Wewnętrzne źródła braku etyczności w polskich przedsiębiorstwach
11.2. Makrospoteczne otoczenie jako źródło barier etycznego zarządzania
11.3. Podsumowanie
Zakończenie
Załączniki
Bibliografia
Monografie, opracowania, artykuły w pracach zbiorowych
Artykuły
Źródła internetowe
450 stron, B5, oprawa miękka