Sport w mediach
Inspiracją do przygotowania niniejszego zbioru artykułów naukowych były ważne
wydarzenia sportowe 2012 roku: Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w Polsce i na Ukrainie
oraz Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie.
Jest to również owoc wspólnej konferencji zorganizowanej przez Instytut Edukacji
Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Warszawską
Wyższą Szkołę Humanistyczną im. B. Prusa w ramach corocznego cyklu „Warszawskie Dni
Medialne", w dniach 9-10 maja 2012 roku. Problematyka podjęta w pracy dotyczy jednak
kwestii bardziej ogólnych, znacznie przekraczających zagadnienia wiążące się z
piłką nożną czy ideą olimpizmu. Wielość i różnorodność dyscyplin sportowych, a
także rozmaitość tematów łączących świat sportu i mediów wymagały pogłębionej
refleksji naukowej. Ogromne znaczenie sportu w kulturze popularnej nie byłoby przecież
możliwe bez udziału mediów, za pośrednictwem których miliony kibiców mogą
uczestniczyć w meczach, turniejach i rozgrywkach. Wybitni sportowcy stają się gwiazdami
mediów i dzięki nim zyskują ogromną popularność. W dzisiejszych czasach trudno więc
sobie wyobrazić sport bez mediów, i media bez sportu.
Słowo od redakcji
Miłosz Babecki
Terapeutyczne funkcje e-sportu w leczeniu pacjentów dziecięcych
Agnieszka Barczyk
Sport metaforą życia. Portret Andrzeja Leszczyca, bohatera filmu Jerzego
Skolimowskiego pt. Walkower
Piotr Broniatowski
Wpływ video-challenge na odbiór widowiska sportowego. Wkraczanie postępu
technologicznego do sportu
Katarzyna Burska
Z Czuba i na żywo - językowe sposoby kształtowania relacji sportowych na żywo
na portalu internetowym www.zczuba.pl
Magdalena Butkiewicz
Wpływ PZPN na kształtowanie wizerunku polskiej piłki nożnej w kraju i za
granicą
Paulina Czarnek
O sporcie i sportowcach we współczesnych polskich reportażach radiowych
Agnieszka Garcarek
Informacje sportowe w radiu komercyjnym. Analiza oferty RMF FM, Radia Zet oraz TOK
FM
Anna Gębalska
Społeczny i etyczny wymiar sportu w mediach i kulturze popularnej. Szanse i
potencjalne zagrożenia w dobie etosu ponowoczesności
Grzegorz Gielniewski
E-sport - analiza zjawiska i perspektywy rozwoju
Bartosz Głowacki
Reklama i dziennikarstwo sportowe a etyka - granice prywatności
Anna Górecka
Gracze, kibice i cały ten kram w krzywym zwierciadle
Alina Gut
Adam Małysz. Jak blacharz dekarz stał się idolem medialnym?
Patryk Iwańczyk
Wyznaczniki gatunkowe felietonu na przykładzie Sytuacji podbramkowych Janusza
Atlasa
Krzysztof Jajko
Z ringu na ekran. Kilka słów o audiowizualnych reprezentacjach boksu
Tomasz Janus
Wartości w życiu aktywnych kibiców piłkarskich
Daria Jaranowska
Drużyna narodowa polskich siatkarzy w świetle kamery.
Pamięci Arkadiusza Gołasia
Anna Jaroszyńska
Rola mediów w popularyzacji tańca towarzyskiego
Jan Jaroszyński
Sport jako wyzwanie dla edukacji medialnej
Ewelina Kancik
Zmitologizowany obraz sportowców w reklamach
Mariusz Koper
"Turku, kończ ten mecz!". O mówionej odmianie języka dziennikarzy
sportowych raz jeszcze
Bartosz Krefta
Sukces sportowy jako element budowania wizerunku współczesnego polityka w Polsce
Kamila Kwasik
Sebastian Świderski - człowiek, siatkarz, trener
Aleksandra Leszczyńska
Szprycujący się koksiarze przyłapani na dopingu. Obraz zjawiska dopingu w
sporcie w polskiej prasie na przykładzie tekstów z "Gazety Wyborczej" i
"Przeglądu Sportowego"
Ariel Lisowski
Pierwsza polska relacja z Igrzysk Olimpijskich - Sztokholm 1912
Grzegorz Łęcicki
Dylematy moralne i egzystencjalne w polskich filmach fabularnych o tematyce
sportowej
Michał Małek
Działalność medialna Polskiego Komitetu Olimpijskiego
Anna Modzelewska
Sportowiec jako celebryta na tle kultury tabloidów
Agnieszka Morzy
Sport w tabloidzie
Małgorzata Pasik, Dorota Kwiatkowska, Andrzej Pokrywka
Doping w sporcie i doping oczami mediów - próba charakterystyki zjawiska
Katarzyna Pawlak
Sport w mediach a aktywność fizyczna Polaków
Marek Przybylski
Sporty jeździeckie w mediach II Rzeczpospolitej
Anna Pycka
Przepis na sukces - pierwsza dekada "Przeglądu Sportowego"
Joanna Sosnowska
Sportowcy i dziennikarze sportowi w telewizyjnych kampaniach społecznych
Justyna Soszka
Społeczna odpowiedzialność Lecha Poznań w percepcji jego kibiców
Przemysław Szews
Felieton sportowy w prasie i internecie
Magdalena Wojtoń
Sport jako element kultury popularnej
Krystian Zawadzki
Sprzedaż praw telewizyjnych jako kluczowe źródło przychodów wielkoformatowych
imprez sportowych
Biogramy
540 stron, B5, oprawa miękka