ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACJA MEDIALNA A NAUCZANIE RELIGII W SZKOLE


DRZEWIECKI P.

wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 37.50 Twoja cena  35,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacja medialna a nauczanie religii w szkole


dr Piotr Drzewiecki, ur. 1977 r., medioznawca i dziennikarz. Autor ponad 100 publikacji naukowych i popularnonaukowych o mediach m.in. programu i podręcznika edukacji medialnej „Media Aktywni". Wykładowca akademicki, zastępca dyrektora Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskie-go w Warszawie, animator warsztatów i szkoleń, doradca metodyczny. Współpracuje z instytucjami państwowymi i organizacjami pozarządowymi w Polsce przy tworzeniu projektów edukacyjnych i badawczych. Prowadzi błoga o edukacji medialnej presscafe.eu

Głównym osiągnięciem rozprawy jest oryginalne rozwiązanie problemu relacji między edukacją medialną a nauczaniem religii w Polsce. Jako walor tej pracy należy także wskazać jej teoretyczno-praktyczny charakter, dzięki czemu Autor mógł przedstawić nowe wyzwania wychowawczo-formacyjne, jakie stoją przed współczesnym Kościołem w Polsce w obszarze edukacji medialnej.

Praca zasługuje na aprobatę z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze jest dziełem na wskroś profesjonalnym, to znaczy takim, które w udokumentowany sposób przedstawia i analizuje tytułowe zagadnienie. Po drugie jest dobrze napisana, pod którym to terminem rozumiem klarowność wywodu i język, jakim posługuje się Autor.


Wykaz skrótów
Wprowadzenie

Część I Problematyka współczesnej edukacji medialnej

Rozdział I. Pojęcie edukacji medialnej
1.1. Różne znaczenia terminu „edukacja medialna”
1.2. Cele wychowania do mediów
1.3. Metodyka edukacji medialnej
Rozdział II. Edukacja medialna w Unii Europejskiej
2.1. Kierunki rozwoju edukacji medialnej w wybranych krajach Unii Europejskiej
2.2. Edukacja medialna jako wspólne zadanie krajów Unii Europejskiej
2.3. Wkład Polski w europejski rozwój edukacji medialnej
Rozdział III. Media w nauczaniu Kościoła
3.1. Katolicka teologia mediów
3.2. Postulat formacji medialnej w nauczaniu Kościoła
3.3. Edukacja medialna jako zadanie duszpasterskie
Rozdział IV. Współczesne problemy wychowawcze generowane przez media
4.1. Zakłócenia w odbiorze świata realnego
4.2. Zagrożenia ze strony kultury popularnej
4.3. „Treści szkodliwe wychowawczo”
Rozdział V. Edukacja medialna w założeniach programowych polskiej szkoły
5.1. Ścieżka edukacji czytelniczej i medialnej z 1999 roku
5.2. Reforma programowa w 2008 roku
5.3. Postulat edukacji medialnej jako odrębnego przedmiotu szkolnego
Rozdział VI. Problem edukacji medialnej w szkolnym nauczaniu religii
6.1. Możliwości integracji międzyprzedmiotowej
6.2. Problemy związane z modelem dydaktyczno-medialnym
6.3. Modele uwzględniające cele wychowawcze

Część II Zadania nauczyciela religii w zakresie edukacji medialnej

Rozdział I. Kształcenie kompetencji komunikacyjno-medialnych
1.1. Edukacja medialna jako rozwój kompetencji
1.2. Doskonalenie w zakresie korzystania z technik medialnych
1.3. Pogłębianie wiedzy o kulturze medialnej
1.4. Wzmacnianie zdolności krytycznego odbioru przekazów
1.5. Zachęcanie do kreatywnego korzystania z mediów
Rozdział II. Wychowanie do korzystania z mediów
2.1. Kształtowanie nawyków językowych i czytelniczych
2.2. Uwrażliwianie na kulturę narodową i religijną
2.3. Rozwój zainteresowań medialnych uczniów
2.4. Inspirowanie twórczości medialnej uczniów
Rozdział III. Formacja duchowo-moralna na rzecz edukacji medialnej
3.1. Praktyka ascezy medialnej
3.2. Rozeznawanie duchowe przekazów
3.3. Kształtowanie sumienia

Część III Próba określenia kierunków edukacji medialnej w kontekście szkolnego nauczania religii

Rozdział I. Korzystanie z audiowizualnych pomocy dydaktycznych
1.1. Emisja filmów dydaktycznych
1.2. Tworzenie prezentacji multimedialnych
1.3. Korzystanie z gier komputerowych
1.4. Prowadzenie blogów edukacyjnych
Rozdział II. Realizacja autorskiego programu wychowania do mediów
2.1. Problem tworzenia autorskich programów nauczania po reformie programowej
2.2. Integrowanie treści edukacyjno-medialnych z programem nauczania religi
2.3. Edukacja medialna w formie odrębnych zajęć
Rozdział III. Inicjowanie projektów edukacyjno-medialnych poza systemem lekcyjnym
3.1. Organizacja warsztatów edukacji medialnej
3.2. Tworzenie medialnych kół zainteresowań
3.3. Korzystanie ze wsparcia fundacji edukacyjno-medialnych

Zakończenie
Bibliografia
Summary


264 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022