Edukacja medialna a nauczanie religii w szkole
dr Piotr Drzewiecki, ur. 1977 r., medioznawca i dziennikarz. Autor ponad 100
publikacji naukowych i popularnonaukowych o mediach m.in. programu
i podręcznika edukacji medialnej „Media Aktywni". Wykładowca akademicki,
zastępca dyrektora Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie
Kardynała Stefana Wyszyńskie-go w Warszawie, animator warsztatów i szkoleń,
doradca metodyczny. Współpracuje z instytucjami państwowymi i organizacjami
pozarządowymi w Polsce przy tworzeniu projektów edukacyjnych i badawczych.
Prowadzi błoga o edukacji medialnej presscafe.eu
Głównym osiągnięciem rozprawy jest oryginalne rozwiązanie problemu relacji
między edukacją medialną a nauczaniem religii w Polsce. Jako walor tej pracy
należy także wskazać jej teoretyczno-praktyczny charakter, dzięki czemu Autor mógł
przedstawić nowe wyzwania wychowawczo-formacyjne, jakie stoją przed współczesnym
Kościołem w Polsce w obszarze edukacji medialnej.
Praca zasługuje na aprobatę z przynajmniej dwóch powodów. Po pierwsze jest
dziełem na wskroś profesjonalnym, to znaczy takim, które w udokumentowany sposób
przedstawia i analizuje tytułowe zagadnienie. Po drugie jest dobrze napisana, pod
którym to terminem rozumiem klarowność wywodu i język, jakim posługuje się
Autor.
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Część I Problematyka współczesnej edukacji medialnej
Rozdział I. Pojęcie edukacji medialnej
1.1. Różne znaczenia terminu „edukacja medialna”
1.2. Cele wychowania do mediów
1.3. Metodyka edukacji medialnej
Rozdział II. Edukacja medialna w Unii Europejskiej
2.1. Kierunki rozwoju edukacji medialnej w wybranych krajach Unii Europejskiej
2.2. Edukacja medialna jako wspólne zadanie krajów Unii Europejskiej
2.3. Wkład Polski w europejski rozwój edukacji medialnej
Rozdział III. Media w nauczaniu Kościoła
3.1. Katolicka teologia mediów
3.2. Postulat formacji medialnej w nauczaniu Kościoła
3.3. Edukacja medialna jako zadanie duszpasterskie
Rozdział IV. Współczesne problemy wychowawcze generowane przez media
4.1. Zakłócenia w odbiorze świata realnego
4.2. Zagrożenia ze strony kultury popularnej
4.3. „Treści szkodliwe wychowawczo”
Rozdział V. Edukacja medialna w założeniach programowych polskiej szkoły
5.1. Ścieżka edukacji czytelniczej i medialnej z 1999 roku
5.2. Reforma programowa w 2008 roku
5.3. Postulat edukacji medialnej jako odrębnego przedmiotu szkolnego
Rozdział VI. Problem edukacji medialnej w szkolnym nauczaniu religii
6.1. Możliwości integracji międzyprzedmiotowej
6.2. Problemy związane z modelem dydaktyczno-medialnym
6.3. Modele uwzględniające cele wychowawcze
Część II Zadania nauczyciela religii w zakresie edukacji medialnej
Rozdział I. Kształcenie kompetencji komunikacyjno-medialnych
1.1. Edukacja medialna jako rozwój kompetencji
1.2. Doskonalenie w zakresie korzystania z technik medialnych
1.3. Pogłębianie wiedzy o kulturze medialnej
1.4. Wzmacnianie zdolności krytycznego odbioru przekazów
1.5. Zachęcanie do kreatywnego korzystania z mediów
Rozdział II. Wychowanie do korzystania z mediów
2.1. Kształtowanie nawyków językowych i czytelniczych
2.2. Uwrażliwianie na kulturę narodową i religijną
2.3. Rozwój zainteresowań medialnych uczniów
2.4. Inspirowanie twórczości medialnej uczniów
Rozdział III. Formacja duchowo-moralna na rzecz edukacji medialnej
3.1. Praktyka ascezy medialnej
3.2. Rozeznawanie duchowe przekazów
3.3. Kształtowanie sumienia
Część III Próba określenia kierunków edukacji medialnej w kontekście
szkolnego nauczania religii
Rozdział I. Korzystanie z audiowizualnych pomocy dydaktycznych
1.1. Emisja filmów dydaktycznych
1.2. Tworzenie prezentacji multimedialnych
1.3. Korzystanie z gier komputerowych
1.4. Prowadzenie blogów edukacyjnych
Rozdział II. Realizacja autorskiego programu wychowania do mediów
2.1. Problem tworzenia autorskich programów nauczania po reformie programowej
2.2. Integrowanie treści edukacyjno-medialnych z programem nauczania religi
2.3. Edukacja medialna w formie odrębnych zajęć
Rozdział III. Inicjowanie projektów edukacyjno-medialnych poza systemem
lekcyjnym
3.1. Organizacja warsztatów edukacji medialnej
3.2. Tworzenie medialnych kół zainteresowań
3.3. Korzystanie ze wsparcia fundacji edukacyjno-medialnych
Zakończenie
Bibliografia
Summary
264 strony, B5, oprawa miękka