Media wobec śmierci, tom 1
Parafrazując znane powiedzenie, odnoszące się pierwotnie do prasy, można
powiedzieć, że nic tak nie ożywia przekazu medialnego jak trup...
W dobie komercjalizacji mass mediów oraz traktowania informacji wyłącznie w
kategorii towaru i zysku, sensacja oraz rozrywka stały się swoistym paradygmatem
wszelkich przekazów medialnych1. W świecie mediów, jak i w innych wymiarach
rzeczywistości, dokonuje się obecnie zmaganie między - najogólniej mówiąc - dwoma
koncepcjami dziennikarstwa oraz przekazu medialnego. Pierwsza, inspirowana w decydującej
mierze przez chrześcijańską etykę i hierarchię wartości wynikających z Dekalogu
oraz ideałów Ewangelii, za fundamentalne przesianie odnoszące się do mediów uważa
prawdę, dobro i piękno2; zdobywanie i przekazywanie informacji służyć powinno
człowiekowi, który ma prawo do prawdy, oraz dobru wspólnemu, by społeczeństwo,
zwłaszcza w procesie globalizacji, poszukiwało dróg jedności i tworzenia wspólnoty
ogólnoludzkiej. Swoistym przeciwieństwem tak pojmowanych fundamentów dziennikarstwa
oraz przekazu medialnego jest sprowadzenie ich wyłącznie do poziomu przedsięwzięć
biznesowych.
Łącząca się z wymiarem sensacyjnym problematyka śmierci - tak realnej, jak i
fikcyjnej, będącej najczęściej elementem filmów i seriali - stanowi jeden z
najczęstszych tematów newsów i czołówek gazet oraz radiowych, telewizyjnych i
internetowych serwisów informacyjnych. Katastrofy, spektakularne wypadki, klęski
żywiołowe, zabójstwa determinują dobór informacji oraz sposoby jej przekazywania.
Śmierć poprzez częstą obecność w mediach stała się stałym, żeby nie powiedzieć:
codziennym, powszednim elementem aktualnej rzeczywistości; przyczyniła się do tego
również swoista rola śmierci jako istotnego (niemal nieodłącznego) elementu kultury
popularnej. Sceny zbrodni, zabójstw czynią ze śmierci swoiste widowisko; pozbawiają
śmierć jej naturalnego wymiaru wielkiej tragedii i ogromnego dramat
Grzegorz Łęcicki -Wstęp
I.Prasa
Magdalena Mateja - Ikonografia żałoby narodowej 2010 (na przykładzie
polskiej prasy)
Łukasz Kałużny - Śmierć polskich żołnierzy w Iraku. Analiza doniesień
prasowych z lat 2003-2007
Kamila Matysiak - Jak przywrócić śmierć do życia? O próbie przełamania tabu
śmierci na łamach prasy na przykładzie akcji Gazety Wyborczej
Łukasz Scheffs - Socjotechnika "śmierci" wg Jarosława Kaczyńskiego
Wiedza potoczna a wiedza naukowa o istocie pojęcia
Paulina Olechowska - Wszyscy jesteśmy niewolnikami. Motyw śmierci w
relacjach reporterów "Gazety Wyborczej"
Radosław Aksamit - Przegląd sposobów przedstawiania śmierci w prasie
młodzieżowej i studenckiej
II.Fotografia i prasa
Damian Guzek - Śmierć na łamach "Tygodnika Powszechnego"
Marek Przybylski - Publiczna egzekucja Arthura Greisera w poznańskiej prasie
Hanna Karp - Gdy umierają dziennikarskie sumienia... Śmierć
Anny Politkowskiej na łamach opiniotwórczej prasy w Polsce .
Piotr Skudrzyk - Żeby obraz śmierci nie paraliżował życia Idealizowanie
zmarłego
III.Internet, radio, prasa
Katarzyna Czajkowska - Autocenzura albo śmierć - dziennikarstwo i wolność
słowa w Meksyku w 2010 r. Blog del Narco - przełamywanie tabu czy promocja
przestępczości?
Agnieszka Garcarek - Obraz śmierci w serwisach informacyjnych i audycjach
publicystycznych radia RMF FM w dniach 10-24.04.2010 r....
Anna Musialik-Chmiel - Medialne rekolekcje (2-8 kwietnia 2005 r.)
Magdalena Hodalska - Metafory śmierci w prasie na przykładzie publikacji z
kwietnia 2005 i 2010 r
Paulina Czamek - "Umieranie" w dźwiękowej przestrzeni reportażu
radiowego
Anna Maćkowiak - Na granicy światów, czyli "życie po życiu" w
słuchowisku Marka Baczewskiego Nie używaj tego ognia
Krzysztof Flasiński - "Mój sąsiad nie żyje" - prezentacja
tragicznych wydarzeń w mediach lokalnych na przykładzie tygodnika lokalnego "MM
Moje Miasto Szczecin"
IV.Reklama i telewizja
Barbara Wolek-Kocur- Eros i Tanatos w służbie reklamy
Tomira Chmielewska-Ignatowicz - Wpływ seriali TV na postrzeganie zagadnienia
śmieci
Anna Gębalska - Śmierć partnerką telewizji. Obraz śmierci na szklanym ekranie
w wybranych przykładach
Grzegorz Kazberuk - Dokumentalne (tele)wizje śmierci
Paulina Świtała - Reklamowe gry i zabawy ze śmiercią
Diana Karwowska - Pokażę Ci, jak się (nie) umiera. Śmierć w reklamie
komercyjnej
V.Socjologia i muzyka
Ewelina Kancik - Problematyka śmierci na życzenie w Internecie
Marta Jarosz - Marketing śmierci
Paweł Gregorczyk - Death metal - motyw śmierci w wybranej polskiej prasie
muzycznej
Agnieszka Kulej - Śmierć - współczesny celebryta?
Biogramy
367 stron, B5, oprawa miękka