Perspektywy rozwoju zarządzania społecznego w sektorze organizacji non profit w
Polsce
…Sprawnie funkcjonująca gospodarka każdego kraju opiera się na trzech podstawowych
sektorach: publicznym, prywatnym oraz sektorze organizacji non profit. W ostatnich latach
można zaobserwować nie tylko wzrost zainteresowania problemami funkcjonowania
organizacji trzeciego sektora, ale wręcz swoistego rodzaju logarytmicznie rosnącą,
szeroko zakrojoną i stale zwiększającą się potrzebę analizy roli, funkcji i zadań
do nich przypisanych. Ich spektrum powiększa się nie tylko w zakresie ilościowym, ale
przyjmuje również coraz bardziej skomplikowaną strukturę jakościową, ściśle
skorelowaną z narastającymi w skali globalnej problemami, które nie tylko nie znajdują
rozwiązania w oparciu o klasyczne, dotychczas się sprawdzające formuły postępowania,
ale wymagają aplikacji odmiennych koncepcji myślenia i działania. Dynamicznie
zmieniająca się rzeczywistość i nowe wyzwania z tym związane, spowodowały
konieczność poszukiwania nowych sposobów, idei czy koncepcji mogących sprostać
pojawiającym się wyzwaniom.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Koncepcja zarządzania społecznego a sektor organizacji non profit
1.1. Idea funkcjonowania sektora organizacji non profit
1.2 Definiowanie pojęcia organizacji non profit
1.3 Zarys istoty ekonomii społecznej
1.4 Przedsiębiorstwo społeczne
1.5 Organizacje trzeciego sektora a przedsiębiorstwo społeczne
1.6 Zarządzanie społeczne organizacjami trzeciego sektora
1.7 Zarys modelowych rozwiązań w sektorze organizacji non profit w wybranych krajach
Rozdział 2. Cele, funkcje i zadania sektora organizacji non profit
2.1 Prawne podstawy funkcjonowania organizacji non profit w Polsce i w wybranych krajach
2.2 Funkcje organizacji trzeciego sektora
2.3 Zadania realizowane przez organizacje non profit
2.4 Rola organizacji trzeciego sektora w wybranych krajach europejskich
2.5 Relacje trzeciego sektora z jednostkami samorządu terytorialnego
2.5.1 Zarys polskiego modelu współpracy jednostek samorządu terytorialnego z
organizacjami pozarządowymi
2.5.2 Próba zestawienia polskiego modelu współpracy jednostek samorządu terytorialnego
z praktykami europejskimi
Rozdział 3. Charakterystyka sektora organizacji non profit w Polsce
3.1 Tradycje kształtowania się sektora organizacji non profit w Polsce na tle innych
krajów
3.2 Ilościowa analiza sektora organizacji non profit w Polsce na tle wybranych krajów
europejskich i wysoko rozwiniętych – analiza porównawcza
3.3 Rozmieszczenie regionalne i obszary działalności organizacji non profit w Polsce
3.4 Struktura finansowania organizacji trzeciego sektora w Polsce na tle wybranych krajów
europejskich i wysoko rozwiniętych
3.4.1 Finansowe aspekty działalności organizacji pozarządowych
3.4.2 Doświadczenia w finansowaniu sektora organizacji non profit w wybranych krajach
3.5 Zatrudnienie w organizacjach pozarządowych
Rozdział 4. Specyfika zarządzania organizacjami non profit
4.1 Istota zarządzania w organizacjach non profit
4.2 Wpływ elementów kultury organizacji na proces zarządzania w sektorze NGO
4.3 Misja, wizja i cele organizacji non profit
4.4 Interesariusze organizacji non profit
4.5 Idea zarządzania społecznego
4.6 Dylematy w procesie zarządzania organizacjami non profit
4.7 Wymiary strategicznych działań organizacji non profit
Rozdział 5. Sektor organizacji non profit w Polsce jako przedmiot badań
empirycznych
5.1 Metodologiczne aspekty analiz empirycznych
5.2 Relacje trzeciego sektora z sektorem publicznym oraz uzależnienie finansowe od tego
sektora
5.3 Podstawowe źródła finansowania organizacji non profit
5.4 Stymulanty i destymulanty rozwojowe sektora organizacji non profit
5.5 Proces zarządzania organizacjami non profit
5.6 Zasoby ludzkie w organizacjach non profit
Rozdział 6. Zarządzanie społeczne a proces rozwoju sektora organizacji non
profit w Polsce
6.1 Determinanty rozwoju sektora organizacji non profit w Polsce
6.2 Prognoza rozwoju sektora organizacji non profit w Polsce
6.3 Diagnoza stanu zarządzania społecznego w sektorze organizacji non profit
6.4 W kierunku nowoczesnego zarządzania organizacjami non profit
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
302 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka