ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 149.00 141,55   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

UMOWA MIĘDZYNARODOWEGO PRZEWOZU DROGOWEGO TOWARÓW NA PODST. CMR


WESOŁOWSKI K.

wydawnictwo: WOTERS KLUWER , rok wydania 2013, wydanie II

cena netto: 149.00 Twoja cena  141,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Umowa międzynarodowego przewozu drogowego towarów na podstawie CMR


W książce omówiono instytucje prawne unormowane w konwencji genewskiej z 1956 r. o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), m.in. list przewozowy, rozporządzanie towarem, przeszkody w przewozie i wydaniu towaru, zasady odpowiedzialności, ustalania wysokości odszkodowania, dochodzenia roszczeń, przewozy wykonywane przez kilku przewoźników - zgodnie z regułami wykładni właściwymi dla norm zawartych w konwencjach międzynarodowych. Wskazano problemy wynikające z CMR i przytoczono - poddane krytycznej analizie - rozwiązania wynikające z literatury i orzecznictwa. Autor przedstawił też wiele własnych propozycji rozstrzygnięć wraz z ich naukowym uzasadnieniem.

Wykładnia przepisów CMR uwzględnia szeroki kontekst wynikający z przepisów prawa międzynarodowego, unijnego i krajowego. Książka zawiera uwagi prawnoporównawcze, odnoszące się do innych konwencji międzynarodowych z dziedziny prawa przewozowego.

Publikacja przeznaczona jest dla prawników zajmujących się problematyką umowy przewozu zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym - sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników przedsiębiorstw przewozowych i spedycyjnych oraz ubezpieczycieli.


Wykaz skrótów

Wstęp

Część pierwsza Konwencja CMR jako podstawa prawna umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów

Rozdział 1
Konwencja CMR - historia, ogólna charakterystyka, miejsce w systemie prawa, wykładnia
1.1. Geneza międzynarodowej regulacji przewozu drogowego towarów
1.2. Zmiany (uzupełnienia) konwencji CMR
1.3. Ogólna charakterystyka konwencji CMR
1.4. Miejsce konwencji CMR w porządku prawnym
1.4.1. Konwencja CMR a prawo krajowe
1.4.2. Konwencja CMR a normy kolizyjne
1.4.3. Konwencja CMR a prawo Unii Europejskiej
1.4.4. Konwencja CMR a inne konwencje międzynarodowe
1.5. Interpretacja postanowień konwencji CMR
1.5.1. Uwagi wprowadzające
1.5.2. Podmioty dokonujące wykładni konwencji CMR
1.5.3. Reguły wykładni konwencji CMR
1.6. Podsumowanie

Rozdział 2
Zakres zastosowania przepisów konwencji CMR
2.1. Uwagi wprowadzające
2.2. Warunki stosowania konwencji CMR
2.2.1. Trasa przewozu jako podstawowy warunek zastosowania konwencji CMR
2.2.2. Umowa międzynarodowego przewozu drogowego a przewóz drogowy
2.2.3. Umowa przewozu według konwencji CMR
2.3. Zastosowanie konwencji CMR do przewozów multimodalnych
2.4. Zastosowanie konwencji CMR do umów międzynarodowego przewozu, w których nie określono środka transportowego lub z opcją wykonania przewozu innym niż umówiony środek transportu
2.5. Umowa przewozu a umowa spedycji
2.5.1. Uwagi wprowadzające
2.5.2 Treść zobowiązania charakterystycznego jako kryterium rozróżnienia
2.5.3. Pomocnicze kryteria oceny charakteru umowy
2.5.4. Kwestia tzw. zryczałtowanego wynagrodzenia
2.6. Przewozy piggy-back ("na barana")
2.6.1. Istota przewozów typu piggy-back
2.6.2. Stosowanie przepisów konwencji CMR do przewozów "na barana" jako reguła
2.6.3. Warunki stosowania innych przepisów niż konwencja CMR do oceny odpowiedzialności przewoźnika drogowego
2.6.4. Zakres odesłania
2.6.5. Cel regulacji art. 2 konwencji CMR
2.6.6. Wskazanie właściwych przepisów
2.6.7. Wysokość odszkodowania
2.6.8. Zasady odnoszące się do przewoźnika drogowego, będącego jednocześnie przewoźnikiem innej gałęzi transportu
2.7. Podsumowanie

Część druga Zawarcie i wykonanie umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów

Rozdział 3
Zawarcie umowy przewozu. List przewozowy CMR
3.1. Zawarcie umowy przewozu
3.1.1. Konsensualny charakter umowy przewozu na gruncie konwencji CMR
3.1.2. Forma i sposoby zawierania umowy międzynarodowego przewozu drogowego towarów
3.1.3. Uprawnienie do zawarcia umowy przewozu
3.2. List przewozowy
3.2.1. Uwagi wprowadzające
3.2.2. Istota listu unormowanego konwencją CMR
3.2.3 Rozbieżności między warunkami umowy przewozu a treścią listu przewozowego
3.2.4. Wielość listów przewozowych
3.2.5. Osoby wystawiające list przewozowy
3.2.6. Brak listu przewozowego i jego nieprawidłowości
3.2.7. Forma listu przewozowego
3.2.8. Elektroniczny list przewozowy
3.2.9. Treść listu przewozowego
3.2.10.List przewozowy jako dowód
3.2.11.Inne funkcje listu przewozowego
3.2.12.Odpowiedzialność za treść listu przewozowego
3.2.13. Działanie przewoźnika na rachunek nadawcy przy wystawianiu listu przewozowego
3.3. Podsumowanie

Rozdział 4
Sytuacja prawna stron na etapie wykonywania umowy
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Przygotowanie towaru do przewozu
4.3. Wybór pojazdu
4.4. Czynności ładunkowe, rozmieszczające, zabezpieczające
4.5. Obowiązek dostarczenia dokumentów i informacji
4.6. Rozporządzanie towarem
4.6.1. Istota rozporządzania towarem
4.6.2. Osoba uprawniona do rozporządzania towarem
4.6.3. Warunki rozporządzania towarem
4.7. Prawa i obowiązki odbiorcy
4.7.1. Sytuacja prawna odbiorcy - uwagi ogólne
4.7.2. Prawo żądania wydania listu przewozowego i towaru
4.7.3. Obowiązek zapłaty należności przewoźnika; obowiązek udzielenia zabezpieczenia
4.8. Przeszkody w przewozie i wydaniu towaru
4.8.1. Istota przeszkód w przewozie i wydaniu towaru
4.8.2. Obowiązek zażądania instrukcji
4.8.3. Osoby legitymowane do wydawania instrukcji
4.8.4. Zasady postępowania w sytuacji braku instrukcji osoby uprawnionej
4.8.5. Prawo do wyładunku towaru i ukończenia przewozu
4.8.6. Sprzedaż towaru
4.8.7. Uprawnienie przewoźnika do zwrotu kosztów
4.8.8. Przepisy właściwe dla oceny odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika
4.9. Podsumowanie

Część trzecia Odpowiedzialność przewoźnika

Rozdział 5
Ogólne zagadnienia odpowiedzialności przewoźnika według konwencji CMR
5.1. Zakres regulacji
5.2. Wzorzec regulacji
5.3. Osoby, za które przewoźnik ponosi odpowiedzialność
5.4. Podsumowanie

Rozdział 6
Przesłanki odpowiedzialności przewoźnika za szkody w przewożonych towarach i opóźnienie dostawy
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Szkoda
6.2.1. Uwagi ogólne
6.2.2. Zaginięcie towaru
6.2.3. Uszkodzenie
6.3. Związek czasowy z przewozem
6.4. Związek przyczynowy
6.5. Problematyka winy
6.5.1. Wina jako przesłanka odpowiedzialności
6.5.2. Miernik staranności
6.5.3. Niemożliwość powoływania się na stan techniczny pojazdu
6.6. Opóźnienie dostawy
6.7. Akt zachowawczy w postaci zgłoszenia zastrzeżenia dotyczącego opóźnienia dostawy
6.8. Podsumowanie

Rozdział 7
Okoliczności zwalniające przewoźnika od odpowiedzialności
7.1. Uwagi wprowadzające
7.2. Zagadnienia dowodowe
7.2.1. Ciężar dowodu
7.2.2. Istota domniemania z art. 18 ust. 2 konwencji CMR
7.3. Wzajemny stosunek pomiędzy poszczególnymi przyczynami zwalniającymi
7.4. Wina osoby uprawnionej i inne okoliczności leżące po jej stronie
7.4.1. Wina osoby uprawnionej
7.4.2. Brak opakowania przesyłki lub jego wadliwość
7.4.3. Manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towarów przez nadawcę lub odbiorcę
7.4.4. Niedostateczność lub wadliwość cech i numerów na sztukach przesyłki
7.5. Zlecenie osoby uprawnionej niewynikające z winy przewoźnika
7.6. Wada towaru i naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować ich całkowite lub częściowe zaginięcie lub uszkodzenie
7.6.1. Wada towaru a naturalne właściwości towaru
7.6.2. Kwestie dowodowe
7.6.3. Ubytki naturalne
7.7. Okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których skutkom nie mógł zapobiec
7.7.1. Uwagi wprowadzające
7.7.2. Napady przez uzbrojonych napastników, podpalenia
7.7.3. Wypadki drogowe
7.7.4. Strajki
7.7.5. Warunki atmosferyczne
7.7.6. Wydanie towaru osobie nieuprawnionej
7.8. Ograniczenie obowiązku naprawienia szkody
7.8.1. Zakres zastosowania
7.8.2. Kryterium ograniczenia
7.8.3. Ograniczenia obowiązku naprawienia szkody a ograniczenie wysokości odszkodowania
7.9. Podsumowanie

Rozdział 8
Odpowiedzialność przewoźnika z innych tytułów niż szkody w substancji towaru i opóźnienie w dostawie
8.1. Uwagi wprowadzające
8.2. Odpowiedzialność za niezamieszczenie klauzuli paramount
8.3. Odpowiedzialność z tytułu zagubienia lub niewłaściwego użycia dokumentów
8.4. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie instrukcji dotyczącej rozporządzania towarem
8.5. Odpowiedzialność za niewykonanie obowiązku pobrania
8.6. Podsumowanie

Rozdział 9
Ustalenie wysokości odszkodowania należnego od przewoźnika
9.1. Uwagi wprowadzające
9.2. Odszkodowanie za zaginięcie towaru
9.2.1. Czas i miejsce miarodajne dla ustalenia wartości towaru
9.2.2. Kryteria ustalenia wartości towaru
9.2.3. Kwotowe ograniczenie wysokości odszkodowania
9.3. Zwrot kosztów związanych z przewozem
9.4. Odszkodowanie za uszkodzenie towaru
9.5. Ustalenie odszkodowania za zwłokę w przewozie
9.6. Deklaracja wartości przesyłki i kwoty specjalnego interesu w dostawie
9.7. Odsetki
9.8. Kwestia przeliczenia odszkodowania na walutę krajową
9.9. Podsumowanie

Rozdział 10
Zniesienie prawa do wyłączeń i ograniczeń odpowiedzialności
10.1. Uwagi wprowadzające
10.2.Wzorce regulacji
10.3. Ogólna charakterystyka regulacji zawartej w art. 29 konwencji CMR
10.4. Formy winy kwalifikowanej
10.5. Zastosowanie prawa polskiego
10.6.Wina kwalifikowana w orzecznictwie
10.7. Skutki zastosowania art. 29 konwencji CMR
10.8. Podsumowanie

Część czwarta Dochodzenie roszczeń na podstawie konwencji CMR

Rozdział 11
Legitymacja do dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec przewoźnika
11.1. Uwagi wprowadzające
11.2.Wzorce regulacji
11.3. Unormowanie konwencji CMR
11.3.1.Uwagi ogólne
11.3.2.Sposoby rozwiązywania problemu
11.3.3. Legitymacja do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód w towarze
11.3.4. Legitymacja do dochodzenia roszczeń z tytułu szkód poza substancją towaru
11.3.5.Podsumowanie

Rozdział 12
Akty staranności odbiorcy, przedawnienie roszczeń, reklamacje
12.1. Akty staranności odbiorcy
12.2. Przedawnienie roszczeń i reklamacje
12.2.1. Charakter regulacji. Zakres zastosowania przepisów o przedawnieniu
12.2.2.Skutki przedawnienia według konwencji CMR
12.2.3.Terminy przedawnienia
12.2.4.Początek biegu terminu przedawnienia
12.2.5.Reklamacja
12.3. Podsumowanie

Rozdział 13
Zagadnienia międzynarodowego postępowania cywilnego w konwencji CMR
13.1. Zagadnienia wspólne
13.1.1.Uwagi ogólne
13.1.2. Zakres zastosowania przepisów art. 31 konwencji CMR
13.2. Jurysdykcja
13.2.1.Uwagi wprowadzające
13.2.2.Porozumienie prorogacyjne
13.2.3.Łączniki wyznaczające jurysdykcję
13.2.4. Posiłkowe zastosowanie przepisów ogólnych o jurysdykcji
13.3. Zbieg jurysdykcji
13.3.1.Zagadnienia ogólne
13.3.2. Zakres zastosowania postanowień o zbiegu jurysdykcji
13.3.3.Konsekwencje zbiegu jurysdykcji
13.4.Wykonanie wyroków i ugód sądów zagranicznych
13.4.1. Zakres zastosowania postanowień o wykonywaniu wyroków zagranicznych w konwencji CMR
13.4.2.Istota regulacji
13.4.3. Kwestia ponownego badania jurysdykcji w ramach postępowania o stwierdzenie wykonalności wyroku sądu zagranicznego
13.5. Zakaz stosowania kaucji aktorycznej
13.6. Arbitraż
13.6.1.Uwagi wprowadzające
13.6.2.Klauzula arbitrażowa - forma i treść
13.6.3.Osoby związane klauzulą arbitrażową
13.7. Podsumowanie

Część piąta Przewozy wykonywane przez kilku przewoźników drogowych

Rozdział 14
Przewozy wykonywane na zasadzie podwykonawstwa
14.1. Uwagi wprowadzające
14.2. Dopuszczalność zatrudnienia podwykonawcy
14.3.Odpowiedzialność przewoźnika za przewoźnika-podwykonawcę
14.4. Sytuacja prawna osoby uprawnionej w przypadku wykonywania przewozu przez kilku przewoźników nazasadzie podwykonawstwa
14.5. Stosunek prawny między przewoźnikiem a przewoźnikiem-podwykonawcą
14.6. Podsumowanie

Rozdział 15
Przewozy sukcesywne
15.1.Warunki uznania przewozu za przewóz sukcesywny
15.1.1.Jedność umowy
15.1.2.Jedność towaru
15.1.3.Jedność listu przewozowego
15.1.4.Sposób przyjęcia towaru i listu przewozowego
15.1.5. Charakter prawny potwierdzenia odbioru i wpisu nazwiska oraz adresu na drugim egzemplarzu listu przewozowego
15.2. Istota sukcesywności przewozu
15.2.1.Uwagi wprowadzając
15.2.2. Ogólna zasada odpowiedzialności przewoźników sukcesywnych
15.2.3. Odpowiedzialność przewoźników sukcesywnych za szkody w towarze i opóźnienie w dostawie
15.2.4.Przewoźnicy sukcesywni jako wierzyciele
15.3. Relacje pomiędzy przewoźnikami sukcesywnymi
15.3.1.Uwagi wprowadzające
15.3.2. Charakter prawny przepisów konwencji CMR regulujących problematykę roszczeń regresowych
15.3.3.Zakres roszczeń regresowych
15.3.4 Kryteria ustalenia przewoźników ponoszących ostatecznie ciężar szkody
15.3.5.Kwestie proceduralne
15.4. Podsumowanie

Uwagi końcowe

Bibliografia

Orzecznictwo

Wykaz aktów prawnych


842 strony, Format: 13.0x20.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022