Zmiany w zarządzaniu działalnością detaliczną banków w Polsce
w warunkach kryzysu finansowego
Od roku 2007 jesteśmy świadkami istotnych zjawisk kryzysowych o charakterze
globalnym, które nie ominęły Polski. Pomimo upływu kilku lat wciąż nie można
powiedzieć, że kryzys minął i że gospodarki wróciły do stabilnego wzrostu.
Głównymi przyczynami kryzysu były słabości w funkcjonowaniu banków za granicą.
Pomimo że polskie instytucje finansowe nie miały wpływu na powstanie kryzysu, to nasze
banki krajowe mocno odczuły jego skutki. Objawiło się to nie tylko w przejściowo
słabszych wynikach sektora, ale przede wszystkim w wielopłaszczyznowych zmianach w
funkcjonowaniu banków.
Książka "Zmiany w zarządzaniu działalnością detaliczną banków w Polsce w
warunkach kryzysu finansowego" jest próbą retrospektywnego spojrzenia na tematykę
zarządzania polskimi bankami i zmiany zachodzące w ostatnich latach.
W publikacji przedstawiono także tło zmian, którym są zjawiska kryzysu
gospodarczego i finansowego.
Lektura publikacji przynosi odpowiedzi na pytania:
- Czym jest zjawisko kryzysu, na czym polegał kryzys, który można było obserwować
w ostatnich latach i jak oddziaływał on na polski sektor bankowy?
- W jakich obszarach bankowości występowały słabości, które zostały obnażone przez
ostatni kryzys?
- Jakiego rodzaju zmiany już zaszły i nadal zachodzą w zarządzaniu polskimi bankami na
skutek kryzysowych bodźców?
W publikacji połączono teoretyczne spojrzenie na zjawiska spowolnienia
ogólnogospodarczego, jak i kryzysu w firmach z praktycznymi aspektami zarządzania takimi
jednostkami gospodarczymi jak banki. Omówiono te wybrane obszary zarządzania w polskiej
bankowości, które istotnie ewoluowały pod wpływem kryzysowego impulsu ostatnich lat.
Publikacja jest przeznaczona zarówno dla praktyków gospodarczych działających w
polskim sektorze bankowym, jak i dla studentów uczelni ekonomicznych zainteresowanych
tematyką bankowości oraz ogólnego zarządzania, a także dla każdej osoby, która chce
poszerzyć swoją wiedzę w zakresie tematyki dotyczącej zjawisk kryzysowych i
zarządzania bankami.
Wprowadzenie
Rozdział 1
Definicje pojęcia kryzysu. Objawy i typowe cechy
1.1. Ogólna definicja pojęcia kryzysu - kryzys w ujęciu ekonomicznym
1.2. Definicja kryzysu bankowego
1.3. Kryzys w przedsiębiorstwie
1.4. Makroekonomiczne objawy sytuacji kryzysowych
1.5. Objawy kryzysu w przedsiębiorstwie
Rozdział 2
Teorie dotyczące zarządzania jednostkami gospodarczymi w warunkach kryzysowych
2.1. Wpływ zmian w otoczeniu na zarządzanie przedsiębiorstwem
2.2. Wewnętrzne uwarunkowania sytuacji kryzysowych w firmie
2.3. Strategie zarządzania firmą w sytuacji kryzysu
2.4. Katalog praktycznych działań antykryzysowych
Rozdział 3
Globalny kryzys ekonomiczny pierwszej dekady XXI wieku
3.1. Geneza i przebieg kryzysu na świecie - wpływ na nauki ekonomiczne
3.1.1. Faza początkowa kryzysu w 2007 roku - kryzys "subprime"
3.1.2. Druga faza, kryzys finansowy, rok 2008
3.1.3. Przyczyny powstania kryzysu w 2007 roku
3.1.4. Wpływ kryzysu na dyscyplinę ekonomii i nauki o zarządzaniu
3.2. Kryzys w Polsce - objawy, przyczyny i przebieg
3.2.1. Ogólne objawy i przyczyny kryzysu w Polsce
3.2.2. Przebieg kryzysu finansowego
Rozdział 4
Wpływ kryzysu na polskie banki
4.1. Ogólna percepcja kryzysu
4.2. Główne skutki kryzysu dla polskiej bankowości
Rozdział 5
Ewolucja otoczenia regulacyjnego
5.1. Potrzeba lepszych regulacji po kryzysie
5.2. Programy naprawcze
5.3. Działania zapewniające bezpieczeństwo kapitałowe
5.4. Rekomendacja T
5.5. Rekomendacje Komitetu Bazylejskiego - Bazylea III
Rozdział 6
Zmiany w otoczeniu konkurencyjnym
6.1. Przegląd najważniejszych zmian właścicielskich wywołanych kryzysem
6.2. Wnioski i konsekwencje zmian strukturalnych sektora
Rozdział 7
Zmiany w zarządzaniu ryzykiem kredytowym
7.1. Wpływ kryzysu na poziom ryzyka kredytowego
7.2. Ewolucja polityki oceny zdolności kredytowej
7.3. Zmiana podejścia banków do Biura Informacji Kredytowej
7.4. Efekty poprawy jakości nowych kredytów
7.5. Rozwój funkcji windykacyjnych
7.6. Podsumowanie zmian w zarządzaniu ryzykiem kredytowym
Rozdział 8
Ryzyko płynności w warunkach kryzysu
8.1. Ewolucja bilansu sektora bankowego
8.2. Zróżnicowane strategie finansowania
8.3. Aspekty bezpieczeństwa płynnościowego polskich banków
8.4. Wpływ kryzysu na zarządzanie klientowskimi pasywami banku
8.5. Podsumowanie aspektów dotyczących płynności sektora
Rozdział 9
Wpływ kryzysu na zmiany w strategiach banków w Polsce na przykładzie sektora
consumer finance
9.1. Analiza rynku consumer finance z perspektywy kryzysu
9.2. Zmiany w strategiach graczy consumer finance
Rozdział 10
Wyniki badania opinii ekspertów na temat kryzysu
10.1. Wprowadzenie do badań
10.2. Szczegółowe wyniki
10.2.1. Odpowiedzi na pytania ankietowe
10.2.2. Komentarze przedstawicieli banków
10.3. Podsumowanie wniosków z badania na tle wcześniejszych analiz
Zakończenie
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
216 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka