Aspiracje młodzieży deklarującej przynależność do subkultur
młodzieżowych
Sądzę, że młody człowiek mogący z zadowoleniem realizować swoje aspiracje to
spełniony dorosły zadowolony ze swych osiągnięć zarówno na niwie osobistej, jak też
aktywnie realizujący swe zamierzenia zawodowe oraz te związane z życiem
społeczno-polityczno-gospodarczym i kulturalnym.
Książka ta jest efektem moich wieloletnich osobistych i zawodowych zainteresowań.
Zapewne nie wyczerpuje złożonego zagadnienia aspiracji młodzieży deklarującej
przynależność do subkultur, jednak prezentuje możliwie najszerszą wiedzę na ten
temat, a także tego, na ile są one zbieżne lub różne z aspiracjami młodzieży do
subkultur nienależącej. Mam nadzieję, że w dużym stopniu stanie się ona narzędziem
pomocnym w zrozumieniu potrzeb tej grupy młodych ludzi i przyczyni się do wypracowania
efektywnych form wsparcia ich rozwoju.
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1.SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE - ISTOTA ZJAWISKA, JEGO PRZYCZYNY I PRZEJAWY
1.SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE-OBJAŚNIENIA TERMINOLOGICZNE
2.GŁÓWNE PRZYCZYNY PRZYNALEŻNOŚCI DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
3.ZWIĘZŁA CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNYCH SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH W POLSCE
4.PRZEGLĄD LITERATURY NA TEMAT BADAŃ NAD SUBKULTURAMI
ROZDZIAŁ 2.ASPIRACJE - ICH UWARUNKOWANIA I ZNACZENIE W KSZTAŁTOWANIU JEDNOSTKI
1.DEFINICJE ASPIRACJI W LITERATURZE
2.POZIOM ASPIRACJI
3.KRYTERIA PODZIAŁU ASPIRACJI I ICH RODZAJE
4.CZYNNIKI DETERMINUJĄCE ASPIRACJE
4.1.CZYNNIKI OSOBOWOŚCIOWE
4.2.CZYNNIKI SPOŁECZNE
4.3.CZYNNIKI PEDAGOGICZNE
5.PRZEGLĄD LITERATURY NA TEMAT BADAŃ NAD ASPIRACJAMI
ROZDZIAŁ 3.ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ WŁASNYCH
1.PRZEDMIOT I CEL BADAŃ, PROBLEMY I HIPOTEZY BADAWCZE
2.METODY I TECHNIKI ZBIERANIA ORAZ ANALIZY MATERIAŁU BADAWCZEGO
3.ORGANIZACJA BADAŃ
4.CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ
ROZDZIAŁ 4.ASPIRACJE EDUKACYJNO-ZAWODOWE MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ
PRZYNALEŻNOŚĆ DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
1.ASPIRACJE EDUKACYJNE MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ PRZYNALEŻNOŚĆ DO SUBKULTUR
MŁODZIEŻOWYCH
1.1.POZIOM ASPIRACJI EDUKACYJNYCH MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ PRZYNALEŻNOŚĆ DO SUBKULTUR
MŁODZIEŻOWYCH
1.2.ZRÓŻNICOWANIE ASPIRACJI EDUKACYJNYCH W ZALEŻNOŚCI OD RODZAJU SUBKULTURY, DO
KTÓREJ MŁODZIEŻ BADANA DEKLARUJE SWOJĄ PRZYNALEŻNOŚĆ
1.3.CZYNNIKI WARUNKUJĄCE ASPIRACJE EDUKACYJNE MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ PRZYNALEŻNOŚĆ
DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
1.4.ZNACZENIE KONTYNUOWANIA KSZTAŁCENIA SIĘ WEDŁUG BADANEJ MŁODZIEŻY
2.ASPIRACJE ZAWODOWE MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
2.1.POZIOM ASPIRACJI ZAWODOWYCH BADANEJ MŁODZIEŻY
2.2.ZRÓŻNICOWANIE ASPIRACJI ZAWODOWYCH W ZALEŻNOŚCI OD RODZAJU SUBKULTURY, DO KTÓREJ
MŁODZIEŻ BADANA DEKLARUJE SWOJĄ PRZYNALEŻNOŚĆ
2.3.CZYNNIKI WARUNKUJĄCE ASPIRACJE ZAWODOWE MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ PRZYNALEŻNOŚĆ DO
SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
2.4.CECHY ZAWODU DECYDUJĄCE O JEGO ATRAKCYJNOŚCI WEDŁUG BADANEJ MŁODZIEŻY
3.OCENA MOŻLIWOŚCI REALIZACJI ASPIRACJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH PRZEZ MŁODZIEŻ
NALEŻĄCĄ DO SUBKULTUR
ROZDZIAŁ 5.ASPIRACJE ŻYCIOWE MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ PRZYNALEŻNOŚĆ DO
SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
1.NAJWAŻNIEJSZE WARTOŚCI ŻYCIOWE BADANEJ GRUPY MŁODZIEŻY
2.OCENA MOŻLIWOŚCI REALIZACJI ASPIRACJI ŻYCIOWYCH WEDŁUG MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO
SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
3.OCENA MOŻLIWOŚCI REALIZACJI ASPIRACJI EDUKACYJNO-ZAWODOWYCH PRZEZ MŁODZIEŻ
NALEŻĄCĄ DO SUBKULTUR
3.1.RODZAJ ASPIRACJI RODZINNYCH MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
3.2.ZRÓŻNICOWANIE ASPIRACJI RODZINNYCH W ZALEŻNOŚCI OD RODZAJU SUBKULTURY, DO KTÓREJ
MŁODZIEŻ BADANA DEKLARUJE SWOJĄ PRZYNALEŻNOŚĆ
3.3.CZYNNIKI WARUNKUJĄCE REALIZACJĘ ASPIRACJI RODZINNYCH MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ
PRZYNALEŻNOŚĆ DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
3.4.NAJWAŻNIEJSZE CECHY PRZYSZŁEGO PARTNERA WEDŁUG MŁODZIEŻY Z SUBKULTUR
3.5.OCENA MOŻLIWOŚCI REALIZACJI ASPIRACJI RODZINNYCH WEDŁUG BADANYCH GRUP MŁODZIEŻY
4.ASPIRACJE ZWIĄZANE Z POZIOMEM ŻYCIA MATERIALNEGO PREZENTOWANE PRZEZ MŁODZIEŻ
DEKLARUJĄCĄ PRZYNALEŻNOŚĆ DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
4.1.POZIOM ASPIRACJI MATERIALNYCH MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO SUBKULTUR
4.2.ZRÓŻNICOWANIE ASPIRACJI MATERIALNYCH W ZALEŻNOŚCI OD RODZAJU SUBKULTURY, DO
KTÓREJ MŁODZIEŻ BADANA DEKLARUJE SWOJĄ PRZYNALEŻNOŚĆ
4.3.CZYNNIKI WARUNKUJĄCE REALIZACJĘ ASPIRACJI MATERIALNYCH MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO
SUBKULTUR
4.4.MOŻLIWOŚĆ ZREALIZOWANIA W POLSCE ASPIRACJI ZWIĄZANYCH Z POZIOMEM ŻYCIA
MATERIALNEGO W OCENIE MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO SUBKULTUR
5.ASPIRACJE ZWIĄZANE Z UDZIAŁEM W ŻYCIU SPOŁECZNO-POLITYCZNO-GOSPODARCZYM I
KULTURALNYM MŁODZIEŻY DEKLARUJĄCEJ PRZYNALEŻNOŚĆ DO SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH
5.1.POZIOM ASPIRACJI ZWIĄZANYCH Z UCZESTNICTWEM W ŻYCIU
SPOŁECZNO-POLITYCZNO-GOSPODARCZYM ORAZ KULTURALNYM MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO SUBKULTUR
MŁODZIEŻOWYCH
5.2.ZRÓŻNICOWANIE ASPIRACJI SPOŁECZNO-POLITYCZNO-GOSPODARCZYCH I KULTURALNYCH W
ZALEŻNOŚCI OD RODZAJU SUBKULTURY, DO KTÓREJ BADANA MŁODZIEŻ DEKLARUJE SWOJĄ
PRZYNALEŻNOŚĆ
5.3.CZYNNIKI WARUNKUJĄCE REALIZACJĘ ASPIRACJI ZWIĄZANYCH Z UCZESTNICTWEM W ŻYCIU
SPOŁECZNO-POLITYCZNO-GOSPODARCZYM ORAZ KULTURALNYM MŁODZIEŻY NALEŻĄCEJ DO SUBKULTUR
MŁODZIEŻOWYCH
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
280 stron, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka