|
POCIĄGI PANCERNE WOJSKA POLSKIEGO 1918-1939
OSTRÓWKA A.J. wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 41.58 Twoja cena 39,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pociągi pancerne Wojska Polskiego
"Badając historię wojskowości wnioskuje się, że wszystkie wynalazki
komunikacyjne znajdują militarne zastosowanie. Tak też się stało z pociągiem. Gdy
powstały pierwsze maszyny kolejowe, okazało się wkrótce, że opancerzone i uzbrojone
stanowią najdoskonalszy środek ochrony ważnych strategicznie szlaków kolejowych. To
wywołało konieczność wystawienia pociągu pancernego - najstarszego komponentu broni
pancernej.
Prezentowana monografia obejmuje historię pociągów pancernych Wojska Polskiego lat
1918-1939.
Stanowiące trzon broni pancernej WP, maszyny pancerno-kolejowe w wojnach o granice II
Rzeczpospolitej 1918-1921, chlubnie wpisały się w karty oręża polskiego. Podczas
konfliktu z Zachodnio-Ukraińską Republiką Ludową operując między Przemyślem a
Lwowem, kontrolowały i utrzymywały wąski pas dokoła torów kolejowych; jedyne
połączenie stolicy Galicji z Polską. Rozgrywane na ogromnych obszarach wschodniej
Europy zmagania zbrojne WP z Armią Czerwoną przyniosły zastosowanie maszyn
pancerno-kolejowych, obu walczących stron, w niespotykanej w dziejach skali.
Dwudziestolecie międzywojenne objęło pociągi pancerne WP szeregiem przekształceń
i ulepszeń. Zmiany organizacyjne, modernizacyjne i taktyczne dały pozytywne rezultaty,
co uwidocznione zostało skutecznym udziałem maszyn w kampanii polsko-niemieckiej 1939 r.
Około 100 walk z Wehrmachtem, w tym spektakularnych: Mokra, Wyry, Mnichów, Bzura, Mrozy,
Modlin, Lwów, budowa improwizowanych pociągów opancerzonych, to krótki bilans
tragicznego września 1939 r., kończącego niezwykłą i pełną chwały historię
pociągów pancernych WP."
Adam Jacek Ostrówka
392 stron, Format: 16,5x24 cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|