Kariery zawodowe nauczycieli.
Konteksty, wzory, pola dyskursu
"O wartości książki Hanny Kędzierskiej decyduje wiele walorów [...] Autorka -
dzięki przekroczeniu granic dyscyplinarnych w naukach społecznych - przedstawia obrazy
karier nauczycielskich kreowane za pomocą rzadkich - jak dotąd w pedeutologii -
środków wyrazu. [...] demonstruje nieczęsto dotąd spotykaną w jakościowych badaniach
pedagogicznych kulturę pracy z danymi. Nie skrywa tajników własnej "kuchni
badawczej", dzieli się z czytelnikiem własnym doświadczeniem i licznymi
dylematami, z którymi była zmuszona się zmierzyć. Dzięki temu mamy tutaj do czynienia
z otwarciem na nowe obszary i pola problemowe oraz szczegółowe operacyjne metody ich
eksploracji [...]."
Z recenzji wydawniczej dr. hab. Henryka Mizerka, prof. UWM
Podziękowania
Wstęp
Rozdział 1
Praca - socjalizacja - kariera w dyskursywnych przestrzeniach nauk społecznych
1.1. Praca - znaczenie i przemiany w różnych typach społeczeństw
1.2. Praca nauczyciela - między społecznym a indywidualnym wymiarem działania
1.3. Socjalizacja zawodowa nauczyciela na mapie współczesnych teorii społecznych
1.4. Socjalizacja zawodowa nauczycieli - pola analiz empirycznych
1.4.1. Wczesne doświadczenia w procesie socjalizacji zawodowej nauczycieli
1.4.2. Edukacja nauczycielska w procesie socjalizacji zawodowej nauczycieli
1.4.3. Socjalizacja nauczycieli w miejscu pracy
1.5. Kariera we współczesnych podejściach teoretycznych
1.5.1. Kariera w tradycji funkcjonalistyczno-strukturalistycznej
1.5.2. Kariera w tradycji socjologii interpretatywnej
1.5.3. Ścieżki karier zawodowych nauczycieli
Rozdział 2
Proces badawczy - założenia i realizacja
2.1. Teoretyczne i metodologiczne zakorzenienie koncepcji projektu badawczego
2.2. W poszukiwaniu strategii badawczej
2.2.1. Metodologia teorii ugruntowanej jako praktyka badania jakościowego
2.2.2. Biografia jako metoda poznawania rzeczywistości społecznej
2.2.3. Biografia jako narzędzie badania świata społecznego
2.3. Cel i problematyka badań
2.4. Postępowanie badawcze
2.4.1. Dobór uczestników badań
2.4.2. Przeprowadzanie wywiadu
2.4.3. Prowadzenie, nagrywanie i transkrypcja wywiadu
2.4.4. Analiza tematyczna
2.4.5. Kodowanie materiału narracyjno-biograficznego
()rganizacja i przebieg badań
Rozdział 3
Początek drogi... - między normatywnymi wzorcami socjalizacyjnymi a
"nowymi" strategiami prorynkowymi
3.1. Przygotowanie do roli zawodowej
3.1.1. Być kimś... coś mieć - opłacalność inwestowania w zawód nauczyciela
3.1.2. Między niedoborem a nadwyżką kadry pedagogicznej - ścieżki karier edukacyjnych
badanych nauczycieli
3.1.3. Przypadek, powołanie, konieczność - wzorce motywacyjne wyboru zawodu nauczyciela
3.1.4. Dostępność profesjonalnych modeli socjalizacyjnych a wybór zawodu nauczyciela
3.1.5. Refleksje podsumowujące
3.2. Start w zawodzie, czyli dylematy nowicjusza
Rozdział 4
Ścieżki karier zawodowych nauczycieli
4.1. Wzory karier zawodowych nauczycieli przed reforma oświatową
4.2. Kariery po reformie systemu oświaty
4.2.1. Kariera konstrukcja
4.2.1.1. Kariera kreatywna konstrukcja
4.2.1.2. Kariera konstrukcja poza systemem
4.2.1.3. Kariera konstrukcja zakotwiczona (adaptacja poprzez edukację)
4.2.1.4. Kariera konstrukcja "uwięziona"
4.2.1.5. Refleksje podsumowujące
4.2.2. Kariera kotwica
4.2.2.1. Wzór kariery kotwicy typu balast
4.2.2.2. Formy zakotwiczenia kariery kotwicy
4.2.2.3. Kariera kotwica typu dryfkotwa
4.2.2.4. Kariera sieciowa
4.2.2.5. Refleksje podsumowujące
4.2.3. Kariera typu patchwork
4.2.3.1. Wzór kariery patchwork jako destabilizacja karier
4.2.3.2. Kariera patchwork jako wzór przejścia statusowego pomiędzy szkołą a pracą
4.2.3.3. Formy nauczycielskiego patchworku
4.2.3.4. Refleksje podsumowujące
4.3. Kariera "ślepy tor"
4.4. Refleksje podsumowujące
Rozdział 5
Społeczny świat nauczycieli, areny i obiekty graniczne
5.1. Praca nauczyciela - pomiędzy etatyzmem a merytokratyzmem
5.1.1. Decent work - czyli jak wpisać się w tworzony świat możliwości
5.1.2. Czas pracy nauczyciela
5.1.3. Skazani na dorabianie, czyli fenomen nauczycielskich karier paralelnych
5.1.4. Edukacyjna wartość dodana, czyli o pomiarze jakości pracy nauczyciela
5.1.5. Piramida szczęścia, czyli rozwój zawodowy nauczycieli
5.1.6. Refleksje podsumowujące
5.2. Działanie podstawowe
5.2.1. Opowieści o misji
5.2.2. Opowieści o władzy
5.2.3. Opowieści heroiczne
5.2.4. Opowieści o uczniach
5.2.5. Opowieści o nauczycielach
5.2.6. Refleksje podsumowujące
Zakończenie
Bibliografia
Kody identyfikacyjne narratorów
Zastosowane znaki transkrypcyjne w uproszczonej wersji techniki G. Jefferson
Aneks
Spis wykresów i tabel
Wykresy
Tabele
374 strony, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka