Kolaż w myśleniu pedagogicznym.
Inkantacje studenckie
"Rekomendujemy uwadze Czytelników, w tym studentów i kadry nauczającej w
zakresie specjalności pedagogicznych, kolejny przejaw trosk dydaktycznych wybitnego
pracownika Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej i Nauk Społecznych w Łodzi prof. dr hab.
Moniki Jaworskiej-Witkowskiej. Jest to wynik nowego, wręcz nowatorskiego eksperymentu
dydaktycznego, adresowanego zarówno do naszych studentów, jaki do grona, z którym Pani
Profesor miała okazję spotykać się w innych miejscach (Uniwersytet Pedagogiczny w
Krakowie, czy Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy). Eksperyment łączy
dydaktykę i ambicje badawcze z troską o wysiłki samokształceniowe we współdziałaniu
studentów i nauczających ich w zakresie otwierającym wyobraźnię, inicjatywę,
śmiałość przekraczania granic dyscyplinarnych i transgresje pod względem
dominujących typów dyskursu i praktyk narracyjnych."
(fragment Przedmowy II)
PRZEDMOWA I
DZIEKAN DR. HAB. PROF. UP IRENEUSZ KAWECKi
PRZEDMOWA II
DR URSZULA ANNA DOMŻAŁ, DR ZBIGNIEW DOMŻAŁ
MONIKA JAWORSKA-WITKOWSKA
To kim Ty właściwie jesteś versus co z tą pedagogiką?
Wstęp, czyli strojenie kulturowego stanu umysłu
RAMA STRATEGICZNA
INSPIRACJE, IMPULSY, INKANTACJE I INICJACJE DO WYJĘCIA I PRZEJĘCIA
DARIUSZ KUBINOWSKI
Nowa humanistyka integralna
LECH WITKOWSKI
Czytanie jako gruntowanie bycia w kulturze
Wstęp
Części
Czytanie
Gruntowanie
Bycie
Kultura
Część II
W obronie życiodajności edukacji
Odsłona I. Krytyczna
Odsłona II. Prześwietlająca
Odsłona III. Postulatywna i ostatnia
Bibliografia
MONIKA JAWORSKA-WITKOWSKA
Pasaże, kolaże i inne poznawcze mieszaniny kultury (dla) pedagogiki.
Wprowadzenie (do) liberatury pedagogicznej
GRUNTOWANIE PEDAGOGIKI W KULTURZE PALIMSESTOWY (AUTO)PORTRET PEDAGOGIKI
JOANNA SZEFER
Tekst kultury jako obiekt badań pedagogiki w oparciu o rozważania
Paula Ricoeura
Wstęp
Dyskurs utrwalony
Tekst jako stadium dyskursu
Konsekwencje utrwalenia dyskursu
Życiodajny dystans
Funkcje utrwalenia znaczenia w kulturze - zbiorowa terapia?
Autonomia semantyczna tekstu
Rola odbiorcy w procesie odkrywania znaczenia
Tekst kultury jako materiał badawczy
Odmienność funkcjonowania sensu w języku poetyckim i języku naukowym.
Implikacje dla interpretacji wynikające ze specyfiki tekstu literackiego
Referencja tekstu literackiego do rzeczywistości
Unikatowy charakter przekazu w dyskursie poetyckim
Symbolika w tekstach kultury
Struktura symboliczna
Funkcje symboli
Interpretacja symboli
Znaczenie refleksji nad symbolami z perspektywy badacza
Bibliografia
ALEKSANDRA RŻYSKA
Oblicza Paidei w humanistyce. Czytanie tekstów kulturowych dla pedagogiki
Wstęp
Kultura jako miejsce studiowania Paidei
Tekst między rozumieniem i interpretacją
Gry (z) fikcją
Przeżycie, przebudzenie, przemiana, czyli lektury "istotne egzystencjalnie"
Mądrość powieści i pedagogiczne "dociekania nad zgubionym bytem"
Przeszukiwanie źródeł wtórnych
Bibliografia
MACIEJ NATANEK
Pierre Bourdieu - antropolog refleksyjny na tropie (pierwotnego) oblicza pól
kulturowych
Wstęp
Pierre Bourdieu - rewolucyjny demaskator stosunków społecznych .
Habitus, jako struktura reaktywna
Pole - miejsce rywalizacji o kapitał symboliczny
Przemoc symboliczna - oręż pola władzy
Tajny spisek męskiej dominacji - paradoks doksy
Cenzura, sensacja, omnibus - siła pola dziennikarskiego
Odtwarzanie systemu arbitralności kulturowej w pedagogice
Bibliografia
JOANNA SZEFER
American Culture in works of Kurt Vonnegut in the Light of Pierre Bourdieu‘s
Theory
Introduction
Theory of Pierre Bourdieu
Relation between culture and habitus
Reproductionofculturalcapital
Characteristics of the concept of illusio
Conseąuences of distinction
Presentation of American culture by Kurt Vonnegut
Genderissues
Position ofman and woman
Sexualnorms
Gender issues in the family
Description of concepts present in American culture
Religion
Time
Race
The state and its institutions
National politics and state officials
The armed forces
The system of education
Conclusions
Bibliography
ESEJE OBRAZAMI MALOWANE
ALTERNATYWNE JĘZYKI PEDAGOGIKI I ŻYCIE PO ŻYCIU FRAGMENTÓW KULTURY
MONIKA JAWORSKA-WITKOWSKA
Próby pedagogicznego myślenia wobec oporu języków kultury.
Drugie spojrzenie na wyobraźnię pedagogiczną i wrażliwość kulturową studentów
Prolegomena
Załącznik do karty pracy nr 1
Załącznik do karty pracy nr 2
Załącznik do karty pracy nr 3
Bibliografia
ALEKSANDRA RŻYSKA
Odwrócony tryb narracji, czyli jak tropi(ć) olśnienie
EDYTA MUSZYŃSKA
Całość kontra fragment. Elementarz poznawania i budowania siebie (z małych
części)
PRZECZYTANE, CZYLI ZOBACZONE OKIEM UZBROJONYM GRUNTOWANIE KULTURY W
PEDAGOGICE
JOANNA HAJDOROWICZ
Czytanie mediów
Wstęp
Edukacja w mediach, media w edukacji
Kultura uczestnictwa - kultura konwergencji
Alfabetyzm medialny
Reasumując
Bibliografia
KATARZYNA KULAWIK
Powieść. Czy jest potrzebna pedagogice? Literackie przypisy do pedagogiki (Ono,
D. Terakowska)
Wstęp
Literatura jako laboratorium ludzkiej egzystencji. O lekcjach, które daje
nam kultura
Poznanie jako moralność powieści
Przenikanie fikcji do realnego życia, czyli gra w udawanie
Biblioterapia
Dyskurs (w) powieści
Ono, czyli literackie przypisy do pedagogiki
Bibliografia
DANUTA STĘPIEŃ
Kino, film i "pokolenie ekranowe". Przegląd obrazowych śladów i
tropów dla pedagogiki
Wstęp
Kinowa hiperrealność
Filmowe "widma wyobraźni"
Identyfikacja a film jako metoda terapeutyczna
Kino w teatrze życia szkolnego
Bibliografia
GENDER I KULTUROWE LUSTRA
PRZECZYTANE Z INTENCJĄ SEMANATYCZNĄ (LEKTURA Z O. O.)
MACIEJ NATANEK
Kto się boi kobiet w mediach? O genderowych odbiciach z drugiej strony ekranu
Wstęp
Kilka słów o społeczno-kulturowej tożsamości płci
Ludyczna maskarada - marginalizacj a kobiet w mediach
Efekt debanalizacji Dnia Kobiet. Wprowadzenie do rozważań nad publikacjami Lucyny
Kopciewicz
(Nie)równość pici w mediach. Ciężar dowodu i krótka teza
Informowanie bez informacji
Komunały i banalizacja
Trywializacja i rydykulizacja
Fast-ekspertyza
Tabloidyzacja i dramatyzacja
W poszukiwaniu pozytywów. Tendencje zmian na medialnej arenie
Bibliografia
JOANNA SZEFER
"Mowa nienawiści" nauczycieli wydobyta z cienia kolektywnej cenzury,
czyli co odkrywa książka Lucyny Kopciewicz Nauczycielskie poniżanie.
Szkolna przemoc wobec dziewcząt, Diffin S.A., Warszawa 2011
Wstęp
Nazwać nienazywalne
Rola śmiechu
Tekst wyraźnie nachylony
Zaprzęgnąć harde konie do jednego rydwanu
Bibliografia
VARIA EGZYSTENCJI DLA PEDAGOGII. LEKCJA UDZIELANA SAMEMU SOBIE,
DONOSY RZECZYWISTOŚCI, CZYLI WYCIĘTE I PRZEJĘTE
MAGDALENA KOWALCZYK, MACIEJ NATANEK
Virginii Woolf bać się nie musimy... W oczekiwaniu na poznawczy wybuch
(spotkanie wpół drogi)
Wstęp
O spotkaniach w pół drogi
Rozmowy w oczekiwaniu na semantyczną eksplozję (notatnik z podróży)
Przeraża czy boli? Kto się boi Virginii Woolf? w dialogu egzystencjalnym
Samotność geniuszu i demony egzystencji między Godzinami życia
O kobietach, o mężczyznach, o mieszaniu się płci (Orlando), czyli kto dzisiaj wkręca
żarówki
Bibliografia
KINGA FOSZCZYŃSKA
Rodzice kontra dziecko, czyli w sidłach potwora w krainie wspomnień
MAGDALENA KOWALCZYK
Przebudzenie kobiety. Życie na pamięć i bez pamięci (wypisy z siebie)
VARIA KULTURY DLA PEDAGOGII
O WARTOŚCIACH NIED O SZACOWANYCH W DYSKURSIE NAUKOWYM
MAGDALENA KUMISZCZA
Androgyniczny model (wychowania) człowieka
Wstęp
Ile (splątanych) płci? Wprowadzenie do rozważań o trzeciej i czwartej płci.
Androgynia, czyli pedagogiczne myślenie o jedności całości
Siła ("naturalnego") stereotypu
Różnice nie do podważenia?
Moda na androgyniczność
Migracja zachowań
Obalić stereotypy kobiece versus przezwyciężyć kryzys męskości
Bibliografia
AGNIESZKA WOJTASIK
Terapia niepojęta - śmierć i żałoba
Wstęp
Współczesne tabu umierania
Śmierć definicyjna
Śmierć (nie)oswojona
Wewnętrzne spustoszenie -wołanie o pomoc!
Żałoba bez recepty
Czas na śmierć i życie bez tabu
Bibliografia
522 strony, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka