Przełomy edukacyjne.
Dziedzictwo polskiej teorii i praktyki
Jest to książka podzielona na dwie części, w których pierwsza zatytułowana
Światopoglądy i projekty edukacyjne przeszłości odnosi się przede wszystkim do
minionej myśli pedagogicznej lub wzorów osobowych czy koncepcji i wizji programowych.
Składa się na nią dziewięć opracowań uznanych polskich historyków wychowania.
Część drugą recenzowanej pracy tworzy natomiast osiem opracowań poświęconych
praktyce edukacyjnej – została ona zatytułowana Z kroniki sukcesów i niepowodzeń
praktyki edukacyjnej. Także współautorów tej części należy uznać za znaczące
postacie polskiej historii wychowania.
Z recenzji prof. dr. hab. Romana Tomaszewskiego
Władysława Szulakiewicz
Przedmowa: Tradycje pedagogicznych wyborów. Inspiracje poezją Adama Asnyka
Część I Światopoglądy i projekty edukacyjne przeszłości
Romuald Grzybowski
Dziedzictwo edukacyjne przeszłości: balast czy skarbnica wzorów?
Kalina Bartnicka
Przemiany idei uniwersytetu europejskiego w XVIII-XXI wieku
Krzysztof Jakubiak
Główne tendencje przemian w rodzinie i wychowaniu rodzinnym w czasach
nowożytnych
Stefania Walasek
Działacze społeczni i nauczyciele zaboru rosyjskiego wobec wyzwań edukacyjnych
początków XX wieku
Czesław Kustra
Jadwigi Zamoyskiej (1831-1923) koncepcja wychowania przez pracę jako przykład
polskiego feminizmu
Agnieszka Wałęga
Przywrócić polską oświatę. Zasługi Józefa Dietla w dziele repolonizacji
szkolnictwa
Joanna Falkowska
Szkoła ostoją wychowania narodowego. Projekty myślicieli okresu autonomii
galicyjskiej
Andrzej Szmyt
Tradycja szkoły Tadeusza Czackiego i Hugona Kołłątaja w Polsce Odrodzonej
Tomasz Maliszewski
Polska oświata dorosłych - wizje i spory u progu niepodległości
Wiesław Jamrożek
Postulaty i koncepcje edukacyjne uczestników polskich kongresów i zjazdów
pedagogicznych do 1939 roku
Elwira Jolanta Kryńska
Rola wybitnych jednostek w wychowaniu patriotycznym w okresie indoktrynacji
politycznej (1944-1956)
Część II Z kroniki sukcesów i niepowodzeń praktyki edukacyjne
Jan Ryś
Rola szkół wojskowych w momentach przełomowych dla narodu i państwa polskiego
Iwonna Michalska
Niepodległa Polska - nowe wyzwania. Czytelnictwo szkolne jako środek
przeciwdziałania wtórnemu analfabetyzmowi w okresie międzywojennym
Grzegorz Michalski
Obraz kryzysu szkolnictwa powszechnego lat trzydziestych XX wieku w czasopismach
organizacji nauczycielskich
Eleonora Sapia-Drewniak
W trudnej rzeczywistości edukacyjnej - oświata dorosłych na Ziemiach
Odzyskanych
Ryszard Sieczka
Zmiany polityczne i ekonomiczne oraz ich wpływ na szkolnictwo zawodowe w Polsce
po II wojnie światowej
Justyna Gulczyńska
Wpływ przełomu politycznego 1956 roku na funkcjonowanie szkoły średniej
ogólnokształcącej
Elżbieta Gorloff
Wyższe szkoły nauczycielskie - ewolucja, przełom czy regres w systemie
kształcenia nauczycieli?
Danuta Apanel
Przemiany w edukacji osób niepełnosprawnych w III Rzeczypospolitej Polskiej
Irena Szybiak
Kilka uwag o miejscu historii wychowania w programach kształcenia pedagogów:
tradycje i współczesność
310 stron, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka