Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces
firmy.
Książka audio CD MP3
W świecie morderczego tempa, niepewności, globalnej konkurencji, firma
stale musi porządkować i doskonalić swoje działanie. Wymaga to dyscypliny, która
pomaga osiągać zaplanowane rezultaty i działać skutecznie bo to się liczy na
rynku bardziej niż poprawność metodologiczna czy estetyka.
Dyscyplina zarządzania to cztery przedstawione w książce etapy:
- interpretacja otoczenia,
- ustalanie granic firmy,
- określanie celów i priorytetów,
- podejmowanie decyzji o modelu biznesowym.
Nie wolno jednak zapominać o roli pasji, intuicji i marzeń, bo są one są
firmie niezbędne, jak nigdy przedtem. Pasja jest źródłem innowacji i zmian –
każe sięgać w przyszłość, stawiać ambitne cele, przekraczać oczywiste
granice, łamać kanony myślenia. Pasja buduje motywację i zaangażowanie, które
nadają firmie sens istnienia, daje także menedżerom i pracownikom szansę na
prawdziwe zaangażowanie i odrobinę zwyczajnej radości. Dopiero połączenie pasji
i dyscypliny tworzy prawdziwie wygrywające strategie. Gdy firmy działają
strategicznie, to obok świata skuteczności pojawia się w ich funkcjonowaniu
świat wartości, marzeń i nadziei. I to tworzy niezbędny mythos firmy
i rynku – opowieść nie tyle o skutecznej alokacji zasobów, ale
o wielkich pasjach i dyscyplinie skutecznych strategii.
I o nich jest ta książka.
Prof.. Dr hab.. Krzysztof Obłój jest znanym specjalistą
z zakresu zarządzania strategicznego i międzynarodowego. Wykłada na Wydziale
Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Akademii L. Koźmińskiego oraz
w renomowanych szkołach biznesu, m.in.. University of Illinois, ESCP-EAP,
Henley Business School, Bled School of Management, Sun Yat-sen University. Jego książki
i artykuły są publikowane w USA i Europie (m. in. Managing Across
Cultures, London 1996; Strategy in Transition, Oxford 2005,
Contemporary Corporate Strategy: Global Perspective, London 2007), a trzy książki
wydane w Polsce : Strategia sukcesu firmy, Strategia organizacji: w poszukiwaniu
trwałej przewagi konkurencyjnej, oraz Refleksje o zarządzaniu, stały się
bestsellerami na polskim rynku. Profesor Krzysztof Obłój jest znanym doradcą polskich
i międzynarodowych firm i członkiem rad nadzorczych Prochem SA, Impel SA,
Alior Bank SA.
Spis treści:
Przedmowa
Rozdział 1
Czym jest strategia firmy?
Na targowisku koncepcji i pojęć
Zmienna natura strategii
Rozdział 2
Emocje, idee i decyzje
Marzenia i pasje
Na początku jest hipoteza
Kluczowe wybory, czyli gazy, ciecze i stany stałe
Inercja i wykluczenie
Rozdział 3
Dyscyplina wdrażania strategii
Kto jest decydentem?
Nadawanie sensu zmianom w otoczeniu - zasada zawiasa
Definiowanie granic firmy - zasada terytorium
Granice geograficzne
Granice rynku
Granice produktów i usług
Granice technologii dystrybucji
Cele i priorytety - zasada minimum
Logika celów strategicznych
Priorytety, priorytety, priorytety
Model biznesowy firmy - zasada koperty
Zasoby strategiczne
Kluczowe kompetencje
Łańcuch wartości
Model Operatora
Model Integratora
Model Dyrygenta
Podsumowanie
Rozdział 4
Efekt pasji i dyscypliny - przewaga konkurencyjna
Teorie przewagi konkurencyjnej
Przewaga jako tworzenie i przechwytywanie wartości
Zasobowa teoria przewagi konkurencyjnej
Przewaga konkurencyjna a efektywność firmy
Problem zależności przewagi od zasobów i kompetencji firmy
Praktyka przewagi konkurencyjnej
Przewaga naturalna
Przewaga relacji ceny i zróżnicowania
Przewaga systemu obsługi i oferowania rozwiązań
Budowanie barier wejścia
Co powinno się znaleźć w strategii firmy
Orientacja firmy
Źródła przewagi konkurencyjnej
Słowa są ważne
Rozdział 5
Niezmienne cechy strategii
Trudna prostota
Wewnętrzna spójność
Zewnętrzna spójność
Stałe wyzwanie
Rozdział 6
Firma w dryfie - inercja, gry organizacyjne i niepewni liderzy
Inercja, czyli dlaczego firmy nie zawracają w miejscu
Gry o władzę i zasoby
Niepewni liderzy
Czas trwania: 9 godz. 25 min.
Czyta: Tomasz Boruszczak