|
MIĘDZYNARODOWA EKSPANSJA PRZEDSIĘBIORSTW W WARUNKACH GLOBALIZACJI
OCZKOWSKA R. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 68.20 Twoja cena 64,79 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji
Motywy, strategie, tendencje
Prof. dr hab. Zbigniew Malara
Globalizacja gospodarki i wynikające z niej konsekwencje, między innymi otwartość,
wzrost dynamiki i niepredyktywność uwarunkowań, w których funkcjonują współczesne
przedsiębiorstwa, wymusza na nich konieczność sięgania po innowacyjne rozwiązania
dotyczące bieżącego funkcjonowania oraz w dającej się przewidzieć perspektywie.
(…) Jednym ze znanych w teorii nauk o zarządzaniu i uznanych przez praktykę sposobów
jest budowanie potencjału i utrzymanie pozycji rynkowej przez ekspansję i
umiędzynarodowienie działalności, z wykorzystaniem koncepcji rozwoju zewnętrznego,
polegającej na rozszerzeniu i wirtualizacji granic działalności.
W nurt ten wpisuje się także recenzowane opracowanie, w którym Autorka,
podzielając pogląd o wartości doświadczeń wynikających ze stosowania na świecie
tego podejścia szeroko peregrynuje problematykę umiędzynarodowienia działalności, tak
z uwagi na szeroko rozumiane korzyści jakie przysparza ono przedsiębiorstwu, jak i
mechanizmy i procesy ujawniane w tym procesie. Wielowątkowość ujęcia rozwiązywanego
problemu świadczy zaś, że Autorka odniosła się do wielu aspektów problematyki
związanej z umiędzynarodowieniem działalności przedsiębiorstw do potrzeb poprawy
potencjału przedsiębiorstwa i gospodarki, przez to osiągnięte w pracy wyniki wydają
się tym bardziej interesujące – oceniając opracowanie z poznawczego i praktycznego
punktu widzenia.
Prof. dr hab. Jerzy Różański
Problemy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw w globalizującej się
gospodarce należą wciąż do aktualnych, niedostatecznie spenetrowanych zarówno w
warstwie teoretycznej, jak i w badaniach empirycznych, zagadnień naukowych, tym trudniej
poddających się jednoznacznym ocenom i analizom, im bardziej zmieniają się przebieg
procesów i tendencje występujące w gospodarce światowej jako całości i gospodarkach
narodowych. Monografia zawiera obszerne i bardzo dobrze udokumentowane rozważania
teoretyczne, jest to część pracy napisana z widoczną bardzo dużą znajomością
tematu, oraz zarówno przesłanek umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, jak i strategii
stosowanych przez przedsiębiorstwa działające w skali międzynarodowej. Autorka bardzo
słusznie wskazuje na rosnąca rolę nie kapitałowych form ekspansji międzynarodowej
przedsiębiorstw, na wzrastającą rolę usług i związany z tym wzrost usług BPO oraz
wzrost znaczenia krajów rozwijających się, głównie azjatyckich w procesach
globalizacyjnych. Autorka bardzo trafnie przedstawiła główne tendencje występujące w
procesach internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstw, wykorzystując w
rozważaniach aktualną i liczącą się literaturę przedmiotu.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Globalizacja – kontekst działalności współczesnych
przedsiębiorstw
1.1. Globalizacja – pojęcie i cechy
1.2. Czynniki kształtujące proces globalizacji
1.3. Korporacje transnarodowe jako podmioty procesu globalizacji
1.4. Pomiar stopnia internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstw
1.5. Wpływ korporacji transnarodowych na gospodarki państw
1.6. Podsumowanie
Rozdział 2. Przesłanki międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
2.1. Proces międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
2.2. Teoretyczne ujęcia międzynarodowej działalności przedsiębiorstw
2.2.1. Uwagi wstępne
2.2.2. Teorie handlu międzynarodowego
2.2.3. Teorie produkcji międzynarodowej
2.3. Modele umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
2.3.1. Model sekwencyjny
2.3.2. Model sieciowy
2.3.3. Model przedsiębiorstwa „urodzony globalista”
2.4. Motywy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
2.5. Podsumowanie
Rozdział 3. Wybór kierunków zagranicznej ekspansji i segmentów nabywców
3.1. Kryteria ogólnej oceny rynków zagranicznych
3.2. Ocena konkurencyjności gospodarek państw
3.3. Analiza sektorowa i zasoby przedsiębiorstwa
3.4. Metody selekcji rynków zagranicznych
3.5. Segmenty nabywców na rynkach zagranicznych
3.6. Wybór rynku docelowego w układzie kraj – segment
3.7. Podsumowanie
Rozdział 4. Strategie międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
4.1. Pojęcie strategii międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa
4.2. Strategie ekspansji na rynki zagraniczne w świetle koncepcji H. Igora Ansoffa
4.3. Strategiczne orientacje przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych
4.4. Strategia globalna według koncepcji George’a S. Yipa
4.5. Strategia konfiguracji i koordynacji działań przedsiębiorstw na rynkach
zagranicznych Michaela E. Portera
4.6. Off shoring – strategia delokalizacji funkcji przedsiębiorstwa w skali
międzynarodowej
4.7. Wybrane koncepcje strategii konkurencji
4.8. Podsumowanie
Rozdział 5. Formy wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne
5.1. Rodzaje form wejścia przedsiębiorstw na rynki zagraniczne
5.2. Ekspansja produktowa – eksport
5.3. Ekspansja zasobowa – alianse niekapitałowe
5.3.1. Pojęcie i istota aliansu strategicznego
5.3.2. Alianse – powiązania kooperacyjne niekapitałowe
5.4. Ekspansja kapitałowa
5.4.1. Joint venture – międzynarodowy alians kapitałowy
5.4.2. Inwestycje bezpośrednie
5.5. Przesłanki wyboru form wejścia na rynki zagraniczne
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Formy i kierunki międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
6.1. Wielkość i struktura światowego eksportu i importu w latach 2006–2011
6.2. Międzynarodowe inwestycje bezpośrednie w latach 2006–2011
6.2.1. Wielkość i struktura przepływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych na
świecie
6.2.2. Wielkość i struktura inwestycji typu greenfield
6.2.3. Wielkość i struktura fuzji i przejęć
6.3. Niekapitałowe formy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
6.3.1. Wielkość i struktura niekapitałowych form ekspansji
6.3.2. Produkcja kontraktowa oraz usługi off shoringowe
6.3.3. Umowy franchisingowe
6.4. Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw – studia przypadków
6.4.1. Capgemini – przesłanki wyboru Polski jako miejsca ekspansji
6.4.2. Comarch – kierunki i formy ekspansji polskiego producenta innowacyjnych systemów
informacyjnych
6.5. Trendy i perspektywy międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstw
Zakończenie
Literatura
323 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|