ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

SUBKULTURY A SAMOREALIZACJA


JĘDRZEJEWSKI M. / W PERSPEKTYWIE EDUKACJI I SOCJALIZACJI MŁODZIEŻY

wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 49.00 Twoja cena  46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Subkultury a samorealizacja w perspektywie edukacji i socjalizacji młodzieży


"W niniejszej pracy podejmuję refleksję o tym, że subkultury nie znikają pod wpływem zmian społecznych, ale przybierają inną formę, nazwę i sposoby manifestowania swojej obecności. Prezentują różnego rodzaju orientacje aksjologiczne młodzieży, wartości, normy i kryteria wartościowania.

Aby ukazać ich znaczenie w procesie socjalizacji i edukacji młodzieży, wykorzystuję wiedzę na temat samorealizacji z obszaru filozofii, socjologii, pedagogiki kultury, pedagogiki społecznej i innych subdyscyplin, dostrzegając wartości samorealizacyjne w subkulturach kreatywnych, buntu społeczno-obyczajowego, ucieczki i izolacji czy subkulturach muzycznych, zwłaszcza hip-hopu, jako mozaikę stylów życia, zabawy i kontestacji.

W wyniku otwarcia się polskiej edukacji na ponowoczesne przeobrażenia w świecie zachodnim zaczyna kształtować się wizerunek subkultur jako wielorakich sposobów uczenia się, zdobywania doświadczeń w oparciu o wartości kultury i edukacji. Z tego względu nabiera znaczenia wychowanie humanistyczne, obejmujące główne modele zróżnicowania kulturowego: wielokulturowości i międzykulturowości. Wątek ten najpełniej wyraża egzystencjalną wartość edukacji wielokulturowej z udziałem subkultur własnych i importowanych."

Marek Jędrzejewski


Wprowadzenie

CZĘŚĆ I
SUBKULTURY A SAMOREALIZACJA. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE UWARUNKOWANIA STUDIÓW I REFLEKSJI

Rozdział I
Młodzież jako wyzwanie dla współczesnej edukacji
1.1. Ideologia sukcesu
1.2. Plemiona Sieci
1.3. Poszukiwanie Człowieka w Innych i Obcych
1.4. Od ideologii do imagologii (podsumowanie)

Rozdział II
Tożsamość medialna współczesnej młodzieży
2.1. Subkultury a tożsamość
2.2. Media jako instytucje socjalizacyjne
2.3. W świecie ponurych fikcji
2.4. Internetowa tożsamość
2.5. Couchsurfing - tożsamość w Sieci
2.6. Pokolenie Sieci
2.7. Rozumienie jako kreowanie tożsamości (podsumowanie)

Rozdział III
Fenomen samorealizacji
3.1. Samorealizacja na marginesie
3.2. Marginalizacja subkultur
3.3. Człowiek marginalny
3.4. Samorealizacja a niepowtarzalność ludzka
3.5. W poszukiwaniu źródeł wielowymiarowości
3.6. Teorie postmodernistycznego wychowania

Rozdział IV
Psychologiczne aspekty samorealizacji
4.1. Porażki wzrostu i rozwoju
4.2. Stymulacja samorealizacji
4.3. Stereotyp zwichniętej samorealizacji
4.4. Postmodernistyczne wymiary samorealizacji w subkulturach młodzieżowych
4.5. Autokreacja, czyli kształtowanie siebie

Rozdział V
Psychologia samorealizacji
5.1. Samorealizacja a przetrwanie
5.2. Samorealizacja jako samodoskonalenie się

Rozdział VI
Aksjologia samorealizacji
A. Od integracji do wolności
B. Od indywidualności do zbiorowości
C. Od egoizmu do altruizmu
D. Od dyspozycyjności do samorealizacji
E. Od niewiedzy do wiedzy
F. Od poznania piękna do samoekspresji
G. Od serca do rozumu
6.1. Od subkultur do wychowania (podsumowanie)

Rozdział VII
Adaptacja. Ucieczka. Twórczość
7.1. Sieciowa adaptacja
7.2. Ucieczka w twórczość
7.3. Psychospołeczne aspekty dorastania - typologia subkultur
7.4. Wymiary samorealizacji współczesnych subkultur (podsumowanie)

Rozdział VIII
Samorealizacja wycofania i marginalnosci
8.1. Samorealizacja jako mozaika stylów życia, zabawy i kontestacji (podsumowanie)

CZĘŚĆ II
SUBKULTURY A SAMOREALIZACJA. NOWA PLEMIENNOŚĆ W ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚWIECIE

Rozdział I
Samorealizacja a style życia i kontestacji subkultur młodzieżowych
1.1. Wirtualizacja - stylem potocznej samorealizacji
1.2. Styl postsubkulturowy jako element awangardy XXI wieku
1.3. Pluralizm stylów
1.4. Estetyka stylu psychobilicznego
1.5. HWDP - styl chuligańskiej kontestacji
1.6. Sąuoting jako styl życia
1.7. Styl grunge - prosto ze śmietnika
1.8. Styl neohippisowski
1.9. W stylu discopolowym
1.10. StylsXe
1.11. Styl oldskulowy

Rozdział II
Subkultury zrodzone przez ubóstwo a wykluczenia społeczne
2.1. Doświadczanie ubóstwa
2.2. Dzieci ulicy
2.2.1. Ulica jako miejsce życia
2.2.2. Dziecięce patologie
2.2.3. Nieprzystosowanie społeczne a ubóstwo (podsumowanie)
2.3. Habitus wykluczenia społecznego
2.4. Wrastanie w subkulturę
2.5. Globalizacja a bieda
2.6. Walka o przestrzeń
2.7. Społeczeństwo inkluzyjne czy wykluczające? (podsumowanie)

Rozdział III
Subkultura hip-hopu: twórczy aspekt samorealizacji
3.1. Autentyzm w hip-hopie
3.2. Czym jest hip-hop?
3.3. Odmienne oblicza hip-hopu: od wolności do komercji
3.4. Hip-hop jako globalne przesłanie
3.5. Kobiety w hip-hopie
3.6. Hip-hop w Polsce
3.7. Breakdance - taneczny hip-hop
3.8. Skejci jako subkultura ekstremalna
3.9. Graffiti: subkultura samorealizacji czy wandalizm?
3.10. Polskie graffiti
3.11. Graffiti a kreatywność
3.12. Czy blokers jest hip-hopowcem?
3.13. Hip-hop: od buntu ulicznego do mediów
3.14. Samorealizacja w hip-hopie (podsumowanie

Rozdział IV
Subkultury medialne: bohaterowie wirtualnej samorealizacji
4.1. Subkultury medialne
4.1.1. EMO - beztroskie dziecko Internetu
4.1.2. Subkultura Ano, czyli szklane motyle
4.1.3. Ekstremalny parkour jako droga życia
4.1.4. Medialna socjalizacja
4.1.5. Postmodernizm jako styl myślenia
4.1.6. W stronę ucieczki i izolacji
4.1.7. Sztuka multimedialna a subkultura techno
4.1.8. Popkultura techno
4.1.9. Muzyka techno
4.2. W świecie technomanii
4.2.1. Techno odlot
4.2.2. Subkultura techno jako obszar samorealizacji (podsumowanie)
4.2.3. Od subkultur klasycznych do medialnych
4.2.4. Subkultura ideo-clubbingu
4.2.5. Cyberpunkowy wymiar samorealizacji
4.2.6. Wizje technopolu
4.3. Od punka do cyberpunka
4.3.1. Etyka cyberpunkowa
4.3.2. Styl estetyczny
4.3.3. Subkultura cyberpunka
4.3.4. Sieciowy underground
4.3.5. Subkultura hackerska
4.4. Cybermaniacy
4.4.1. Cybernetyczna samorealizacja
4.4.2. Cybernetyczne subkultury dewiacyjne
4.4.3. Ponowoczesny pejzaż subkultur (podsumowanie)

Rozdział V
Subkultury muzyczne a samorealizacja
5.1. Rock zbuntowany
5.2. Subkulturowe cechy koncertu rockowego
5.3. Mit Woodstocku
5.4. Artystyczna ekspresja a samorealizacja
5.5. "Dzikość" subkultur muzycznych
5.6. Rock jako wyraz autokreacji młodzieży
5.7. Ekspresja buntu
5.8. Autentyczność subkultur muzycznych
5.9. Idee samorealizacji
5.10. Poszukiwanie mistycznych przeżyć (narkotyki i religie)
5.11. Subkultury muzyczne w PRL jako element kultury młodzieżowej
5.12. Subkultury muzyczne w filmie (problem socjalizacji)
5.13. Rockowa rewolucja (podsumowanie)

Zakończenie

Bibliografia


402 strony, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022