|
SUBKULTURY A SAMOREALIZACJA
JĘDRZEJEWSKI M. / W PERSPEKTYWIE EDUKACJI I SOCJALIZACJI MŁODZIEŻY wydawnictwo: ADAM MARSZAŁEK , rok wydania 2013, wydanie I cena netto: 49.00 Twoja cena 46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Subkultury a samorealizacja w perspektywie edukacji i socjalizacji młodzieży
"W niniejszej pracy podejmuję refleksję o tym, że subkultury nie znikają pod
wpływem zmian społecznych, ale przybierają inną formę, nazwę i sposoby
manifestowania swojej obecności. Prezentują różnego rodzaju orientacje aksjologiczne
młodzieży, wartości, normy i kryteria wartościowania.
Aby ukazać ich znaczenie w procesie socjalizacji i edukacji młodzieży,
wykorzystuję wiedzę na temat samorealizacji z obszaru filozofii, socjologii, pedagogiki
kultury, pedagogiki społecznej i innych subdyscyplin, dostrzegając wartości
samorealizacyjne w subkulturach kreatywnych, buntu społeczno-obyczajowego, ucieczki i
izolacji czy subkulturach muzycznych, zwłaszcza hip-hopu, jako mozaikę stylów życia,
zabawy i kontestacji.
W wyniku otwarcia się polskiej edukacji na ponowoczesne przeobrażenia w świecie
zachodnim zaczyna kształtować się wizerunek subkultur jako wielorakich sposobów
uczenia się, zdobywania doświadczeń w oparciu o wartości kultury i edukacji. Z tego
względu nabiera znaczenia wychowanie humanistyczne, obejmujące główne modele
zróżnicowania kulturowego: wielokulturowości i międzykulturowości. Wątek ten
najpełniej wyraża egzystencjalną wartość edukacji wielokulturowej z udziałem
subkultur własnych i importowanych."
Marek Jędrzejewski
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I
SUBKULTURY A SAMOREALIZACJA. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE UWARUNKOWANIA
STUDIÓW I REFLEKSJI
Rozdział I
Młodzież jako wyzwanie dla współczesnej edukacji
1.1. Ideologia sukcesu
1.2. Plemiona Sieci
1.3. Poszukiwanie Człowieka w Innych i Obcych
1.4. Od ideologii do imagologii (podsumowanie)
Rozdział II
Tożsamość medialna współczesnej młodzieży
2.1. Subkultury a tożsamość
2.2. Media jako instytucje socjalizacyjne
2.3. W świecie ponurych fikcji
2.4. Internetowa tożsamość
2.5. Couchsurfing - tożsamość w Sieci
2.6. Pokolenie Sieci
2.7. Rozumienie jako kreowanie tożsamości (podsumowanie)
Rozdział III
Fenomen samorealizacji
3.1. Samorealizacja na marginesie
3.2. Marginalizacja subkultur
3.3. Człowiek marginalny
3.4. Samorealizacja a niepowtarzalność ludzka
3.5. W poszukiwaniu źródeł wielowymiarowości
3.6. Teorie postmodernistycznego wychowania
Rozdział IV
Psychologiczne aspekty samorealizacji
4.1. Porażki wzrostu i rozwoju
4.2. Stymulacja samorealizacji
4.3. Stereotyp zwichniętej samorealizacji
4.4. Postmodernistyczne wymiary samorealizacji w subkulturach młodzieżowych
4.5. Autokreacja, czyli kształtowanie siebie
Rozdział V
Psychologia samorealizacji
5.1. Samorealizacja a przetrwanie
5.2. Samorealizacja jako samodoskonalenie się
Rozdział VI
Aksjologia samorealizacji
A. Od integracji do wolności
B. Od indywidualności do zbiorowości
C. Od egoizmu do altruizmu
D. Od dyspozycyjności do samorealizacji
E. Od niewiedzy do wiedzy
F. Od poznania piękna do samoekspresji
G. Od serca do rozumu
6.1. Od subkultur do wychowania (podsumowanie)
Rozdział VII
Adaptacja. Ucieczka. Twórczość
7.1. Sieciowa adaptacja
7.2. Ucieczka w twórczość
7.3. Psychospołeczne aspekty dorastania - typologia subkultur
7.4. Wymiary samorealizacji współczesnych subkultur (podsumowanie)
Rozdział VIII
Samorealizacja wycofania i marginalnosci
8.1. Samorealizacja jako mozaika stylów życia, zabawy i kontestacji
(podsumowanie)
CZĘŚĆ II
SUBKULTURY A SAMOREALIZACJA. NOWA PLEMIENNOŚĆ W ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚWIECIE
Rozdział I
Samorealizacja a style życia i kontestacji subkultur młodzieżowych
1.1. Wirtualizacja - stylem potocznej samorealizacji
1.2. Styl postsubkulturowy jako element awangardy XXI wieku
1.3. Pluralizm stylów
1.4. Estetyka stylu psychobilicznego
1.5. HWDP - styl chuligańskiej kontestacji
1.6. Sąuoting jako styl życia
1.7. Styl grunge - prosto ze śmietnika
1.8. Styl neohippisowski
1.9. W stylu discopolowym
1.10. StylsXe
1.11. Styl oldskulowy
Rozdział II
Subkultury zrodzone przez ubóstwo a wykluczenia społeczne
2.1. Doświadczanie ubóstwa
2.2. Dzieci ulicy
2.2.1. Ulica jako miejsce życia
2.2.2. Dziecięce patologie
2.2.3. Nieprzystosowanie społeczne a ubóstwo (podsumowanie)
2.3. Habitus wykluczenia społecznego
2.4. Wrastanie w subkulturę
2.5. Globalizacja a bieda
2.6. Walka o przestrzeń
2.7. Społeczeństwo inkluzyjne czy wykluczające? (podsumowanie)
Rozdział III
Subkultura hip-hopu: twórczy aspekt samorealizacji
3.1. Autentyzm w hip-hopie
3.2. Czym jest hip-hop?
3.3. Odmienne oblicza hip-hopu: od wolności do komercji
3.4. Hip-hop jako globalne przesłanie
3.5. Kobiety w hip-hopie
3.6. Hip-hop w Polsce
3.7. Breakdance - taneczny hip-hop
3.8. Skejci jako subkultura ekstremalna
3.9. Graffiti: subkultura samorealizacji czy wandalizm?
3.10. Polskie graffiti
3.11. Graffiti a kreatywność
3.12. Czy blokers jest hip-hopowcem?
3.13. Hip-hop: od buntu ulicznego do mediów
3.14. Samorealizacja w hip-hopie (podsumowanie
Rozdział IV
Subkultury medialne: bohaterowie wirtualnej samorealizacji
4.1. Subkultury medialne
4.1.1. EMO - beztroskie dziecko Internetu
4.1.2. Subkultura Ano, czyli szklane motyle
4.1.3. Ekstremalny parkour jako droga życia
4.1.4. Medialna socjalizacja
4.1.5. Postmodernizm jako styl myślenia
4.1.6. W stronę ucieczki i izolacji
4.1.7. Sztuka multimedialna a subkultura techno
4.1.8. Popkultura techno
4.1.9. Muzyka techno
4.2. W świecie technomanii
4.2.1. Techno odlot
4.2.2. Subkultura techno jako obszar samorealizacji (podsumowanie)
4.2.3. Od subkultur klasycznych do medialnych
4.2.4. Subkultura ideo-clubbingu
4.2.5. Cyberpunkowy wymiar samorealizacji
4.2.6. Wizje technopolu
4.3. Od punka do cyberpunka
4.3.1. Etyka cyberpunkowa
4.3.2. Styl estetyczny
4.3.3. Subkultura cyberpunka
4.3.4. Sieciowy underground
4.3.5. Subkultura hackerska
4.4. Cybermaniacy
4.4.1. Cybernetyczna samorealizacja
4.4.2. Cybernetyczne subkultury dewiacyjne
4.4.3. Ponowoczesny pejzaż subkultur (podsumowanie)
Rozdział V
Subkultury muzyczne a samorealizacja
5.1. Rock zbuntowany
5.2. Subkulturowe cechy koncertu rockowego
5.3. Mit Woodstocku
5.4. Artystyczna ekspresja a samorealizacja
5.5. "Dzikość" subkultur muzycznych
5.6. Rock jako wyraz autokreacji młodzieży
5.7. Ekspresja buntu
5.8. Autentyczność subkultur muzycznych
5.9. Idee samorealizacji
5.10. Poszukiwanie mistycznych przeżyć (narkotyki i religie)
5.11. Subkultury muzyczne w PRL jako element kultury młodzieżowej
5.12. Subkultury muzyczne w filmie (problem socjalizacji)
5.13. Rockowa rewolucja (podsumowanie)
Zakończenie
Bibliografia
402 strony, Format: 16x22,5 cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|