|
JA I PROCESY SAMOREGULACJI
HUFLEJT-ŁUKASIK M./RÓŻNICE MIĘDZY ZDROWIEM A ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 47.30 Twoja cena 44,94 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ja i procesy samoregulacji
różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi
Książka zawiera wiedzę i przegląd koncepcji z zakresu Ja,
samoregulacji, w tym procesów uwagi, a także samooceny. Autorka przedstawia obraz
zaburzeń psychicznych w kontekście samoregulacji.
Mirosława Huflejt-Łukasik opisuje, w jaki sposób funkcjonuje
jednostka, kiedy napotyka nowe dla siebie sytuacje bądź spotyka się z trudnościami w
życiu spowodowanymi problemami i zaburzeniem psychicznym. Istotą jest pokazanie roli Ja,
mechanizmów samoregulacji, w tym procesów uwagi, także konsekwencji dla stanu
emocjonalnego osoby, jej samooceny. Autorską koncepcję i badania poświęca przede
wszystkim różnicom między osobami zdrowymi a osobami z zaburzeniami psychicznymi
(zaburzeniami lękowymi, depresją, schizofrenią). Pokazuje znaczenie struktury Ja
idealnego dla funkcjonowania osoby, samoregulacji.
Książka jest adresowana głównie do psychologów, studentów
psychologii, ale także reprezentantów innych nauk społecznych, humanistycznych,
medycznych. Może stanowić pomocną lekturę dla praktyków zajmujących się pomaganiem,
w tym psychoterapią. Zawarte koncepcje i rezultaty badań pozwalają lepiej zrozumieć
funkcjonowanie osoby w sytuacji zmian i w obliczy trudności – problemów psychicznych
czy zaburzeń psychicznych.
Dr Mirosława Huflejt-Łukasik pracuje w Katedrze
Psychopatologii i Psychoterapii Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Badania
i publikacje naukowe autorki dotyczą głównie problematyki struktury Ja, kierowania
uwagi oraz różnic w tym zakresie między osobami zdrowymi i osobami z zaburzeniami
psychicznymi. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajduje się także temat zmian –
pozytywnych i negatywnych – doświadczanych przez ludzi, oraz skutków tych zmian dla
dobrostanu osoby. W swoich publikacjach zajmuje się też tematyką kompetencji
psychoterapeuty i coacha, w tym etyką zawodową obu tych form pomagania. Laureatka
zespołowej nagrody I stopnia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za publikacje
Psychoterapia. Teoria, Psychoterapia. Praktyka, Psychoterapia. Badania i szkolenie pod
redakcją L. Grzesiuk; współautorka książek polskich i obcojęzycznych oraz autorka i
współautorka artykułów naukowych (w tym m.in. w Stress and Health, Polish
Psychological Bulletin) i popularyzujących wiedzę psychologiczną. Jest także
praktykiem, coachem i psychoterapeutą (The European Certificate of Psychotherapy).
WPROWADZENIE
WZAJEMNE RELACJE MIĘDZY JA, TOŻSAMOŚCIĄ, SAMOOCENĄ I SAMOREGULACJĄ
Ja, poczucie tożsamości i samoocena
Samoregulacja
Zdolność do samoregulacji a zdrowie psychiczne
I. JA I TOŻSAMOŚĆ
1. Pojęcia "Ja" i "tożsamość"
1.1. Czym jest Ja?
1.2. Czym jest tożsamość i jej rozwój?
1.3. Wiliam James - rozumienie Ja i tożsamości
1.4. Obraz Ja
1.5. Klarowność obrazu Ja
2. Koncepcje Ja
2.1. Koncepcje treści Ja
2.1.1. Koncepcja możliwych Ja
2.2. Koncepcje struktury Ja
2.2.1. Organizacja Ja a samoocena i przystosowanie: przedziałowość Ja
2.2.2. Organizacja Ja a samoocena i przystosowanie: złożoność Ja
2.3. Koncepcje procesów w Ja - podejście dynamiczne
2.3.1. Nowe sformułowanie teorii rozbieżności Ja
2.3.2. Integracyjny model Ja
3. Dynamika zmian w Ja: stabilne vs. zmienne
3.1. Rozwój Ja
3.2. Przystosowanie się do zmian: znaczenie struktury Ja
3.3. Ochrona Ja
II. SAMOREGULACJA I PROCESY UWAGI
4. Pojęcie samoregulacji: samoregulacja a samokontrola
4.1. Koncepcja dwóch trybów kontroli działania: samoregulacji i samokontroli
5.Koncepcje samoregulacji
5.1. Teoria samoświadomości
5.2. Samoregulacja i rola emocji - cybernetyczny model procesów kontroli i uwagi
5.2.1. Samoregulacja - cele i informacja zwrotna
5.2.2. Samoregulacja a emocje
5.2.3. Sprawność i zaburzenia procesów samoregulacji
5.3. Zdolność do samoregulacji jako zasób: świadoma samoregulacja
5.4. Automatyczna samoregulacja
5.4.1. Automatyczna samoregulacja procesów poznawczych, emocji i zachowań
5.4.2. Tworzenie się automatycznej samoregulacji
5.5. Koncepcja regulacji zachowań - elastyczność procesów samoregulacji
6. Uwaga i samoregulacja
6.1. Uwaga jako istotny element samoregulacji: autokoncentracja
6.1.1. Uwaga i samoświadomość a funkcje monitorowania i kontroli
6.1.2. Autokoncentracja a różnice indywidualne
6.1.3. Autokoncentracja a emocje i samoregulacja
6.2. Zaburzenia uwagi i samoregulacji
6.2.1. Przyczyny zaburzonej samoregulacji: znaczenie autokoncentracji i struktury Ja
6.2.2. Ruminacje a autokoncentracja i samoregulacja
6.3. Koncepcja kierowania uwagi odpowiednio do kontekstu
6.3.1. Uwaga a samoregulacja - błędy w samoregulacji
6.3.2. Deficyty w zakresie kierowania uwagi a zaburzenia psychiczne
6.4.Model psychopatologicznej autokoncentracji w relacji do zaburzeń klinicznych
III. SAMOOCENA, JA I SAMOREGULACJA
7. Samoocena i jej związki z funkcjonowaniem osoby
7.1. Samoocena
7.2. Samoregulacja - motywy związane z samooceną i Ja, czyli funkcje samooceny
7.3.Ja symboliczne i motywy wartościowania, czyli znaczenie samooceny dla przystosowania
7.4.Teoria socjometru - samoocena i samoregulacja, czyli uzyskiwanie akceptacji innych
7.5.Rozwój i ochrona Ja, czyli samoocena jako obrona przed lękiem
7.6. Dążenie do pozytywnej samooceny
7.7. Samoocena a Ja, relacje z innymi oraz ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych
8. Autokoncentracja a Ja i samoocena
8.1. Autokoncentracja a samoocena
8.2. Teoria samoświadomości jako model motywacji związanych z Ja, czyli znaczenie
autokoncentracji
8.3. Samoorganizacja Ja a autorefleksja
8.4. Autokoncentracja i samoregulacja a zmiana w życiu osoby i zaburzenia psychiczne
IV. KONTEKSTY SAMOREGULACJI: ZMIANA W ŻYCIU OSOBY ORAZ ZABURZENIA PSYCHICZNE
9. WPŁYW ZM IAN I ZDARZEŃ ŻYCIOWYCH NA OSOBĘ - JEJ JA, SAMOOCENĘ I FUNKCJONOWANIE
10. ZABURZENIA PSYCHICZNE: ZABURZENIA LĘKOWE, DEPRESJA, SCHIZOFRENIA
10.1. ZABURZENIA LĘKOWE
10.2. DEPRESJA
10.3. DEPRESJA A LĘK
10.3.1.Trójelementowy model objawów lęku i depresji
10.3.2. Koncepcje poznawcze: treść myśli, uwaga oraz zniekształcenia poznawcze u osób
z lękiem i u osób z depresją
10.3.3. Podatność na zaburzenia lękowe i na depresję
10.4. Schizofrenia
10.5. Schizofrenia a depresja
10.6. Hierarchiczne ujęcie syndromów chorobowych: depresja, lęk a inne zaburzenia, w
tym schizofrenia
11. Autokoncentracja a zaburzenia psychiczne i radzenie sobie ze stresem
11.1. Autokoncentracja a ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych - zaburzona
samoregulacja
11.2. Autokoncentracja a zdolność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i stresem. Obraz
zaburzeń
12. Różnice między zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi w zakresie Ja oraz
samoregulacji. Rola autokoncentracji i samooceny
12.1. Ja, relacje z innymi a zaburzenia psychiczne
12.2. Teoria samoświadomości, perseweracji samoregulacji oraz depresyjnego stylu
autokoncentracji
12.3. Ja, samoocena i autokoncentracja a zaburzenia psychiczne. Znaczenie Ja idealnego
12.4. Charakterystyka Ja i procesy samoregulacji - różnice między zdrowiem a
zaburzeniami psychicznymi
V. BADANIA WŁASNE
13. PYTANIA BADAWCZE I HIPOTEZY
14. BADANIE
15. I i II ZNACZENIE ZMIAN W ŻYCIU A KLAROWNOŚĆ OBRAZU JA, AUTOKONCENTRACJA I OBJAWY
PSYCHOP ATOLOGICZNE
14.1. WPROWADZENIE DO BADAŃ I I II
14.1.1. Plan badań
14.1.2. Sposób pomiaru zmiennych
14.1.3. Procedura
14.2. Badanie I. Pozytywna zmiana w życiu: podjęcie pierwszej pracy
14.2.1. Osoby badane
14.2.2.Wyniki
14.2.3. Omówienie wyników
14.3. Badanie II. Negatywna zmiana w życiu osoby: utrata pracy
14.3.1. Osoby badane
14.3.2.Wyniki
14.3.3. Omówienie wyników
15. Badanie III i IV. Zależności między klarownością obrazu Ja, cechami struktury Ja
idealnego a samooceną i autokoncentracją
15.1.Badanie III. Zależności między klarownością obrazu Ja, cechami struktury Ja
idealnego a samooceną i autokoncentracją u osób zdrowych
15.1.1. Plan badania
15.1.2. Sposób pomiaru zmiennych
15.1.3. Osoby badane i procedura badania
15.1.4.Wyniki
15.1.5. Omówienie wyników
15.2.Badanie IV. Zależności między klarownością obrazu Ja a samooceną i
autokoncentracją-porównanie osób zdrowych i osób z zaburzeniami psychicznymi
15.2.1. Plan badania
15.2.2. Sposób pomiaru zmiennych
15.2.3. Osoby badane i procedura badania
15.2.4.Wyniki
15.2.5. Omówienie wyników
16. Badanie V i VI. Cechy struktury Ja idealnego i autokoncentracją - różnice między
zdrowiem a zaburzeniami psychicznymi
16.1. Wprowadzenie
16.1.1. Plan badań
16.1.2. Sposób pomiaru zmiennych
16.2.Badanie V. Cechy struktury Ja idealnego oraz autokoncentracją u osób zdrowych,
osób z depresją i osób z lękiem
16.2.1. Osoby badane
16.2.2.Wyniki
16.2.3. Omówienie wyników
16.3. Badanie VI. Cechy struktury Ja idealnego oraz autokoncentracją u osób zdrowych,
osób z depresją i osób ze schizofrenią
16.3.1. Osoby badane
16.3.2.Wyniki
16.3.3. Omówienie wyników
17. Charakterystyka Ja i procesy samoregulacji - podsumowanie wyników badań
17.1. Zmiana a samoregulacja
17.2. Zaburzenia psychiczne a samoregulacja
VI. BIBLIOGRAFIA
VII. INDEKS NAZWISK
VIII. INDEKS RZECZOWY
322 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- MOSTY ZAMIAST MURÓW. PODRĘCZNIK KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ RED. STEWART J.
- 40 PRAC BADAWCZYCH KTÓRE ZMIENIŁY OBLICZE PSYCHOLOGII HOCK R.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|