ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 46.50 44,18   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZABAWA W DOBIE SPOŁECZEŃSTWA KONSUMPCYJNEGO SZKICE O LUDYZMIE ...


KANTOR R.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 46.50 Twoja cena  44,18 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zabawa w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego

Szkice o ludyzmie, ludyczności i powadze, a w istocie o jej braku.


Społeczeństwo polskie stało się w ostatnim dwudziestoleciu społeczeństwem konsumpcyjnym ze wszystkimi tego faktu konsekwencjami. Sąd taki wydaje się słuszny przede wszystkim w odniesieniu do mieszkańców miast dużych i średniej wielkości, liczących nie mniej niż 150–200 tys. ludności.

W miastach takich zachodzą procesy, które pozwalają mówić nie tylko o społeczeństwie konsumpcyjnym, ale wręcz o społeczeństwie konsumpcji zabawy.

W moim przekonaniu następuje w polskim społeczeństwie miejskim (analizowano miasto Kraków) proces „uludyczniania kultury”, przez wielu badaczy nazywany - raczej niesłusznie- „karnawalizacją kultury”. Proces ten oznacza ustawiczne rozszerzanie się społecznego zasięgu zabawy, mnożenie się jej form, ogarnianie przez nią nowych obszarów czy dziedzin życia społeczno-kulturowego, także tych, które były dotychczas sferami powagi, jak nauka, wiedza naukowa, religia itd.

Zabawa niesie wiele pożytków dla jednostki i dla społeczeństwa. Jednak proces „uludyczniania kultury”, rugowania z życia społecznego i kultury powagi, powszechne uleganie hedonizmowi, dążenie do osiągania permanentnej przyjemności, narastająca dominacja zabawy i rozrywki nad innymi formami aktywności człowieka, oznacza kształtowanie się tego, co James E. Combs nazwał z przekąsem nowym wiekiem ludycznym, oraz panowanie nowego homo ludens, człowieka zabawy ery konsumpcyjnej. To może budzić niepokój, iż społeczeństwo konsumpcyjne istotnie „zabawi się na śmierć”, jak wieszczył Neil Postman.

Wyrażam uznanie Autorowi za podjęcie ważnego i doniosłego ? z punktu widzenia społecznego ? tematu badawczego. Opracowanie należy do nielicznych, które tak dogłębnie dokonują analizy problematyki ludyczności na gruncie polskim. Poszczególne rozdziały charakteryzują się przejrzystą konstrukcją, logicznością wywodów, trafnością określeń i głębią przemyśleń. Rozprawa z pogranicza antropologii kulturowej i socjologii kultury zadziwia bogactwem omawianych zjawisk natury społeczno-kulturowej.Lekturę tej publikacji szczególnie zalecam studentom kulturoznawstwa, pedagogiki, socjologii i antropologii kulturowej. Książka ta powinna też trafić do pracowników placówek kulturalnych, wydziałów kultury, urzędników miejskich i powiatowych. Ich wiedza na temat ludyzmu i mechanizmów jego przemian we współczesnym świecie powinna być stale uzupełniana.

Z recenzji dra hab. Ludwika Kozołuba, prof. UO


Wstęp 11

I. Kultura konsumpcji zabawy  15
Dyktat poglądów Johana Huizingi  16
Dwie rzeczywistości: „rzeczywista” i „na niby”. Poglądy Wincentego Okonia   18
Społeczeństwo konsumpcji i jak ono kształtuje konsumenta zabawy  20
Niedojrzałość i hedonizm w społeczeństwie konsumpcji zabawy  25
Karnawalizacja, ludyzacja, uludycznienie kultury konsumpcyjnej  28
Zakończenie  30

II. Ludyczność współczesnego miasta. Od tradycyjnych zabaw do nowych rozrywek 33
Spektakle związane z miejskimi tradycjami Krakowa  35
Spektakle związane z tradycjami ludowymi  41
Spektakle luźno związane z miastem, choć nie bez znaczenia dla jego promocji  48
Ludyczne spektakle patriotyczne  52
Spektakle kurioza  54
Podsumowanie  69

III. Rekreacja – majówka – współczesny piknik. Czterysta lat ludycznego zwyczaju  71

IV. Nowe przestrzenie zabawy. Supermarkety jako domy popkultury.
Bonarka w oczach studentów  99
Nowe przestrzenie zabawy  99
Supermarkety jako domy popkultury  105
Bonarka w opinii studentów  110

V. Zabawa historią – zabawa w historię  129
Spektakl I. Szarża na Błoniach  132
Spektakl II. Deszczowa kopia Matejki  133
Spektakl III. Wjazd palatyna Ottheinricha  134
Spektakl IV. Autobusowa lekcja historii  134
Spektakl V i VI. Gry miejskie: „Domino dynastyczne” oraz „Rozpędzili demonstrantów” – happening historyczny  135
Spektakl VII. Traktorzystki w pochodzie  137
Spektakl VIII. „Przybył, zobaczył, Bóg zwyciężył”  138
Przykład I. Spektakl IX. Eksperyment według Cezara  140
Przykład II. Spektakl X. Kultura bez gwoździ  142
Przykład III. Spektakl XI. Powrót wikingów  144
Przykład IV. Spektakl XII. Historia na żywo  145

VI. Nauka i wiedza w ludycznych spektaklach w przestrzeniach współczesnego miasta  149

VII. Poznaj Innego poprzez zabawę, czyli nie trzeba jechać do Afryki, aby skosztować nasion baobabu  167
Wstęp  167
Tabor na Błoniach i bielenie patelni  169
Kule, walczyki, bukiniści oraz młode wino – Francja w Krakowie  171
Polskie muzułmanki – życie w chuście  174
Chiński Nowy Rok, Japoński Dzień Dziecka i Indyjskie Święto Wiosny  175
Wszyscy jesteśmy Irlandczykami. Szkockie skakanie  182
Boskie Buenos w Krakowie, uderzenie tańcem  184
Smok mówi suahili, nie trzeba jechać do Afryki, aby skosztować nasion baobabu  190
Tygrysy na Święcie Dziękczynienia, gra samurajów i curling po krakowsku  193
Poczęstunek albo psikus oraz randki w tramwaju  196
Zakończenie  199

VIII. Spektakle ludyczne w służbie regionalizmu  201
Wstęp  201
Spektakl I. Buty, krasnoludki i Tatarzy  204
Spektakl II. Bociany, „skalaki z nietoperzem”, żubry, koziołek, dinozaury, renifery i wieprze  208
Spektakl III. Sami swoi. Rancho, seksmisja, kapitan Kloss i inni popkulturowi bohaterowie   214
Spektakl IV. Posadzić drzewo... i zbudować (odbudować) zamek  217
Spektakl V. Co nam da wampir-ludożerca?  220
Zakończenie  221

IX. Religia w zdradzieckim uścisku kultury konsumpcyjnej 225
Spektakl I. Happening duszpasterza  226
Spektakl II. Biskup tańczy, śpiewa i opowiada  227
Spektakl III. Cappuccino dla Afryki  230
Spektakl IV. Pokropione zwierzęta  234
Spektakl V. Cymbergaj i modlitwa przez taniec  236
Spektakl VI. Zrób się na bóstwo w czasie postu  239
Spektakl VII. Sposób na wspólne świętowanie  243
Spektakl VIII. Bieg z różańcem i pływanie  244

Zakończenie  249

Bibliografia  255


264 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022