ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TWARZE EMOCJE CHARAKTERY


SKORUPA E. / LITERACKA PRZYGODA Z WIEDZĄ O WYGLĄDZIE CZŁOWIEKA

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2013, wydanie I

cena netto: 46.70 Twoja cena  44,37 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Twarze emocje charaktery

Literacka przygoda z wiedzą o wyglądzie człowieka


Książka Ewy Skorupy należy do nader nielicznych dotąd w polskim literaturoznawstwie prac, które wnoszą własny oryginalny wkład w nowy, a ważny w humanistyce nurt badań nad rolą emocji i emocjonalności w kulturze, sztuce, w ludzkich działaniach, zachowaniach oraz psychologicznych i społecznych mechanizmach nimi sterujących.

Swe pionierskie i monograficzne zarazem studium Ewa Skorupa podzieliła na dwie części. Jedna stanowi pierwsze w tej skali i kompletności w polskiej literaturze przedmiotu kompendium wiedzy o XIX-wiecznych naukowych poglądach na symptomatologię charakterów ludzkich, czy też semiotykę uczuć, odszyfrowywanych z wyglądu zewnętrznego. Część druga natomiast zawiera siedem interpretacyjnych „studiów przypadków”, analizujących powieści autorstwa Balzaka, Dickensa, Jeża, Kraszewskiego, Orzeszkowej, Prusa i Sienkiewicza. Książka Ewy Skorupy to – w moim przekonaniu – poważne osiągnięcie naukowe; podejmujące oryginalną problematykę, przemyślane i dobrze skonstruowane. Dzieło, które systematycznie i przekonująco ukazuje, ogólnie biorąc, związki między XIX-wieczną wiedzą o człowieku a literaturą.

Z recenzji prof. dr. hab. Ryszarda Nycza


Ewa Skorupa – profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor habilitowany, literaturoznawca, autorka książek: Lwowska satyra polityczna na łamach czasopism humorystyczno-satyrycznych epoki pozytywizmu (Kraków 1992), Polnische Druckschriften in Deutschland (Liechtenstein 1996), Polskie symbole kulturowe przed sądem pruskim. O podburzanie do gwałtów… (Kraków 2004) oraz licznych artykułów, m.in.: Filozofia o Falbankach (2008), Germańskość kontra słowiańskość (2010), Histeryczki i mizogini (2011), Nacjonalizm polski i niemiecki w konfrontacji (2011), W kręgu kobiecych sensacji i sensacji o kobietach (2011), Thanatos Malczewskiego i poetyckie wyobrażenia śmierci (2012). Współautorka podręcznika Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych (cz. 1 i 2, Kraków 2010). Zajmuje się historią literatury pozytywizmu i Młodej Polski, historią książki XIX i XX stulecia, dziejami cenzuralnymi polskich symboli kulturowych, sposobami portretowania bohaterów literackich, ekspresją twarzy i ciała w literaturze pięknej, książką jako dziełem sztuki.


CZĘŚĆ PIERWSZA

FUNDAMENTY DAWNE

Rozdział pierwszy. Historia fizjognomiki, patognomiki i frenologii 17
1. Wprowadzenie  17
2. Początki fizjognomiki – historia  20
3. Fizjognomika – definicje i podziały  28
4. Johann Caspar Lavater – fizjognomika.Między „nauką i magią”  40
5. Architektura twarzy – wskazówki fizjognomiczne  56
6. Fizjognomika w Polsce  65
7. Fizjognomika a malarstwo i literatura  68
8. Piękno i brzydota według fizjognomiki  78
9. Georg Christoph Lichtenberg i jego polemika z Lavaterem  82
10. Patognomika  87
11. Franz Joseph Gall – twórca frenologii  91
12. Cesare Lombroso – fizjognomika kryminalna  114
13. Michał Wiszniewski – Charaktery rozumów ludzkich  115

Rozdział drugi. Historia ekspresji (mimika i gestyka) 119
1. Mimika jako ekspresja emocji  119
2. Mimika szczegółowa  124
3. Johann Jacob Engel – gestyka  127
4. Charles Bell – Anatomia i filozofia ekspresji  135
5. Theodor Piderit – leksykon mimiki twarzy  137
6. Karol Darwin i jego badania nad wyrazem mimicznym  144
7. „Wyraz mimiczny” – objaśnienia  152

FUNDAMENTY NOWE

Rozdział trzeci. Fizjognomika, patognomika i mimika w XX wieku. Badania współczesne 163
1. Komunikacja niewerbalna – definicje  163
2. Dwudziestowieczni fizjognomicy i patognomicy  175
3. Współcześni badacze ekspresji twarzy  179
4. Współcześni badacze gestyki  183
5. Perspektywa socjologiczna  190
6. Podsumowanie  198

CZEŚĆ DRUGA

INTERPRETACJE

Wprowadzenie  203

KONTEKSTY EUROPEJSKIE

Rozdział czwarty. Honoriusz Balzak – Ojciec Goriot  209
1. Wprowadzenie  209
2. Lavater w praktyce literackiej  213
3. Twarze – ubrania – mieszkania  217
4. Kategorie piękna  233
5. Ekspresja spojrzenia  236
6. Gestyka  242
7. Semiotyka namiętności  244

Rozdział piąty. Karol Dickens – Wielkie nadzieje  255
1. Wprowadzenie  255
2. Portrety fizjognomiczne  257
3. Wygląd – zachowanie – ubranie  266
4. Ekspresja spojrzenia  272
5. Gestyka  278
6. Emocja strachu, wściekłości i wstydu  281

POLSCY POWIEŚCIOPISARZE XIX WIEKU. PÓŹNI ROMANTYCY

Rozdział szósty. Tomasz Teodor Jeż – Uskoki  291
1. Wprowadzenie  291
2. Portrety fizjonomiczne męskich bohaterów  296
3. Ekspresja miłości (Ojczyzna i kobieta)  302
4. Portrety fizjonomiczne kobiet  304
5. Ekspresja twarzy  308
6. Ekspresja oczu  315
7. Łza  323
8. Gestyka  326
9. Doświadczenie ciała i cielesności  330

Rozdział siódmy. Józef Ignacy Kraszewski – Ada. Sceny i charaktery z życia powszedniego  335
1. Prolegomena  335
2. Portrety fizjonomiczne Ady i Roberta  341
3. Brzydkie panny, ładne panny  355
4. Inni mężczyźni – przypis pierwszy  358
5. Fizjonomiczny portret malarski – przypis drugi  359
6. Ekspresja twarzy  361
7. Ekspresja oczu  371

KLASYCY POZYTYWIZMU

Rozdział ósmy. Eliza Orzeszkowa – Pan Graba 381
1. Fascynacja fizjonomiką  381
2. Portret fizjonomiczny hochsztaplera i jego maski  384
3. Portret Kamili jako „energicznej piękności”  390
4. Portrety fizjonomiczne innych postaci powieściowych  395
5. Kategorie estetyczne: piękno i brzydota  402
6. Ekspresja twarzy  405
7. Ekspresja oczu  414
8. Śmiech jako element charakteryzacyjny  418
9. Zakończenie  420

Rozdział dziewiąty. Bolesław Prus – Lalka  423
1. Prolegomena  423
2. Portrety (nie)fizjonomiczne  428
3. Oczy i spojrzenia  440
4. Sto dwadzieścia jeden rumieńców  451
5. O emocjach  460
6. Gestyka  469
7. Epilog  478

Rozdział dziesiąty. Henryk Sienkiewicz – Rodzina Połanieckich   481
1. Prolegomena  481
2. Portrety fizjognomiczne  484
3. Twarze – malarskie wizerunki – klimaty  499
4. Ekspresja spojrzenia (etiudy o oczach)  504
5. Afekty, wzruszenia, nastroje  512
6. Varia (gesty, dotyk, płacz i śmiech)  518
7. Podsumowanie  523

Zakończenie  527
Literatura w wyborze  535
Spis ilustracji  545
Indeks nazwisk  549


556 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022