Wizerunek Rosji i Stanów Zjednoczonych w polskich tygodnikach opinii po 1991 roku
Rosja i Stany Zjednoczone to państwa od początku lat dziewięćdziesiątych
znajdujące się w centrum ścisłego zainteresowania polskich tygodników opinii. Jego
przedmiotem były najważniejsze wydarzenia na scenie politycznej i przemiany
społeczno-ekonomiczne, które znalazły swoje odzwierciedlenie w różnych gatunkach
informacyjnych i publicystycznych. Za pomocą takiego analityczno-syntetycznego ujęcia
rosyjskiej i amerykańskiej rzeczywistości tygodniki opinii kształtowały wizerunek obu
krajów zarówno wśród stałych czytelników tego segmentu prasy, jak i szerszej opinii
publicznej.
Książka jest próbą odtworzenia wizerunku Rosji i USA w trzech magazynach
społeczno-politycznych: „Polityce", „Wprost" i „Newsweeku",
wyjaśnia czynniki wpływające na kształtowanie prasowego obrazu państwa oraz rolę
tygodników opiniotwórczych.
Agata Krzywdzińska - dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o
polityce. Pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Rosji i Europy Wschodniej Uniwersytetu
Jagiellońskiego. Pracę doktorską obroniła w Instytucie Nauk Politycznych UJ w
listopadzie 2010 roku. Jest absolwentką pięcioletnich studiów filologii polskiej,
dwuletnich uzupełniających w dziedzinie rosjoznawstwa i dwuletnich podyplomowych z
zakresu dziennikarstwa.
I.
Wprowadzenie metodologiczne do badanej problematyki 7
1. Wybór problematyki, cel badań, hipotezy badawcze 7
2. Metodologia badań prasoznawczych. Analizy treści a analiza zawartości prasy 13
3. Kategoryzacja materiału prasowego, zasięg czasowy badania 17
II.
Zagadnienie wizerunku prasowego kraju. Czynniki wpływające na wizerunek
państwa w świecie 19
1. Definicja wizerunku prasowego państwa 19
2. Informowanie o wydarzeniach ze świata w serwisach zagranicznych 21
3. Selekcja informacji, koncepcja „uramowienia” i agenda setting w strukturze
informacji zagranicznej 25
4. Stereotypy dotyczące Rosji i USA i ich wpływ na obraz kraju w prasie 28
5. Znaczenie obiektywizmu dziennikarskiego i wpływ języka artykułów prasowych na
kształtowanie obrazu państw 32
6. Działania dyplomacji tradycyjnej w kształtowaniu wizerunku Rosji na świecie 37
7. Rola public relations i dyplomacji publicznej w kształtowaniu wizerunku USA na
świecie 40
III.
Wpływ transformacji systemowej w Polsce w 1989 roku na zmiany własnościowe
w tygodnikach opinii 45
1. „Wprost” 50
2. „Polityka” 54
3. „Newsweek Polska” 58
IV.
Analiza jakościowa publikacji dotyczących Rosji i USA 65
1. Wizerunek Rosji w „Polityce” – 1992 rok 65
2. Wizerunek Rosji we „Wprost” – 1992 rok 80
3. Wizerunek USA w „Polityce” – 1992 rok 95
4. Wizerunek USA we „Wprost” – 1992 rok 105
5. Wizerunek Rosji w „Polityce” – 1993 rok 111
6. Wizerunek Rosji we „Wprost” – 1993 rok 132
7. Wizerunek USA w „Polityce” – 1993 rok 145
8. Wizerunek USA we „Wprost” – 1993 rok 151
9. Wizerunek Rosji w „Polityce” – 1994 rok 163
10. Wizerunek USA w „Polityce” – 1994 rok 174
11. Wizerunek Rosji we „Wprost” – 1994 rok 181
12. Wizerunek USA we „Wprost” – 1994 rok 191
13. Wizerunek Rosji w „Polityce” – 1995 rok 196
14. Wizerunek USA w „Polityce” – 1995 rok 207
15. Wizerunek Rosji we „Wprost” – 1995 rok 211
16. Wizerunek USA we „Wprost” – 1995 rok 225
17. Podsumowanie cząstkowe publikacji dotyczących Rosji i USA z lat 1992–1995
229
18. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” – 2001 rok 235
19. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” – 2002 rok 239
20. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” – 2003 rok 242
21. Wizerunek Rosji w „Newsweeku” – 2004 rok 245
22. Wizerunek USA w „Newsweeku” – 2001 rok 249
23. Wizerunek USA w „Newsweeku” – 2002 rok 260
24. Wizerunek USA w „Newsweeku” – 2003 rok 271
25. Wizerunek USA w „Newsweeku” – 2004 rok 281
26. Podsumowanie cząstkowe publikacji dotyczących Rosji i USA z lat 2001–2004
286
27. Wizerunek Rosji i Stanów Zjednoczonych w polskich tygodnikach opinii (weryfikacja
hipotez badawczych i synteza obrazu) 287
Zakończenie 293
Bibiliografia 295
308 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka