Relacje i komunikacja w świecie medycznym
Tematyka książki obejmuje zagadnienia istotne dla
prawidłowego funkcjonowania każdej organizacji. W szpitalach, podobnie jak w innych
organizacjach, dochodzi do niepożądanych zjawisk w relacjach międzyludzkich i do
zaburzeń w systemie komunikacji. Książka ta jest próbą znalezienia rozwiązania tych
nieprawidłowości i powinna zainteresować w równym stopniu kadrę zarządzającą, jak
i pracowników oraz organy właścicielskie szpitali. Na szczególną uwagę zasługuje
prezentacja wyników rozległych badań empirycznych przeprowadzonych w szpitalach naszego
województwa.
Z przedmowy Wicemarszałka Województwa Dolnośląskiego Jerzego
Łużniaka
Książka jest oparta na bardzo dużej liczbie danych empirycznych. Wysoko oceniam
wkład pracy autora. Sądzę, że publikacja nie tylko będzie źródłem wiedzy dla
studentów kierunków medycznych oraz ekonomicznych, lecz także stanie się użyteczna
dla zarządzających szpitalami.
Z recenzji dr. hab. Janusza Klisińskiego, profesora Akademii
Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej,
Rektora Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Legnicy w latach 2003-2005
Przedmiotem badania są relacje międzyludzkie oraz między grupami. Ich owocem
są wnioski zawierające sposoby eliminacji barier i czynników uniemożliwiających
prawidłowe relacje międzypracownicze. [...] Część empiryczna jest mocną stroną tego
opracowania. Praca zyskuje naukowy charakter, wzbogacając wiedzę z zakresu relacji
między grupami zawodowymi i komunikacji w szpitalach.
Z recenzji dr. hab. n. med. Jerzego Błaszczuka, Uniwersytet
Medyczny we Wrocławiu,
Prorektora do spraw naukowo-dydaktycznych w Państwowej Medycznej
Wyższej Szkole Zawodowej w Opolu w latach 2008-2012
Marcin Kęsy uzyskał stopień doktora w dziedzinie nauk ekonomicznych
w zakresie nauk o zarządzaniu na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2006 roku. W latach
2007-2009 pełnił funkcję Prorektora ds. Nauczania w Państwowej Wyższej Szkole
Zawodowej w Wałczu. W 2010 roku odbył staż naukowo-dydaktyczny na Université Paris
XIII.
Jest członkiem Zespołu Badań nad Organizacją i Zarządzaniem Szpitalami „Avicenna”
w Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego. Brał udział w
czterech projektach badawczych. Uczestniczy w działaniach Stowarzyszenia Menedżerów
Opieki Zdrowotnej (STOMOZ).
W pracach naukowych zajmuje się zarządzaniem zasobami ludzkimi ze szczególnym
uwzględnieniem kompetencji menedżerskich personelu medycznego.
Jest autorem lub współautorem 53 publikacji naukowych, w tym dwóch monografii
indywidualnych, oraz współredaktorem naukowym pracy zbiorowej Innowacje organizacyjne w
szpitalach wydanej w Wydawnictwie Wolters Kluwer w 2011 roku.
Przedmowa 7
Wstęp 9
ROZDZIAŁ I. Analiza środowiska zewnętrznego i wewnętrznego podmiotów
leczniczych 11
1.1. Charakterystyka systemu ochrony zdrowia 11
1.2. Instytucje świadczące usługi zdrowotne oraz promocję zdrowia 15
1.3. Identyfikacja otoczenia zewnętrznego podmiotów leczniczych
18
1.4. Identyfikacja otoczenia wewnętrznego szpitali 23
1.5. Struktura pracownicza w szpitalach 25
ROZDZIAŁ II. Teoretyczne aspekty relacji i komunikacji w szpitalach
31
2.1. Współodpowiedzialność pracowników za organizację pracy w
szpitalach 32
2.2. Stereotypy grupowe i zawodowe 34
2.3. Konflikty występujące w organizacji 38
2.4. Jakość kultury organizacji 40
2.5. Czynniki wpływające na komunikację w szpitalach 42
2.6. Analiza procesu komunikacji w szpitalach 48
ROZDZIAŁ III. Metodologia badań 53
3.1. Prezentacja pola badawczego 53
3.2. Charakterystyka narzędzi pomiarowych 54
3.3. Dobór próby badawczej 54
3.4. Opis i wnioski z badania pilotażowego 55
3.5. Wprowadzenie do badań głównych 56
3.6. Prezentacja próby badawczej 60
ROZDZIAŁ IV. Implikacja personelu w organizację szpitalną 63
4.1. Zespoły organizacyjne do spraw udoskonaleń 63
4.2. Współuczestnictwo pracowników w zarządzaniu organizacją
67
4.3. Rozwiązywanie problemów organizacyjnych 73
4.4. Organizacja zebrań pracowniczych 77
4.5. Integracja pracowników 82
ROZDZIAŁ V. Relacje między grupami zawodowymi personelu medycznego
93
5.1. Wpływ problemów organizacyjnych na relacje międzygrupowe
93
5.2. Zjawisko podziałów wśród pracowników ze względu na
przynależność zawodową 95
5.3. Wpływ funkcjonujących stereotypów i konfliktów w organizacji
99
5.4. Jakość relacji międzygrupowych w szpitalu 105
5.5. Ocena komunikacji międzygrupowej 111
5.6. Ocena i jakość pracy grup zawodowych przez przedstawicieli
personelu medycznego 118
5.7. Ocena i jakość pracy grup zawodowych przez przedstawicieli grupy
pomocniczej 126
ROZDZIAŁ VI. Relacje interpersonalne w szpitalach 135
6.1. Przyczyny pojawiania się konfliktów międzyludzkich 135
6.2. Ocena jakości relacji międzyludzkich przez grupy medyczne
139
6.3. Ocena jakości relacji międzyludzkich przez grupy pomocnicze
144
6.4. Ocena jakości relacji międzyludzkich przez ogół pracowników
148
ROZDZIAŁ VII. Wnioski z badań empirycznych 151
7.1. Sposoby neutralizacji istniejących barier w procesie komunikacji
151
7.2. Udoskonalenia procesu komunikacji interpersonalnej 157
7.3. Udoskonalenia procesu komunikacji intergrupowej 158
7.4. Sposoby oceny stosunku pracowników do zmian organizacyjnych w
szpitalach 163
174 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka