ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

RELIGIA STAROŻYTNEGO EGIPTU PERSPEKTYWA RELIGIOZNAWCZA


BATOR W.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 58.50 Twoja cena  55,58 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Religia starożytnego Egiptu

Perspektywa religioznawcza


Religia starożytnego Egiptu. Perspektywa religioznawcza – to pierwsza w Polsce książka poświęcona temu zagadnieniu napisana przez religioznawcę. Wiesław Bator ukazał w niej przedmiot badań w wieloaspektowym ujęciu właściwym nauce o religiach, a jednocześnie uwzględniającym obecny stan wiedzy (w tym najnowsze polskie odkrycia archeologiczne dotyczące czasów predynastycznych, protodynastycznych i wczesnodynastycznych we wschodniej Delcie Nilu).

Przedstawił nie tylko skomplikowany świat wierzeń egipskich w perspektywie religioznawczej, lecz także formowanie się tej perspektywy, czyli historię i rozwój sposobów postrzegania religii egipskiej od czasów starożytnej ambiwalencji (pomieszania bezkrytycznego zachwytu i wrogiej pogardy), poprzez ukształtowany przez Biblię średniowieczny stereotyp oraz nowożytną fascynację i tworzenie w kręgach elity europejskiej nowego mitu o wszechmocy i wszechwiedzy kapłanów egipskich zazdrośnie strzegących tajemnej wiedzy o świecie aż do naukowej syntezy opartej na krytycznej analizie źródeł.

Przyjęta przez autora perspektywa religioznawcza pozwoliła wyodrębnić oryginalne cechy religii egipskiej takie jak: brak herosów i indywidualnych bohaterów, rzeczywistość mityczna zastępująca historię w kształtowaniu tradycji i formowaniu odrębności etnicznej, bezpośredni związek z kultem i magią etc. Niektóre z tych cech, np.: bezpośredni związek eschatologii z etyką i moralnością (sąd pośmiertny), pojęciu Ładu Świata (maat), powszechna kreacja za pomocą myśli i słowa, teologiczna współistotowość (wielość w jedności, trójca w jedności) zakorzeniły się z czasem w światowej kulturze uniwersalnej stając się podstawą późniejszej mysli filozoficznej i teologicznej Zachodu.


Przedstawiając dzieje religii egipskiej uwzględniono dwustronny kierunek oddziaływań między światem idei religijnych, a czynnikami politycznymi i ekonomicznymi w kształtowaniu ówczesnej rzeczywistości politycznej i społecznej zrywając tym samym z tendencjami redukcjonistycznymi obecnymi w wielu opracowaniach. Inną nowością jest ukazanie wzajemnych relacji i oddziaływań występujących pomiędzy nowożytnym światem religioznawczym i egiptologicznym, podkreślające konieczność współpracy przedstawicieli obydwu dyscyplin i trudności, na jakie napotyka taka kooperacja.


Wiesław Bator (ur. 1952) - religioznawca, absolwent Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor nauk historycznych, d 1979 roku związany z Instytutem Religioznawstwa UJ, od 1992 roku pracownik Zakładu Historii Religii w IR UJ, autor wielu publikacji z zakresu historii, teorii oraz politologii religii, a także historii religioznawstwa.


Wykaz skrótów tytułów czasopism  9
Wstęp   11

Część I. Formowanie perspektywy badawczej
1. Określenie perspektywy religioznawczej i zarys dziejów badań  25
1.1. Perspektywa religioznawcza  25
1.2. Dzieje zainteresowań religią egipską i jej egiptologicznych interpretacji  45
1.3. Religioznawstwo egiptologiczne w Polsce  87

Część II. Podstawy odtwarzania i dzisiejszy obraz religii starożytnego Egiptu
1. Religia egipska – określenie przedmiotu badań  109
1.1. Cechy religii egipskiej  109
1.2. Błędne mniemania  116
1.3. Zasięg geograficzny cywilizacji i religii starożytnego Egiptu  118
1.4. Ramy czasowe  119
1.5. Problem nazw i imion  123
2. Źródła. Rozważania nad symboliką pisma i metafizyką języka egipskiego oraz klasyfi kacja i przegląd najważniejszych źródeł pisanych 124
2.1. Charakterystyka źródeł  124
2.2. Język i pismo starożytnych Egipcjan  126
2.3. Klasyfikacja źródeł  137
2.4. Najważniejsze teksty  145

Część III. Perspektywa historyczna – religia w dziejach starożytnego Egiptu
1. Charakterystka ogólna  157
2. Okres prahistoryczny i predynastyczny (do ok. 3000 p.n.e 157
3. Epoka Tynicka (I i II dynastia: ok. 3000 p.n.e.–2750 p.n.e.)  173
4. Stare Państwo (III, IV, V i VI dynastia: ok. 2750 p.n.e.–2200 p.n.e.)  179
5. I Okres Przejściowy (VII, VIII, IX i X dynastia: ok. 2200 p.n.e.–2050 p.n.e 187
6. Średnie Państwo (XI i XII dynastia: ok. 2050 p.n.e.–1750 p.n.e.)  190
7. II Okres Przejściowy (XIII, XIV, XV, XVI i XVII dynastia: 1750 p.n.e.–1550 p.n.e.)   192
8. Nowe Państwo (XVIII, XIX i XX dynastia: 1550 p.n.e.–1070 p.n.e.)  194
9. III Okres Przejściowy (XXI, XXII, XXIII, XXIV i XXV dynastia: 1070 p.n.e.–663/655 p.n.e.)  208
10. Odrodzenie Saickie (XXVI dynastia: 663/655 p.n.e.–525 p.n.e.)  211
11. Okres dominacji perskiej (dynastie XXVII–XXX: 525 p.n.e.–332 p.n.e.)  212
12. Okres Ptolemejski (332 p.n.e.–30 p.n.e.)  213
13. Okres panowania rzymskiego (30 p.n.e.–641 n.e.)  215

Część IV. Klasyczna perspektywa badawcza (doktryna, kult i organizacja)
1. Egipska wizja świata  221
1.1. Panenteizm, czyli organiczna wizja świata  221
1.2. Składniki osobowości  226
1.3. Ewolucja poglądów nowożytnych badaczy na państwo faraonów  237
1.4. Trójfunkcjonalny model społeczeństwa  246
1.5. Maat jako siła utrzymująca i porządkująca byt  254
1.6. Antropogeneza religijna i miejsce człowieka w świecie  256
1.7. Etyka i moralność codzienna  257
1.8. Rozwój i trwanie  259

2. Bóg i bóstwa starożytnego Egiptu  262
2.1. Pojęcia boga i boskości w starożytnym Egipcie  262
2.2. Klasyfikacja bóstw  266
2.3. Zoolatria  294
2.4. Kult roślin (botanolatria)  300

3. Mitologia  301
3.1. Cechy mitologii egipskiej  301
3.2. Hierohistoria, czyli „ramy czasowe” wydarzeń mitycznych  308
3.3. Kosmologia, czyli przestrzenny obraz świata  310
3.4. Kosmogonia – koncepcje stworzenia i mity początku  313
3.5. Pierwsze pokolenia Wielkiej Dziewiątki Bogów  321
3.6. Narodziny Wielkiej Piątki, czyli trzeciego pokolenia Enneady, i ostateczne ustalenie miary czasu  322
3.7. Ucieczka i powrót „Oka Słonecznego” – narodziny ludzkości  324
3.8. Poskromienie Apopa  326
3.9. Izyda wykrada Panu Wszechrzeczy tajemnicę jego imienia  327
3.10. Piwo ocala ludzkość  328
3.11. Bóg Re odchodzi z ziemskiego świata, ustanawiając następców  329
3.12. Śmierć i zmartwychwstanie Ozyrysa  331
3.13. Horus zwycięża Setha  336
3.14. Ostateczne umocnienie Ładu Świata przez Horusa i jego następców  343
3.15. Odradzający się Bata  344
3.16. Poszukiwania Księgi Thota i inne cudowne zdarzenia  345
3.17. Zbawienie Egiptu przez czarodzieja Hora, syna Panesze (chłopca Si-Usire)  350

4. Służba boża – świątynie, kapłani, kult  353
4.1. Domy Boże (świątynie)  353
4.2. Kapłani  357
4.3. Kult i rytuał codzienny  362
4.4. Święta  364
4.5. Najsłynniejsze ośrodki religijne i przybytki bogów  371

Część V. Perspektywa indywidualna – religia w życiu doczesnym Egipcjanina (religia i sacrum na co dzień)
1. Charakterystyka ogólna  389
2. Poczęcie  390
3. Rozwój płodowy  392
4. Narodziny  393
5. Nadanie imienia  395
6. Wpis do Księgi Życia  396
7. Beztroskie lata  396
8. Szkoła, nauka zawodu  398
9. Małżeństwo  402
10. Życie zawodowe  407
11. Odpoczynek  409
12. Sacrum a zdrowie  412
13. Śmierć  415
14. Wędrówka na Zachód  425

Część VI. Perspektywa eschatologiczna – sprawy ostateczne
1. Główne cechy eschatologii starożytnego Egiptu  431
2. Ostateczne losy człowieka  436
3. Losy świata – ostateczne rozstrzygnięcie  442
4. Wpływ eschatologii egipskiej na późniejsze koncepcje spraw ostatecznych  443
5. Problem zbawienia i zbawiciela  443

Podsumowanie. Religia Egiptu w perspektywie porównawczej – dziedzictwo i analogie 453
Bibliografia  459


512 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022