ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 46.80 44,46   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

MAGICZNA LICZBA JEDEN CZYLI CO JESZCZE ZMIEŚCI SIĘ W PAMIĘCI ROBOCZEJ


ORZECHOWSKI J.

wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2012, wydanie I

cena netto: 46.80 Twoja cena  44,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Magiczna liczba jeden, czyli co jeszcze zmieści się w pamięci roboczej


Pamięć robocza to centralny konstrukt we współczesnej psychologii poznawczej, odgrywający kluczową rolę w funkcjonowaniu poznawczym jednostki. Stanowi swoiste centrum dowodzenia taktycznego i operacyjnego umysłu, które z podlegającymi mu jednostkami sztabowymi pełni różnorakie i, co ważniejsze, uniwersalne dla umysłu funkcje. Jest szeroko używana jako hipotetyczny mechanizm poznawczy, wpływający na sprawność zarówno wyrafinowanych, abstrakcyjnych procesów intelektualnych, jak i czynności wykonywanych w życiu codziennym.

Książka jest próbą podsumowania dorobku badawczego autora, dotyczącego problemów z zakresu struktury i głównych funkcji pamięci roboczej oraz pogranicza poznania i różnic indywidualnych, zawężonego do związków funkcjonowania pamięci roboczej z efektywnością wybranych form rozumowania relacyjnego.


JAROSŁAW ORZECHOWSKI - psycholog, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Autor wielu prac badawczych dotyczących udziału pamięci roboczej w złożonej aktywności poznawczej człowieka (rozumowaniu, twórczości, inteligencji), publikowanych zarówno w polskich, jak i zagranicznych czasopismach. Współautor podręcznika Psychologia poznawcza. Członek European Society for Cognitive Psychology, najważniejszego europejskiego towarzystwa naukowego, skupiającego badaczy procesów poznawczych człowieka.


Przedmowa   9

Część I. Struktura pamięci roboczej
Wprowadzenie   17
Definicje pamięci roboczej  17
Struktura pamięci roboczej  18
Pamięć robocza – historia konstruktu  18
Modele niejednorodne. Wielokomponentowy model Baddeleya   20
Model długotrwałej pamięci roboczej Ericssona i Kintscha  27
Modele jednorodne. Model aktywacyjny Cowana  29
Pamięć robocza jako system uwagi  32
Analiza krytyczna   34
Pomiar pojemności pamięci roboczej  38
Struktura i ograniczenia pamięci roboczej – badania własne  39
Zadanie Saula Sternberga jako miara pamięci roboczej  42
Eksperyment 1.1. Pojemność pamięci roboczej w zależności od modalności materiału, rozmiaru zbioru pamięciowego i tempa prezentacji  44
Eksperyment 1.2. Jednorodność vs niejednorodność struktury pamięci roboczej  63
Eksperyment 1.3. Mechanizm dostępu do informacji w pamięci roboczej – efekt poprzedzania  69
Eksperyment 1.4. Mechanizm dostępu do informacji w pamięci roboczej – efekt wyróżnienia   74
Podsumowanie  78

Część II. Proces przeszukiwania pamięci roboczej
Przeszukiwanie pamięci roboczej  83
Przeszukiwanie pamięci roboczej – badania własne  88
Eksperyment 2.1. Przeszukiwanie pamięci roboczej w warunkach manipulacji czasem ekspozycji   89
Eksperyment 2.2. Przeszukiwanie pamięci roboczej w warunkach manipulacji podobieństwem materiału pamięciowego  98
Eksperyment 2.3. Przeszukiwanie pamięci roboczej w warunkach ekspozycji złożonego materiału bodźcowego  100
Model obliczeniowy przeszukiwania pamięci roboczej  107
Podsumowanie  110

Część III. Pamięć robocza w złożonej aktywności poznawczej człowieka
Pamięć robocza a wyższe procesy poznawcze  115
Pamięć robocza a rozumowanie  117
Pamięć robocza a rozumowanie indukcyjne  120
Nieliniowo-równoległy model rozumowania przez analogię  125
Wytwarzanie dywergencyjne a elementarne właściwości poznania  133
Eksperyment 3.1. Pamięć robocza a dywergencyjne wytwarzanie relacji analogicznych    136
Eksperyment 3.2. Pamięć robocza a dywergencyjne wytwarzanie podobieństw figuralnych    147
Podumowanie   155
Robocza synteza – zarys modelu teoretycznego  157
Bibliografia   163


182 strony, B5, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- PAMIĘĆ ROBOCZA
ORZECHOWSKI J. PIOTROWSKI K. BALAS R. STETTNER Z. RED.

- ABC METODYKI NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
SERETNY A. LIPIŃSKA E.

- JĘZYK JAKO PRZEDMIOT BADAŃ PSYCHOLOGICZNYCH
KURCZ I. OKUNIEWSKA H. / PSYCHOLINGWISTYKA OGÓLNA I NEUROLINGWISTYKA /

- PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA OBCEGO PODRĘCZNIK I PORADNIK DLA NAUCZYCIELI JEZYKÓW OBCYCH
JANOWSKA I.

- JĘZYK DYDAKTYKA KOMUNIKACJA
WIERTLEWSKA J. RED.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022